گزارش تفصیلی مراسم روز دانشجو دانشگاه شهید چمران اهواز/ تصاویر

خورنا | گروه سیاسی: مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید چمران اهواز به همت دو تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه و با همکاری انجمن اسلامی مدرسین این دانشگاه برگزار شد. محسن رهامی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و عبادی معاون وزارت آموزش و پرورش دوره اصلاحات ، از جمله سخنرانان این مراسم بودند . در این مراسم همچنین اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسین از جمله صفایی‌مقدم، رعایایی، معاضدی، علم، آل‌غفور ، صنیعی و… به همراه دانشجویان دانشکده های مختلف این دانشگاه حضور داشتند.

صدیقه جلالی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران، طی سخنانی با تاکید بر اینکه دانشجو بودن یک ارزش است و دانشجو جایگاهی‌است رفیع و مسوولیتی سنگین، اظهار داشت: بی‌گمان دانشجویان این مرز و بوم، در تمامی مبارزات استکبار و استبداد ستیزی، پیشرو و پیش قراول حرکت‌های اعتراضی و مردمی بودند و مرجعی امین برای بیدارسازی و اندیشه‌سازی ملت بوده و هستند. وی همچنین افزود: دانشجو در بطن خود ارزشهای نهفته دارد. جوانی که شور و شعور را با پرسشگری و شجاعت آمیخته و تسلیم مصلحت‌ها و کج‌روی‌ها نخواهد شد. جوانی آزاداندیش، آرمانگرا و تحول‌خواه که دربرابر ظلم و جور ساکت ننشسته و فریاد اعتراض سرمی‌دهد.

در بخش بعدی این مراسم، نامه مشترک ۷۷ تشکل‌ دانشجویی از سراسر کشور به رئیس جمهور، توسط تهمتن افتخاری‌خواه، بعنوان نماینده انجمن اسلامی داشجویان پیرو خط امام خوانده شد. در این نامه از سید حسن روحانی خواسته شد جلوی تفکیک جنسیتی و بومی گزینی در دانشگاه ها را بگیرد و در خصوص انفعال وزیر علوم ، رفع مشکلات جنبش دانشجویی، دریافت هزینه سنوات تحصیلی در دانشگاه و معاملات بین وزارت خانه ای که در وزات علوم انجام می شود بی توجه نباشد.

بخش بعدی برنامه سخنرانی محسن رهامی بود. وی در ابتدای صحبتهای خود بیان داشت: دکتر رعایایی بعنوان سرپرست پیشین دانشگاه شهید چمران اهواز، بخاطر صدور مجوز برای تشکلهای دانشجویی اصلاح‌طلب و شرکت در برخی مراسمات اینچنینی نتوانست حکم ریاست بگیرد.

وی همچنین ادامه داد: مقابله با آمریکا ، استکبار ستیزی و استقلال طلبی از مولفه های جنبش دانشجویی است و شخصیت هایی مثل فیدل کاسترو، چگوارا، طالقانی، شریعتی، بازرگان و حضرت امام (ره) در جنبش دانشجویی ایران موثر بودند.

رهامی در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود: حمایت از ارکان نظام به معنای صحه گذاشتن بر عملکرد تمامی مسئولین نیست و اگر کسی سبب محدودیت آزادی بیان و آزادی مطبوعات شود در تقابل با قانون اساسی گام برداشته است و باید توسط دانشجویان مورد نقد و اعتراض قرار بگیرد.متاسفانه برخی از افراد انتقاد را مخالفت با نظام می دانند.همه باید در خصوص عملکرد خود پاسخگو باشند و پاسخ خواستن از مسئولین حق مردم است.کسانی وجود دارند که تحمل شنیدن اعتراض ندارند و حتی خوابگاه ها را در آن زمان آتش می زدند .

وی با بیان خاطرات خود از جنبش دانشجویی گفت: من تا به امروز وکالت ۴۰۰ دانشجو را بر عهده دارم.بررسی کنید و ببینید که چه تعداد دانشجو در حال حاضر به دلیل عملکرد مسئولین و اشخاص آسیب دیدند. در حال حاضر انجمن اسلامی دانشجویان و حتی انجمن های اسلامی مدرسین دانشگاه ها تعطیل شده اند و به بهانه لزوم استقرار فضای علمی در دانشگاه ها از فعالیت نهادهای روشنگرانه جلوگیری به عمل می آید. دولت در سیاست خارجی عملکرد خوبی داشت اما در حوزه داخلی می توانست بهتر از این عمل کند.گله ما از روحانی این است که باید فضای دانشگاه را بازتر کند و نباید در این مورد دست به عصا حرکت کند.

در بخش بعدی برنامه دکتر عبادی، معاون وزارت آموزش و پرورش در دولت اصلاحات سخنرانی کرد. وی در ابتدابیان داشت: امروز شصت وسومین سالگرد جنبش دانشجویی‌است و باید ضمن مرور کردن اهداف این جنبش از انحراف آن جلوگیری کنیم. جنبش دانشجویی صرفا یک رخداد نیست بلکه یک تفکر است. این جنبش گرچه توسط مردان آغاز شد اما امروز دختران نقش پررنگ‌تری در آن دارند و دلیل زنده بودن جنبش دانشجویی نیز این است که پشتوانه فکری دارد. تلاش‌هایی صورت می گیرد تا مراسم روز دانشجویی را با برگزاری برنامه های سرگرمی دچار انحراف کنند و باید دقت کنیم که این اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: عده ای از اینکه دانشجو نسبت به حوادث پیرامون خود احساس مسئولیت کند، می ترسند و اگر دانشجویان در کنار فعالیت علمی به هویت اجتماعی و سیاسی خویش نیز توجه کنند برایشان خوشایند نیست. اما به گفته امام راحل ما نیازمند دانشجویان سیاسی هستیم و رهبر انقلاب نیز می فرمایند خدا لعنت کند کسانی را که دانشجو را سیاسی نمی خواهند.

دکتر عبادی هم چنین اظهار داشت: توجه به استقلال و سربلندی کشور از پیام های ۱۶آذر است. روز دانشجو روز استقلال دانشگاه است و مسئولین نباید از استقلال دانشگاه واهمه داشته باشند بلکه باید این استقلال را تقویت کنند.اگر با استبداد رای و بدون توجه به نظر دانشجو عمل کردیم بایدمنتظر حوادث بعدی باشیم ! ما باید شرایط را برای بیان مطالبات دانشجویان فراهم کنیم. امروز باید دانشگاه را به نماد مبارزه با فساد تبدیل کنیم. چرا وقتی یک نماینده شجاع در مجلس با طرح سوال سعی بر روشن کردن افکار عمومی دارد، مورد تهدید قرار میگیرد.جنبش‌های دانشجویی با رویکردهای اصلاح‌طلبانه‌ای که دارند هیچگاه به روش‌های قهری متوسل نشدند و همیشه مسالمت‌آمیز برخورد کردند و رویکردهای اصلاحی نشان داده‌اند که بهترین شیوه برای حل مسائل هستند.

عبادی هم چنین بیان داشت: فضای امنیتی باید از دانشگاه دور شود و آرامش به دانشگاه برگردد. با برهم زدن، مسئله‌ای حل نمی شود چون اگر قرار بود حل شود در طی این ده سال حل می شد. جنبش‌ دانشجویی فداکار است و اگر برای آرمان‌هایش تلاش می کند می داند که باید هزینه بدهد اما این هزینه را فقط دانشجویان نباید بدهند . امروز می بینیم که هم آزادی بیان هزینه دارد و هم آزادی پس از بیان. رئیس دولت اصلاحات خیر خواه و پاک دست است و جز اعتلا و سربلندی کشور چیزی در سر ندارد.
ما نباید از روشهایی استفاده کنیم تا جامعه از چنین شخصیت هایی محروم بماند.

حاشیه های مراسم:

• از قبل از برنامه، با همکاری حراست دانشگاه شهیدچمران اهواز، برای برقراری نظم و امنیت برنامه و جلوگیری از هرگونه اخلال، تدابیری به کار گرفته شد و فقط به دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی اجازه ورود به دانشکده علوم داده می شد.

• ظرفیت سالن شهید مطهری دانشکده علوم کاملا پر شده بود و برخی دانشجویان به صورت ایستاده این مراسم را تا انتها دنبال کردند.

• سرود یار دبستانی و سرودهای انقلابی به صورت مداوم از سیستم صوتی آمفی تئاتر پخش می شد. سالن برگزاری مراسم روز دانشجو در عین حالی که مملو از جمعیت بود ،اما نظم قابل توجهی حاکم بود. تیم انتظامات دانشجویی بصورت فعال و همه‌جانبه تمام موارد را زیر نظر و کنترل خود داشتند

• استاندار خوزستان به همراه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز دقایقی در برنامه حاضر شدند که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفتند.

• پیش از شروع مراسم دو کلیپ توسط برگزار کنندگان پخش شد.کلیپ اول فیلمی در خصوص نحوه شکل‌گیری جنبش دانشجویی بود. کلیپ دوم نیز با کلام رییس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه« من صلح را دوست دارم» آغاز شد و در آن برنامه های انجمن اسلامی دانشجویی درسال گذشته با محتوای کرسی‌های آزاد‌اندیشی، تریبون‌آزاد، مناظره و سخنرانی بودند را به نمایش گذاشتند.

•در این برنامه، مجری برنامه آقای مجتبی عبدالهی، از دولت روحانی خواست نسبت به شکستن حصر اقدام کند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *