بالاخره حادثه پتروشیمی بوعلی چقدر خسارت داشت؟/ قطری ها بخاطر آتش سوزی یک پتروشیمی در ماهشهر، جشن گرفتند!

خورنا – بررسی ها حاکی از این است که تا کنون رقم خسارت وارده از طرف شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و بیمه ایران نهایی نشده اما مشخص است که این رقم کمتر از نیم میلیارد یورو است.

حدود چهارماه پیش در میانه تیرماه سال جاری شاهد بروز آتش سوزی گسترده در پتروشیمی بوعلی سینا بودیم که مهار آن حدود سه روز به طول کشید.

این آتش سوزی عظیم، ابتدا به‌دلیل نشتی یکی از ولوهای واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا در آروماتیک سوم این واحد زبانه کشید و در ادامه به مخزن ذخیره نفتای این واحد پتروشیمی سرایت کرد.

برآورد خسارت وارده به این واحد پتروشیمی از هفته پایانی تیرماه آغاز شد و هنوز ادامه دارد. اما اظهارنظرهای جالبی در خصوص میزان خسارت وارده به این مجتمع پتروشیمی صورت می گیرد که یکی از این اظهارات جالب را «محمدرضا یوسفی‌پور» مسئول HSE شرکت ملی گاز ایران بیان کرده است.

مسئول HSE شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در سنندج به خسارت‌های زیاد وارده به مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در بندرماهشهر به عنوان بزرگ‌ترین حادثه در صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: “زمانی که این مجتمع دچار آتش‌سوزی شد کشور قطر به خاطر همین خسارت جشن گرفت و این نشانده این است که این صنعت آنچنان مهم است که کشورهای همسایه از اقتصاد آن واهمه دارند.”

وی در خصوص میزان خسارت وارده به این مجتمع پتروشیمی افزود: “در جریان حادثه آتش‌سوزی ۱۰۰ میلیون دلار به صنعت پتروشیمی بوعلی خسارت وارد شد که برآوردها نشان می‌دهد میزان خسارت وارده به این مجتمع پتروشیمی، به یک میلیارد دلار برسد.”

پیگیری این اظهار نظر جالب در خصوص خسارت یک میلیارد دلاری از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، نتایج جالب توجهی داشت. مسئولان مربوطه در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا یکی از شرکت های زیرمجموعه آنهاست در این زمینه اطلاعاتی به خبرنگار تسنیم دادند.

بر اساس این داده ها، صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا، دارایی‌های ثابت مشهود و موجودی‌های مواد و کالای شرکت در محل مجتمع به مبلغ ۴۸۵ میلیون یورو در مقابل آتش‌سوزی و شکست ماشین‌آلات، تحت پوشش بیمه جامع اموال از پوشش بیمه‌ای برخوردار است. این رقم پوشش بیمه‌ای متعلق به کل دارایی‌های شرکت است؛ در حالی که آتش‌سوزی فقط در واحد پارازایلن و یکی از مخازن نفتا رخ داده است. لذا خسارت وارده کمتر از رقم ۴۸۵ میلیون یورو است و در نتیجه مبلغ یک میلیارد دلار خسارت برای حادثه رخ داده در قسمتی از کل مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، بیش از حد بزرگ و حتی غیر واقع بینانه به نظر می‌رسد.

بررسی ها حاکی از این است که تا کنون رقم خسارت وارده از طرف شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و بیمه ایران نهایی نشده است.