تحلیل پیش از بازی ایران وسوریه

مهدی چاروسائی،خورنا،|طی ۱ ماه اخیر در بین کارشناسان و اهالی فوتبال کشور گمانه زنیهای زیادی راجع به این مسابقه سرنوشت ساز صورت گرفته است . به اعتقاد این حقیر فوتبال خاورمیانه مدتهاست که افت امارات و کویت و حتی عربستان را به نظاره نشسته است و در مقابل تیمهایی چون عراق ، اردن و سوریه در ۱ دهه اخیر بیش از گذشته در عرصه رقابتهای آسیایی فرصت عرض اندام پیدا نموده اند و تیم ایران در طی این سالها ، در مقابل عراق ، سوریه و اردن ، با توجه به نوع بازی درگیرانه و فیزیکی آنها -که به سبک فوتبال ایران نیز نزدیک است – کاری به مراتب دشوارتر داشته است . شاید باورتان نشود اما یکی از بزرگترین فاکتورهای برتری ساز ما دراین بازی مهم میزبان بودن آنان در زمینی بیطرف است و در حقیقت ایران میزبان است .چرا که کفه ترازو در روز مسابقه در روی سکوهای ورزشگاه مالزی بعلت کثرت ایرانیانی که آنجا حضور دارند به نفع ما سنگین خواهد بود . از طرفی ایران ، بعلت اینکه خیالش جهت صعود به جام جهانی را راحت کند ، نیاز مبرم به پیروزی دارد و البته کیروش مربی ای نیست که این فرصت طلایی را به این راحتی ها از دست بدهد . در حال حاضر تمام تفکر کیروش به این نکته معطوف است که با ۱ پیروزی منطقی در پنجمین بازی ، خیال خود را از بازیهای برگشت راحت کند و دندان جام جهانی را پیشاپیش بکشد.
از سویی دیگر سوریه که رویاهای خویش را بر باد رفته میبیند و درواقع میزبانی میهمان است ، بنظر میرسد بخاطر اوضاع نابسامان داخلی این کشور ، آن حریف همیشگی نباشد . هر چند که شرایط این بازی مختصات خاص خود را دارا میباشد و نباید این تیم را دستکم گرفت ، زیرا احتمال رخ دادن هر اتفاقی دور از ذهن نیست و در فوتبال تیمی که کمتر اشتباه کند پایان بازی صاحب ۳ امتیاز خواهد بود . اگر ایران بتواند در این بازی ، ضمن توجه به اصول دفاعی ، کمی احتیاط را کنار گذاشته و با توجه به شرایط یاد شده ی تیم سوریه ، در همان نیمه اول کار را یکسره کند ، در نیمه دوم خواهد توانست با دفاعی منسجم و هوشمندانه و با چشم دوختن به ضد حملات و تخریب و اداره بازی سوریه این تیم و به تبع آن ازبکستان و کره را به ناکام های بزرگ دور رفت تبدیل کند و یک تنه در صدر جدول جا خوش کند.
آنچه مسلم است ، سوریه در این بازی به اندازه ایران هوشیار و پرانگیزه نخواهد بود و نتیجه برایش زیاد مهم نیست و قطعا شرایط جوی مالزی ، بازیکنان سوریه که الان آب و هوایی سرد و مدیرترانه ای را تجربه میکنند ، بیش از بازیکنان ایران آزار خواهد داد .
قطعا کارلوس کیروش با توجه به کند بودن و فیزیکی و درگیرانه بودن سبک بازی سوریه و همچنین بعلت برگزاری بازی در هوایی مرطوب و استوایی ، بدون شک تا روز بازی هدف اصلی اش مسائل فیزیکی و بدنسازی خواهد بود تا بتواند در روزی که نتیجه بازی را مسائل بدنسازی رقم خواهند زد ، برنده این ماراتن باشد و بلیط روسیه را پیشاپیش در جیب خود ببیند .
در هر صورت بازی زیبا و پر برخوردی خصوصا در میانه زمین خواهد بود و اگر تیم ایران از نظر آمادگی بدنی و روحی در سطح مطلوبی باشد ، خواهد توانست در آن شرایط خاص مالزی اشتباهات زیادی را به تیم سوریه تحمیل کند و قطع به یقین در مقابل تیز هوشی و چشمان تیزبین و تسلط یوزپلنگها بر بیشه ، هیچ اشتباهی بخشودنی نیست و با مرگی دردناک مصادف خواهد شد .زیرا در حقیقت این بازی جهت بودن یا نبودن در جام جهانی است و یوزپلنگها به این مهم بخوبی آگاهند .
به هرحال در این بازی ، کارلوس کیروش میبایست با درگیر نمودن خط میانی سوریه و خسته نمودن آنها ،با توجه به عدم توانایی بازگشت و پرکردن کانالها و حفره های دفاعی آنان ، از فضای پشت سر هافبکهای سوریه نهایت بهره را ببرد و در آن شرایط مهاجمان زهردار ایران پیکر نیمه جان سوریه را به سکوتی ابدی نزدیک کنند .
از دیگر نکات مهمی که میتواند خواسته این جنتلمن پرتغالی را برآورده سازد و نقشی اساسی در نتیجه مسابقه خواهد داشت ، نحوه بازیگیری وی از هافبکهای دفاعی و چگونگی طراحی حمله و مهمتر از همه تعویضهای نیمه دوم کیروش خواهد بود.
محسن بابادی….