منگره ، روستایی گردشگری با جاذبه های بکر در اندیمشک

خورنا – روستای منگره با جاذبه‌های فراوان گردشگری و باغهای انبوه در فاصله ۴۸ کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک در دل رشته کوه زاگرس واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا این روستا از توابع دهستان قیلاب و از مناطق کوهستانی شهرستان اندیمشک است که به دلیل جاذبه های گردشگری و برخورداری از طبیعت بکر هرسال میزبان هزاران نفر از دوستداران طبیعت است.

منگره با جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر از شمال و غرب به کوه چوونی ودورق از مشرق به کوه باریک آب و از جنوب به کوه چناره متصل است.

رودخانه ای که از دهکده گرداب سرچشمه می گیرد ، پس از عبور از تنگه کول گاو به رودخانه انارکی می پیوندد و جاده سراسری را در منطقه بالارود قطع می کند .

درختان انار، بلوط، انگور، انجیر، چنار و دیگر درختان زیبای این روستا را به یکی از زیباترین روستاهای گردشگری شهرستان اندیمشک مبدل کرده است.

منگره از مجموع روستاهای دورق، گرداب، چاونی و چنار تشکیل شده است.

در اطراف روستای منگره محوطه‌های باستانی با ارزشی مثل دورق قرار گرفته ‌است که بر جاذبه های گردشگری منگره می افزاید.
دره های پردرخت و چشمه های جاری در دل درختان به زیبایی این روستا افزوده است.

عمده ساکنان این روستا دارای باغهای انار هستند که شغل اغلب آنان باغداری ، دامداری و کشاورزی است و از فروش محصولات خود از جمله ‘ترشی انار’ امرار معاش می کنند.

در واقع علاه بر جاذبه های طبیعی باغ های رنگارنگ و میوه های ناب این منطقه ، باغهای انار منگره یکی از منابع درآمدی اهالی محسوب می شود.

جاذبه های موجود در روستای گرداب منگره عبارتند از کوه جنگل با آب و هوای معتدل و منابع بی شمار طبیعی و حیات وحش می باشد.
این روستا خنک ترین روستای شهرستان اندیمشک است که در شرایط بسیار گرم نیز دمای آن از ۳۲ درجه بیشتر نمی شود.

عمده ساکنان این روستا را طوایف میر تشکیل داده و از گویش لری استفاده می کنند و خورشت میرعالی خانی غذای سنتی این منطقه همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

رییس شورای اسلامی شهر بیدروبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:منگره از روستاهایی با طبیعت بکر هرسال میزبان هزاران نفر گردشگر است.

کیانفر میرعالی گفت:از شهر بیدروبه تا ۲۵ کیلومتر مسیر آسفالت و مابقی مسیر دسترسی این روستا خاکی است و آسفالت مسیر نیاز به بهسازی دارد.

وی گفت:عمده ترین مشکل ساکنان و گردشگران منگره جاده آسفالته است .

محمد صادقی رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اندیمشک هم گفت: منطقه منگره به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب و همچنین ظرفیت بالا در زمینه جذب توریست، یکی از مناطق ویژه و بکر از نظر گردشگری محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: قسمت عمده اراضی کشاورزی در بخش الوار گرمسیری باغ‌های انار است که این باغ‌ها بیشتر در منطقه منگره متمرکز است.

وی با اشاره به تاثیر این باغ ها بر اقتصاد منطقه اظهار داشت: این باغ‌ها هم موجب رونق اقتصادی منطقه شده و هم بر زیبایی و سرسبزی منطقه افزوده اند.

وی گفت:هر سال در ایام نوروز با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی بیش از هفت هزار نفر گردشگر از جاذبه های طبیعی منگره دیدن می کنند.

فرماندار اندیمشک هم بخش الوار گرمسیری را یکی از امتیازهای ارزشمند این شهرستان دانست و گفت:استفاده بهینه از این ظرفیت موجب رونق اقتصادی منطقه و ایجاد منطقه گردشگری در شهرستان می شود.

پیمان جهانگیری افزود:در راستای ساماندهی این منطقه و اجرای طرح های گردشگری برنامه ریزی های کارشناسی انجام خواهد شد.
وی گفت:این منطقه گردشگری با وجود برخورداری از پتانسیل بالای گردشگری ، طی چند سال اخیر مغفول مانده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانم هاشمی سلام وخسته نباشیدبه مدیریت سایت ،به عرض می رساندبله منگره زیباترین منطقه گردشگری منطقه می باشدولی آیا جایی که سال گذشته برای کمپینگ گردشگ ی معرفی شدجای مناسبی است ،آیا تعیین مکان برحسب کارشناسانه بودیا براساس لابی گری ،بله آقای فرماندار شما درجریان کارنیستیدوبه زمان شما برنمی گردددراوایل سال گذشته اداره کل میراث بادرخواست اداره اندیمشک که درسالهای گذشته برای طرح کمپینگ داده شده بودموافقت نمودومبلغ ۱۸۰میلیون تومان برای طرح مطالعاتی مصوب شد،متاسفانه آقایان ایرج میرعالی رییس تامین اجتماعی که با بالابی گری بانماینده وقت وسفارش ایشان به ریس میراث آقای صادقی توانست مجوزطرح کمپینگ گردشگری روبه زمین خودکه درمنطقه منگره واقع است روبگیردوطرح مطالعاتی آن هم باسفارشات آقایان انجام شد،درصورتی که راه دسترسی به زمین ایشان بسیارهزینه برداروحتما باید پل ارتباطی زده شو دوهم زمانبرونیز برای اجرتی طرح برای جابجایی دستگاههای مربوطه برای شروع کاروهمچنین باتوجه به فضای موجودکه زمین ایشان که بایدکوهی روتسطیح کنندبسیارکم است این طرح روبامشکلات زیادی مواجه میکندوازهمه مهمترهزینه های جانبی زیادی دارد،درصورتی که جاهای مناسب تردراین منطقه هستندکه باهزینه نصف هزینه ای که درزمین ایشان انجام میشودمیتوان انجام شو د.حالا امیدوارم کارشناسانه وفرماندا ری که دراین مدت کارعدالت محوری روسرلوحه قرارداده نسبت به پاسخگویی مسولین مربوطه وتغییرآن اقدام شو د.
  • خانم هاشمی سلام .درسته یکی از بهترین مناطق گردشگری استان می باشدولی متاسفانه بالابی گری واضح آقای میرعالی رییس تامین اجتماعی وقت با آقای صادقی میراث فرهنگی باسفارش نماینده قبلی مجوز کمپینگ گردشگری روبه زمین خودکه دراول منطقه منگره قرارداردوراه دسترسی به آن بسیارسخت وحتما بایدپل ساخته شودوهزینه اضافی دربرداردوهمچنین زمین ایشان هزینه زیادی برای تسطیح باتوجه به سراشیب بودن آن است .چی بگیم زمین منابع طبیعی کوهستانی است .درصورتی که زمین این دست اب بسیارزیبا وهزینه کمتری لازم است .تاکی ما شاهداین حق خوریها باشیم .آقای فرمانداربررسی نمایید ومسول مربوطه پاسخ گوباشد.
  • سپهر حالا ما از صاحبان قدیمی این منطقه هستیم. سیکه وندهای مهمیل