بحث ها و تصمیمات جلسه کار گروه گردشگری و میراث فرهنگی استان خوزستان

احمدرضارستمی_خورنا : جلسه کار گروه گردشگری و میراث فرهنگی استان خوزستان ٬ با حضور استاندار خوزستان ٬ معاونین استاندار و مدیران زیربط استان خوزستان و تنی چند از سرمایه گذاران این بخش ٬ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.

در این جلسه ٬ اعضای گروه کاری گردشگری و میراث فرهنگی ٬ استان خوزستان ٬ مواردی چون طرح شهرک اقامتی توریستی تنگ تکاب بهبهان ٬ ایجاد شهرداری بافت تاریخی ٬ سرمایه گذاری در بحث گردشگری آبی در خوزستان و حمایت از برگزاری جشن آب در خوزستان را در دستور کار جلسه قرار دادند ٬ که با توجه به اعمال نظر اعضای کار گروه و استاندار محترم خوزستان و سایر مسئولین زیربط ٬ پس از بحث ٬ مورد بررسی و تبادل نظر و نتیجه گیری آن ها قرار گرفت .
در ابتدا این مراسم ٬ سرمایه گذار طرح ٬ شهرک اقامتی توریستی تنگ تکاب بهبهان ٬ ضمن معرفی محل و جاذبه های طبیعی اطراف آن و میزان اهمیت طرح در بحث جذب توریست و رونق اقتصادی منطقه گفت : به دلیل همجواری این طرح با دو سد بزرگ مارون وآریوبرزن و همچنین نزدیکی با کوهستان بسیار زیبای خاییز ٬ در این طرح امکاناتی همچون هتل سنتی و سوئیت، ایجاد باغ‌های طبیعی ومصنوعی، ایجاد دریاچه موزیکال، ورزش‌های صخره نوردی، پیست‌های دوچرخه سواری، ایجاد برج دیده بانی، احداث کمپ‌های دانشجویی و دانش آموزی و ….دیده شده است ٬ و نیز اشاره کرد که مدت زمان مورد نیاز برای بهره برداری از این طرح از زمان شروع فعالیت پنج سال در نظر گرفته شده است .
در ادامه جلسه کار گروه میراث فرهنگی و گردشگری استان ٬ دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ٬ ضمن توصیه به قانون گرایی در اجرای کارها ٬ گفت : همه باید تابع قانون باشند و کارها و روال اداری خود را در چهارچوب قوانین طی کنند . ما در مورد اجرای قانون و احترام به آن هیچ بحثی نداریم ٬ زیرا معتقدیم که روال غیر اداری و غیر قانونی نباید در کشور تبدیل به یک روند شود .
وی ادامه داد : استانداری خوزستان تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته است که تمام طرحهای مختلف سرمایه گذاری در بحث گردشگری و جذب توریسم ٬ در کمیته های مربوط به طرح ٬ طبق روال اداری آن ٬ مسیر خود را طی کند . ولی آیا آنجا که به عنوان یک منطقه گردشگری خاص توسط کشور مشخص شده هم باید مثل سایر طرحهای عام و کم اهمیت از روال عمومی عبور کند ؟ اگر جواب مثبت دهیم ٬پس دیگر چرا آن منطقه گردشگری را نمونه مینامیم . قاعدتا مناطق گردشگری خاص یک سری مزایا نسبت به مناطق معمولی دارند که باید با توجه به نقش مفید آنها در کشور ٬ نگاه ویژه ای به آنها کرد .
دکتر شریعتی سپس گفت : روند قانونی همیشه باید طی شود ولی نباید مانع اجرای سرمایه گذاری ها شویم. نباید سرمایه گذاران را شش ماه در انتظار تصمیم گیری کارگروه معطل کنیم چون آن وقت دیگر علاقه ای به انجام سرمایه گذاری نخواهند داشت.
وی ادامه داد: این حق سرمایه گذار است و وظیفه ای بر عهده ما که پروسه سرمایه گذاری را برای آنها کوتاه کنیم. وظیفه داریم بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی که سرمایه گذاران را تکریم و شرایط سرمایه گذاری را برای آنها تسهیل کنیم.
استاندار خوزستان با اشاره به پروژه احداث شهرک اقامتی توریستی تنگ تکاب بهبهان اظهار کرد: این پروژه طرح خوبی است و در زمینه رونق اقتصادی و اشتغال زایی منطفه موثر است و اگر سازمان آب و برق هم در این منطقه قصد سرمایه گذاری دارد، خوب است ٬ ولی حق انتخاب با سرمایه گذار بخش خصوصی است و نمی توان وی را ملزم به استفاده از طرح این سازمان کرد .
دکتر غلامرضاشریعتی استاندار خوزستان ضمن بیان اینکه ٬ پرداختن یکجانبه به برخی از حوزه ها چون صنعت نفت و کشاورزی و…مانع توجه کافی به بخش میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان شده است ٬ گفت : خوزستان تنها استانی است که با دارا بودن ٬ سه اثر ثبت شده جهانی در حوزه میراث فرهنگی ٬ دارای پتانسیل بسیار بالایی در توسعه صنعت گردشگری میباشد و به این علت باید از شرکت های خصوصی و سرمایه گذار ٬ برای توسعه گردشگری در خوزستان حمایت شود تا با تکیه بر این فرصت ٬ بتوانیم در زمینه اشتغال و توزیع ثروت به وضعیت مناسب و مطلوبی دست یابیم .
شریعتی سپس با بیان اینکه تعدادی از شهرستان‌های خوزستان دارای بافت تاریخی هستند ، گفت: در شهرستان‌های اهواز، بهبهان، آبادان، شوشتر و رامهرمز مناطقی با بافت تاریخی وجود دارد که ضرورت دارد حفظ شوند
ولی این حفظ و بهسازی بافت تاریخی مشکل است، و احتیاج به ارائه راهکارهای مثمرثمر در این زمینه میباشد وشهرداریهای این مناطق باید مدیریت خوبی داشته باشند .
سپس ادامه داد : ظرف شش ماه اهواز را به عنوان پایلوت در این زمینه قرار می‌دهیم و از شورای شهر اهواز نیز تقاضا می‌کنیم که این مساله را مصوب کنند و از وزارت کشور نیز خواسته میشود که با آن موافقت کند و اگر تجربه این کار در اهواز موفق شد در دیگر شهر های تاریخی نیز آن را اجرا می‌کنیم و برای این مهم شهرداری اهواز می تواند از تجربه این کار که در استان‌های آذربایجان شرقی و یزد قبلا انجام شده است استفاده کند .
استاندارخوزستان در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره آب در روز ۲۸ دی ماه از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اهواز افزود : برای به ثبت ملی رساندن ٬ جشن آب ٬ در تقویم طبیعت‌گردی ٬ میراث فرهنگی را ٬ از نظر تامین اعتبار ٬حمایت می‌کنیم .
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه این جلسه ضمن بیان این مطلب که شهرداری های بافت تاریخی در استان خوزستان و یا سایر استان ها نتیجه مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور است و در بافت های تاریخی سایر استان ها علاوه بر نوسازی صورت گرفته در آن شهرها به حفظ آن هم توجه شده است و نیز با اعلام برگزاری جشنوارهٔ آب در اهواز، در مورد این جشن گفت:  این طرح جهت  پاسداری از آب های استان برگزار می شود زیرا همانطور که حیات تاریخی انسان ها و موجودات به آب وابسته است آینده کشور هم  به آب وابسته است  متاسفانه بحران  کمبود آب در کل دنیا وجود دارد  باید در حفظ  آن تلاش کرد .
آقای نشان با اعلام  اینکه جشن آب را به تقویم ملی ایران اضافه می کنیم ، تصریح کرد: دیگر کشورها ٬ استان خوزستان را با آثار تاریخی  آن می شناسند و توسعه پایدار ٬ بوم گردی دراستان، آشنایی با پیشه ها و رسوم مرتبط با آب مثل دریانوردی، لنج، ماهگیری و صیادی، جلب نگاه گردشگران داخلی و خارجی به استان از جمله اهداف برگزاری جشن آب است.
وی همچنین گفت : برای ساخت موزه تاریخی در ایذه با مساحت ۶ هزار مترمربع ٬ موافقت  مدیرکل موزه های میراث فرهنگی کشور در این راستا اعلام شده و مجوز لازم برای آن صادر شده است .
در این جلسه ٬ در باب ایجاد شهرداری بافت تاریخی مدیرکل راه و شهر سازی خوزستان گفت : متاسفانه اکنون نام بافت فرسوده به اسم بافت ارزشمند ٬ تغییر پیدا کرده ٬ چون مردم را به تاریخ متوجه می کند.
وی افزود: البته نباید به اسم بافت ارزشمند ٬ یا اینکه بافت تاریخی ٬ است ٬ از نوسازی مناطق مختلف شهری جلوگیری کرد ٬ چون نمی‌توان به مردم اعلام کرد که بوی لجن را تحمل کنید چون بافت ارزشمند است.
منوچهر رحمانی در ادامه تأکید کرد: فضای بافت فرسوده توسط شهرداری هم باید حفظ شود و هم اینکه ٬ مورد بهسازی قرار بگیرد .
بقیه اعضای جلسه کار گروه گردشگری و میراث فرهنگی استان خوزستان در مورد طرح شهرک اقامتی توریستی تنگ تکاب بهبهان ٬ نظراتی را ارائه کردند از جمله ٬ علی نیازی ٬ مسئول دفتر معاونت عمرانی استانداری خوزستان که اینچنین گفت : استان خوزستان پتانسیل های خوبی برای گردشگری دارد و مردم هم چندان مکان های زیادی برای تفریح و گردشگری ندارند. و باید توجه داشت که برای استفاده همه مردم ٬ این اقامتگاهها در نظر گرفته شوند و خیلی خصوصی نشوند و همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان که او هم اظهار کرد: اسناد بالادستی و مصوبات آن ، تنگه تکاب را به عنوان یکی از ۳۰ منطقه گردشگری مصوب شده کشوری تعیین می کند. و
این طرح سرمایه گذاری را باید به صورت تدوین شده ارائه بدهند تا بدانیم اراضی منابع طبیعی ملی است یا متعلق به کشاورزی و هم اینکه زمان بندی اجرای پروژه و تمام جزئیات طرح را باید اعلام کنند و در این بحث مهرداد نیکو معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به همراه برخی دیگر از اعضای این شورا تقاضا داشتند که طرح سرمایه گذاری در تنگه تکاب حتما ارائه و مسائل قانونی آن طی شود و در نهایت به بررسی ٬ کمیته طبیعت گردی قرار بگیرد .
در پایان این جلسه احداث شهرک اقامتی توریستی تنگ تکاب بهبهان در این کارگروه به تصویب رسید . برای اجرای این طرح ٬ پروژه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شد که قرار است از سوی سرمایه گذار خصوصی تامین شود . همچنین در این جلسه ٬ برگزاری جشن ملی آب ٬ در خوزستان برای تاریخ ۲۸ دی ماه تصویب شد. این جشن شامل یک جشنواره یک روزه و یک نمایشگاه سه روزه است.
همچنین قرار شد پس از پایلوت قرار گرفتن اهواز در زمینه داشتن ‘شهرداری بافت تاریخی’، در صورت داشتن نتیجه مثبت ٬ در شهرهایی چون دزفول، شوشتر، رامهرمز، آبادان و بهبهان نیز اجرا شود .

پایان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *