یک پژوهشگر حوزه اجتماعی گفت: فردگرایی اجتماعی‌تر از خودمداری است

خورنا : یک نویسنده و پژوهشگر گفت: فردگرایی ویژگی‌های اجتماعی بیشتری نسبت به خودمداری دارد و رابطه فرد خود مدار با حکومت رابطه‌ای با واسطه است که توسط نهاد‌های مدنی و احزاب انجام می‌شود در حالی که در حکومت‌های استبدادی بین حاکمیت و مردم رابطه بی‌واسطه ای وجود دارد.

به گزارش … حسن قاضی‌مرادی شامگاه شنبه، ۶ آذر، در نشست نقد و بررسی کتاب “پیرامون خودمداری ایرانیان” که جنب سینما هلال اهواز توسط انجمن شهروندی فانوس برگزار شد اظهار کرد: وقتی در این کتاب صحبت از خودمداری ایرانیان می‌شود به این معنا است که خودمداری و تک محوری تا حدودی در ایرانیان و در زمینه‌های مختلف دیده می‌شود.

این نویسنده با بیان این که خودمداری یکی از ویژگی جامعه ایران محسوب می‌شود اظهار کرد: در غرب نیز این موضوع شناخته شده است و آن را تعریف کرده‌اند و فقط خاص جامعه ما نیست، اما بنا به شرایط تاریخی ـ اجتماعی خودمداری در جامعه ما این مساله پررنگ است که دلایل تاریخی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد.

وی با اشاره به این که در این کتاب سعی شده یکی از دلایل خودمداری یعنی حکومت استبدادی بررسی شود خاطرنشان کرد: حکومت استبدادی موجب رشد خودمداری شده است خصلت خود محوری به واسطه تداوم حکومت استبدای در میان ما پررنگ است.
این پژوهشگر افزود: خودمداری که در جامعه شاهد آن هستیم را می‌توان با فردگرایی غربی سنجید. شاید برخی فکر کنند که فردگرایی غربی را نسبت به خودمداری ایرانیان ارجحیت داده‌ام اما نظر من چنین نیست.

قاضی مرادی با بیان این که در جوامع مدرن ۲ وضعیت که آن را با سامان غیر اجتماعی می‌شناسند پدید آمده است که شامل جامعه ذره‌ای و جامعه توده‌وار است ادامه داد: در غرب بروز جامعه ذره‎ای به صورت فردگرایی بود که تئوریزه شده و پیش رفت اما در جامعه ما که در گذار از سنت به مدرنیسم بود آرام آرام جامعه ذره‌ای شکل گرفت جامعه‌ای که افرادش به عنوان انسان‌های تک محور در مناسبات اجتماعی خود قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که در جوامع غربی فرد توسط جامعه مدنی با حکومت در ارتباط است توضیح داد: اگر فرد را دارای یک خود در نظر بگیریم شامل من، به علاه مناسبات اجتماعی آن فرد است. در فرد گرایی فرد دارای این خود است اما حضور اجتماعی او به گونه‌ای است که اهداف فردی را بر اهداف اجتماعی ترجیح می‌دهد.

حسن قاضی مرادی تصریح کرد: در فردگرایی عامل پیش برنده در جامعه اهداف فردی خودش است که در چارچوب اجتماعی آن را پیش می‌برد اما در خودمداری در حالی که همین خود وجود دارد ولی در این خود، آن “من” غلبه دارد و فرد مبتنی بر منافع و مصالح شخصی خود تصمیمی را اتخاذ می‌کنند.

این نویسنده گفت: یک فردگرا هدفی را برای خودش تعیین می‌کند و با توجه به زمینه مناسبات اجتماعی و با در نظر گرفتن حقوق فردی سعی می‌کند به هدفی که تعیین کرده‌اند دست یابد اما فرد خودمدار با استفاده از هر شیوه‌ای چه اجتماعی باشد چه نباشد سعی می‌کند به هدف خود دست یابد در واقع هر ۲ یک خواسته دارند اما به ۲ شیوه مختلف آن را پیش می‌برند.

در پایان این برنامه نشست پرسش و پاسخ با نویسنده این کتاب برگزار شد.

کتاب “در پیرامون خودمداری ایرانیان” نوشته حسن قاضی مرادی در سال ۱۳۸۷ از سوی نشر اختران منتشر شد این کتاب مشتمل بر چهار فصل است که به ویژگی خودمداری ایرانیان می‌پردازد.

همچنین حسن قاضی‌مرادی نویسنده این کتاب متولد ۱۳۳۲ در تهران است. او پژوهش‌گر حوزه جامعه‌شناسی و مترجم ایرانی است که پژوهش‌هایش عمدتاً در حوزه روانشناسی اجتماعی مردم ایران و تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است.وی فارغ‌التحصیل رشته مکانیک است.

از قاضی مرادی کتاب هایی از جمله “در پیرامون خودمداری ایرانیان”، “در ستایش شرم”، “استبداد در ایران”،”کار و فراغت ایرانیان”، “تأملی بر عقب‌ماندگی ما”، “ملکم‌خان”، “نوسازی سیاسی در عصر مشروطه ایران”، “نقد فلسفه حق هگل” و “درآمدی بر تفکر انتقادی” وارد بازار کتاب شده است.

img-20161205-wa0009img-20161205-wa0007img-20161205-wa0006