ثبت الکترونیکی معاملات محصولات پتروشیمی در سامانه گمرک

خورنا –

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره سامانه  ثامن که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی آن است، اظهارکرد: سامانه ثامن به معنای ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی است و براساس قوانین مصوب مجلس و آیین نامه ای که درهیات دولت تدوین شده، قرار است بر نحوه انجام معاملات کالاها به خصوص کالاهایی که فرآورده های نفتی و پتروشیمی محسوب می شوند، نظارت صورت بگیرد تا ازقاچاق کالاها ومحصولات جلوگیری شود.
حامد سطانی نژاد افزود: برای ایجاد شفافیت وکاهش مفاسد اقتصادی، ثبت اطلاعات در سامانه ای واحد یک اصل بدیهی است، از این جهت سامانه ثامن می تواند به نوعی تکمیل کننده حوزه شفافیت برای معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی باشد.
وی تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک ایران ،سازمان امور مالیاتی، شرکت بورس کالای ایران و شرکت های پتروشیمی به عنوان بازوهای اجرایی این سامانه همکاری و فعالیت خواهند کرد.
مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: معامله های محصولات پتروشیمی در بورس کالا شفاف است و با نظارت کامل انجام می شود و اطلاعات معامله با هدف شفافیت در فعالیت های اقتصادی در اختیار ستاد مبارزه با قاپاق کالا و ارز قرار خواهد گرفت.
در همین زمینه علی رستم پور، مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهارکرد: کلیه تولیدکنندگان محصولات نفتی و پتروشیمی موظف هستند که معامله هایشان را در این سامانه ثبت کنند و به محض اینکه خریدار کالا، فاکتور را تایید کند، اطلاعات معاملات برای پایگاه اطلاعاتی سازمان مالیات ارسال می شود.
وی در ادامه گفت: وقتی معامله گران در این سامانه اطلاعات را وارد کردند، دیگر نیاز نیست برای بحث های مالیاتی وارد سامانه ما بشوند و ثبت اطلاعات در سامانه ثامن به منزله انجام تکلیف قانونی آنها است.
مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی معتقد است، ثبت اطلاعات معاملات در سامانه ثامن علاوه بر کاهش قاچاق به کاهش فاکتور فروشی هم منجر می شود.
به گفته رستم پور، با توجه به این که اطلاعات خریدار و فروشنده در سامانه ثامن ثبت می شود، به راحتی می توانیم فروشنده و واقعیت معاملات را احراز کنیم و معضل فاکتور فروشی به این ترتیب مرتفع خواهد شد.
وی همچنین افزود: از اول دی ماه قرار است گمرک اطلاعات معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی را از سامانه ثامن دریافت کند.
علی بعیدی، معاون دفتر برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران نیز در این باره گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران اطلاعات مربوط به این فرآیند را در سامانه پنجره واحدش مطابق با قانون اخذ خواهد کرد به طوری که از پایان آذرماه با سامانه ثامن به طور کامل تبادل را انجام می دهیم تا یک درگاه ایجاد می شود که طبق قانون ما موظفیم که از طریق همان سامانه به طور یکپارچه در راستای سامانه جامعه تجارت این کار را انجام خواهیم داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *