توجه به مدارس، اساس توسعه فرهنگ شهروندی

خورنا -امروزه یکی ازمولفه های اساسی در توسعه پایدارشهری، آموزش مستمر و پیاپی شهروندان است. استفاده از فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی برای آموزش شهروندان می‌تواند یکی از راه‌های نسبتا ارزان و پرکاربرد در زمینه انتقال مفاهیم مربوط به شهروندی باشد.

خورنا -امروزه یکی ازمولفه های اساسی در توسعه پایدارشهری، آموزش مستمر و پیاپی شهروندان است. استفاده از فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی برای آموزش شهروندان می‌تواند یکی از راه‌های نسبتا ارزان و پرکاربرد در زمینه انتقال مفاهیم مربوط به شهروندی باشد. در دسترس بودن ابزار و همینطور ضریب نفوذ بالای اینترنت در کشور این فرصت را فراهم می‌آورد که امر مهم فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی بدون واسطه و بسیار راحت انجام شود.
در بحث فرهنگ سازی توجه به کودکان و نونهالان حرف اول را می‌زند زیرا فرهنگی که در سنین کودکی در انسان نهادینه شود برای همیشه با او خواهد ماند و قابل تغییر نیست، بدین منظور همکاری سازمان‌های مختلف با آموزش و پرورش و تهیه ساز و کارهای مناسب برای آشنایی عملی دانش‌آموزان با مقولاتی مانند رعایت قانون، حفاظ از محیط زیست، اهمیت به کارهای اجتماعی و گروهی، آشنایی با حقوق شهروندی و … از طریق ابزار نوین از جمله تولید محتوای الکترونیکی و همینطور بازدیدهای علمی می‌تواند در طولانی مدت متضمن ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه گردد.
از نمونه‌های موفق فرهنگ سازی در مدارس می‌توان به فرهنگ سازی سازمان راهنمایی و رانندگی با عنوان (همیار پلیس) نام برد . پیش‌بینی می‌شود زمانی که این همیاران پلیس به سنین جوانی و میانسالی برسند، سوانح و حوادث جاده‌ای و بی‌قانونی‌ها در رانندگی به حد مطلوبی کاهش یابد و این فرهنگ سازی چیزی نیست که در عرض مدت کوتاهی و با دستورات بخشنامه‌ای به دست بیاید بلکه سال‌های نیاز به آموزش درست و مستمر است تا به نتیجه برسد نمونه دیگر همکاری شهرداریها با آموزش وپرورش است تاازطریق آشنایی بیشتر کودکان با وظایف بهداشتی خود درمدرسه ومحیط زندگی، درکاهش آلودگی ها وتولیدزباله سهیم باشند.
ورود سازمان‌های مختلف به بحث آموزش دانش آموزان علاوه بر آنکه نتایج کوتاه مدت خود را نشان می‌دهد بلکه در طولانی مدت نیز باعث فرهنگ‌سازی درست می‌شود و این امر نیازمند آموزش مستمر و پیگیری‌های بی‌وقفه است.
غلام عباس کاظمی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *