بزرگترین جریمه یک بسکتبالیست(یاورزشکار)توسط مربی وباشگاه چیست؟

مهدی چاروسائی|خورنا:یک بسکتبالیست نیز همانند هر انسان دیگری در زندگی ورزشی و شخصی خویش، دچارنوساناتی فنی و اخلاقی میشود.داستان از جایی شروع میشود که این تغییر خلق و خوی و بی انگیزگی و مشکل اخلاقی احتمالی یا حاشیه موجود، درحیطه زندگی ورزشی آن بسکتبالیست در تمرین و مسابقه نمود پیدا کند و سبب تغییرات وافت چشمگیری در سطح کیفیت فنی و اخلاقی وی شود.در اینصورت وظیفه مربی چیست؟

در چنین شرایطی تمام مربیان که دلسوزان واقعی بازیکن و نگران افت و از بین رفتن زحماتش هستند ، میبایست ابتدا باراهنمایی و ریشه یابی مشکل،تا حد مقدور به وی کمک نموده و تا مراحل بالایی از آستانه صبر و تحمل خویش،در تصحیح اشتباهات این بازیکن اهتمام لازم را به خرج دهند.لذا گهگاه کار به جایی میرسد که از عهده مربی خارج شده و خود آن بازیکن نیز نمیتواند و یا نمیخواهد ناهنجاریهای خویش را اصلاح نماید و در اینجاست که آن مربی دلسوز میبایست در عین جدیت،گونه دیگری از هنرخویش را به او نشان دهد.متاسفانه عده ای از مربیان تنبیه از طریق فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک را برمیگزینند.عده ای دیگر تنبیه بدنی را انتخاب نموده و دسته ای دیگر تحقیر در حضور جمع و یا تخریب از طریق دیگر بازیکنان و اطرافیان ورزشکار یا به چالش کشیدن این بحث درمطبوعات و…را راهی درست میپندارند که همگی این روشها بسیار نادرست و درشان یک مربی با دانش نیست.

و اما بدتر از همه این موارد،تنبیهی که بسیار وحشتناک و غیرعلمی و مغایر با اخلاق است، جریمه بازیکن بافعالیتهای ورزشی است که نمونه های عینی آن را میتوان در موارد زیرخلاصه کرد:

۱٫ مربی ای که جهت جریمه، بازیکن را به شنا رفتن و یا دراز و نشست و…وادار میکند.

۲٫مربی ای که بازیکن را به نرم دوی دور زمین مجبور میکند.

۳٫مربی ای که پس از باخت در بازی،بامقصر دانستن بازیکنان ، آنها را به دویدن تنبیهی دور زمین محکوم میکند.

۴٫مربی بدنسازی که در فصل بدنسازی در جهت جلوگیری از کم کاری ورزشکاران آنها را به دویدن بیشتر و یااجرای ست ها و تمرینات اضافه در تمرینات چابکی و سرعتی و..اجبار مینماید.

۵٫سایرمواردمشابه…

حال این سوال پیش می آید که نرم دوی که اصلی ترین تمرین هر ورزشکاری جهت بالا بردن ضربان قلب،گرم کردن ،سرد کردن ، ریکاوری و نیز بالا بردن ظرفیت هوازی و شروع مجدد تمرینات پس از مصدومیتهاست چگونه میتواند ۱ تنبیه باشد؟
آیا این کار سبب دلزدگی و بدبین شدن بازیکنان به نرم دوی نمیشود ؟و آیا آن بازیکن از این به بعد نرم دوی را جزیی از تمرین میداند و یا نوعی تنبیه؟
ازطرفی یکی از مهمترین تمرینات جهت تمرین دادن عضلات سینه و کمربند شانه ای و پشت بازوهاو…شنای سوئدی است و اصلیترین تمرین برای تقویت عضلات شکم هر ورزشکاری انواع مختلف دراز و نشست است.آنهم عضلات سرتاسر شکم که مهمترین عضلات در دوندگی و شوت کردن و پاس دادن و سایر حرکات ۱ ورزشکار است.

این مربیان با خود چه فکری میکنند ؟ آیادیگر آن بسکتبالیست شنا و دراز و نشست را یک تمرین خوب برای تقویت عضلاتش میداند؟
یا نرم دوی پس ازمسابقه که بهترین تمرین درجهت پایین آوردن ضربان قلب ، سردکردن بدن و بازگشت به حالت اولیه است و باعث میشود که اسید لاکتیک ترشح شده در خون وعضلات از طریق چرخه کربس سریعتر توسط خون جذب شود چگونه میتواند ۱ تنبیه قلمداد شود ؟ تاکنون با خود به این موضوع اندیشیده اید؟

یا آن مربی بدنساز بی هنر و کم دانش که به علم بدنسازی و علوم مرتبط اشرافیت کامل ندارد و افزایش ستها و آیتمهای تمرین ( افزایش حجم تمرین ) و افزایش شدت اجرای آنها و کم و زیادکردن نسبت کار و استراحت ( افزایش و کاهش شدت تمرین) که از مهمترین اصول بدنسازی درجهت پیشرفت هستند را چگونه در جهت تنبیه استفاده میکند ؟ واقعا توجیه این کارها چیست؟

در آنسو همه ما بخوبی میدانیم که بازیکنان، بخاطر علاقه ای که به تمرین و مسابقه دارند ( حتی بزرگترین و گران قیمت ترین بازیکنان جهان که تحت هرشرایطی پول خود را ازطریق اسپانسرهاوکارهای تبلیغاتی خویش تمام و کمال دریافت میکنند ) بزرگترین تنبیه را بازی نکردن میدانند.چه بصورت نیمکت نشینی یا قرار نگرفتن در لیست تیم در روز مسابقه و حضور دربین تماشاگران باشد و چه بصورت حذف از یک مسابقه و حضور در منزل و یا یک تورنمنت و حتی کنار گذاشتن طولانی مدت از تیم باشد . جالب اینجاست که طی تحقیقات این حقیر ، این روش برای رده های پایه نیز بزرگترین و کابوس وارترین نوع اصلاح میباشد . پس دقت کنید که این نوع جریمه شدید ترین و درعین حال ساده ترین و کم دردسرترین و حتی موثرترین شیوه اصلاح میباشد که حرمتها نیز کمتر شکسته میشود.حال درحالتی که مربی یاباشگاه بخواهند باتوجه به مشکلات آن بازیکن، کار راسخت تر از این کنند ، جریمه مالی آن بازیکن آخرین اثرات خود را برروی آن بازیکن مگذارد . پس وقتی میتوان بدین طرق عمل نمود،خشونت و فحاشی و تنبیه باتمرینات ورزشی چرا؟

البته در این فرایند اصلاحی و تربیتی ، مدیریت مربی و باشگاه بسیار مهم است و نقشی حیاتی در جلوگیری از به حاشیه رفتن و بی انگیزه شدن ورزشکار و افت احتمالی وی را ایفا میکند تا آن بازیکن از این شرایط درس عبرت گرفته و با برطرف کردن مشکلاتش با انگیزه تر از قبل به تیم و خودش خدمت کند.
درخاتمه باید تاکید کنم که هدف نهایی از ارائه تمامی موارد بالا ، اصلاح و تربیت آن ورزشکار است و نه تنبیه و آسیب رساندن به آن ورزشکار.

نویسنده……محسن بابادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *