سخنی با مسئولان برنامه برآیند سیمای خوزستان;

علت تنگی نفس مردم خوزستان در نخستین بارش پاییزی گیاه کنوکارپوس نیست

خورنا – اخیرا برنامه ای با عنوان برآیند در سیمای خوزستان پخش شد که سعی در آن داشت که ابعاد اصلی تنگی نفس مردم خوزستان را در نخستین بارش پاییزی مشخص کند.

مهمانهای این برنامه مدیرکل محیط زیست خوزستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بود و مباحث خوبی توسط مجری این برنامه مطرح گردید که با پاسخهای تکراری و غیرواقعی این دو مسئول روبرو گشت و متاسفانه کمبود وقت در این برنامه مانع از روشن شدن ابعاد این موضوع مهم گشت و مقرر شد تا این برنامه در روزهای آتی از سر گرفته شود.

عامل تنگی‌نفس مردم خوزستان وجود مواد شیمیایی در هوا است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: گیاه کنوکارپوس و یا هر گیاه آلرژی‌زای دیگر در هنگام بارندگی و رطوبت توان انتشار گرده‌های خود را ندارد و مشکل تنگی‌نفس مردم خوزستان بیشتر مشکوک به وجود مواد شیمیایی در هوا است.

حسین آخانی، اظهار داشت: بارش‌های اخیر در اهواز که منجربه تنگی‌نفس ۱۷ هزار خوزستانی شد باید علت شیمیایی داشته باشد و ارتباطی با آلرژی گیاه کنوکارپوس ندارد.

وی افزود: برای تمام اهالی محیط‌زیست و محققان این حرفه کاملا مشخص است که خود بارندگی سبب کاهش شدید آلرژی در بدن بیماران می‌شود و تصور ایجاد و تولید آلرژی در زمان بارندگی تصور غلطی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: گیاه کنوکارپوس و یا هر گیاه آلرژی‌زای دیگر در هنگام بارندگی و رطوبت توان انتشار گرده‌های خود را در ریه مردم نداشته و این امر سبب می‌شود که در دوران بارندگی کمترین آلرژی را در میان مردم شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: در زمانی که هوا خشک است و بادهای قابل ملاحظه می‌وزد امکان انتشار گرده‌های حساسیت‌زا بر روی ریه اشخاص وجود داشته اما این امکان در زمان رطوبت و بارندگی به هیچ‌وجه اتفاق نمی‌افتد.

آخانی اظهار داشت: آلودگی هوای استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز بیشتر شبیه به مشکلات شیمیایی در هوای این شهرها است و باید مسئولان محیط‌زیست این استان با یک مطالعه دقیق علت اصلی را پیدا کنند.

این گیاه شناس مطرح کشوری افزود: گیاه کنوکارپوس در آینده به علت رشد زیاد خود در جنوب کشور و به ویژه در استان خوزستان می‌تواند خطر مهمی برای نابودی درختان بومی این استان و همچنین حشرات آن باشد.

منبع:تسنیم خوزستان، مصاحبه از نوید خواجه حسینی

درخت «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

عبدالحسن مقتدایی، استاندار سابق خوزستان در خصوص تنگی نفس به وجود آمده برای مردم اهواز و برخی شهرهای خوزستان که مسئولان علت آن به گرده‌افشانی درختی به نام کنوکارپوس ربط داده‌اند، اظهار کرد: علت این مراجعات تنها گونه «کنوکارپوس» نیست و این‌گونه ۱۰سال است که در خوزستان کاشته شده ولی مردم سه سال است با باران به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این‌گونه گیاهی به‌تنهایی علت مراجعات مردم نبوده و شاید یکی از دلایل است.

مقتدایی افزود: مجموعه‌ای از واحدهای کشت و صنعت، شرکت‌های صنعتی، درختان کنوکارپوس و صنایع نفت و گاز و همه این‌ها در حقیقت اثرات زیست‌محیطی داشته‌اند

استاندار اسبق خوزستان تأکید کرد: تمام این عوامل در ایجاد عارضه تنگی نفس برای مردم اهواز تأثیر دارند ولی درصد تأثیرگذاری هرکدام باید مشخص شود.

منبع: مهر خوزستان

سازمان‌های متولی محیط زیست دلایل تنگی نفس در خوزستان را برای مردم «شفاف و سریع» بیان کنند

آیت‌الله محسن حیدری، اظهار داشت: مردم خوزستان حق سئوال مبنی بر دیدنابرابر برای رسیدگی به معضلات محیط‌زیست خوزستان را دارند و باید جواب مطالبه آنان در این زمینه هرچه سریع‌تر داده شود.

وی افزود: اگر مشکلات و معضلات محیط‌زیست خوزستان در تهران اتفاق می‌افتاد، سریعا مسئولان مربوطه ستادبحران تشکیل داده و مسئولان مقصر را عزل می‌کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: تا کنون مسئولان مربوطه استانی و کشوری هیچ‌گونه اقدام موثر و شایسته‌ای در بهبود مشکلات محیط‌زیست خوزستان انجام نداده‌اند و به مطالبات مردم این استان زرخیز بی‌توجهی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: مسائل محیط‌زیست خوزستان جدی است و باید اقدامی شایسته در حل بحران‌های زیست محیطی خوزستان انجام شود اما متاسفانه مسئولان مربوطه آن را از حوزه اختیارات خود خارج می‌دانند.

آیت‌الله محسن حیدری اظهار داشت: سازمان‌هایی که در نظام اسلامی مسئولیت امورات بهداشتی و محیط‌زیست را بر عهده گرفته‌اند باید درباره علت تنگی نفس مردم به سبب ریزش باران و دیگر مشکلات محیط‌زیست خوزستان سریعا پاسخ روشن و شفاف به مردم بدهند.

وی افزود: تا کنون از این مسئولان حرکت خوبی برای برخورد با موضوعات درمانی و بهبود شرایط محیط‌زیست خوزستان انجام نشده و مطالبات مردم به روی زمین مانده است.

امام جمعه موقت اهواز همچنین با انتقاد از عملکرد مسئولان استانی و کشوری خواستار رسیدگی فوری به موضوع تنگی نفس مردم خوزستان بر اثر باران‌های آلوده شد و از مسئولان مربوطه پاسخ دقیق و شفاف و به دور از پنهان‌کاری را درخواست کرد.

منبع:تسنیم خوزستان، مصاحبه از نوید خواجه حسینی

غافلگیری سه ساله مسئولان بهداشتی و درمانی خوزستان با ریزش نخستین باران پاییزی

متاسفانه در سه سال گذشته مسئولان بهداشتی و درمانی خوزستان با اولین بارش پاییزی غافلگیر شدند و شرایط بیمارستان ها و مراکز درمانی به آشفتگی زمان دوران جنگ شده بود.این موضوع در حالی است که در این سه سال مسئولان بهداشتی و درمانی استان در عوض عذرخواهی و سعی در بهبود شرایط اضطراری از خدمات خود تعریف کرده و به خود میبالند.

در همین راستا سال گذشته به مراکز درمانی مراجعه کردم و اندکی پای صحبت شهروندان اهوازی نشستم.

بعد از وقوع نفس تنگی شدید مردم جهت جویا شدن زوایای این ماجرا به یکی از بیمارستان‌های محل بستری آنان رفته و با آنان به گفت‌وگو نشستیم.

یکی از همراهان بیمار تنفسی مراجعه‌کننده به یکی از مراکز درمانی نیز در تشریح شرایط یکی از بیمارستان‌های اهواز، اظهار داشت: ساعت چهار صبح امروز برای درمان تنگی نفس دوستم به بیمارستان فاطمه الزهرا (س) اهواز مراجعه کردیم اما ازدحام در این بیمارستان به حدی بود که حتی راه برای ورود آمبولانس‌ها به بیمارستان به‌سختی باز می‌شد.

وی افزود: این بیمارستان به دلیل مراجعات زیاد با کمبود شدید پرستار مواجه شده بود و پزشک معالج نیز خارج از اتاق خود و در راهرو درمانگاه اقدام به معاینه و ویزیت بیماران به‌صورت ایستاده اقدام می‌کرد.

آوش غلام پور گفت: حدود ۳۰۰ نفر در محوطه بیمارستان حضور داشته و چند نوزاد و بزرگسال نیز حال وخیمی داشتند و البته به ما اعلام شده بود که این تعداد بیماران نسبت به ساعت‌های قبل کمتر شده است.

این همراه بیمار می‌گوید: بعد از این بیمارستان به بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه کردیم اما ازدحام در این بیمارستان نیز نسبت به بیمارستان فاطمه الزهرا کمتر نبود و انتظار در صف پذیرش حدود ۳۰ دقیقه برای ما زمان برد.

غلام پور بیان کرد: همچنین حداقل زمان دریافت دارو نیز نیم ساعت بود و وقتی مراجعان برای اضطراری بودن داروهای تنفسی اعتراض کردند، از سوی دو نفر متصدی داروخانه اعلام شد که همه بیماران برای ما یکسان هستند و در نهایت نیز اسپری تنفسی داروخانه تمام شد.

غلام پور اظهار داشت: در بخش تزریقات برای یک سرُم و دو عدد آمپول هزینه ۱۳ هزار تومانی از هر بیمار دریافت شد و انتظار در صف پذیرش برای تشکیل پرونده بستری در اورژانس نیز حدود یک ساعت زمان می‌برد.

وی افزود: برای تهیه اسپری تنفسی به داروخانه شبانه‌روزی امام خمینی خیابان ۲۴ متری مراجعه کردیم ولی ازدحام جمعیت به حدی بود که رسیدگی‌ها فوری انجام نشده و داروخانه گنجایش آن همه مراجعه‌کننده را نداشت. در نهایت از دریافت اسپری تنفسی منصرف شدیم.

یکی از بیماران تنفسی اظهار داشت: ساعت دو بامداد امروز برای درمان مشکل تنفسی خود به بیمارستان گلستان اهواز مراجعه کردم که در ابتدا اعلام شد که برای شروع درمان باید ۵ هزار تومان پرداخت شود در صورتی که افراد بیمار آن هم بیماران تنفسی شرایط بدی داشتند.

وی افزود: عبدالرحیم کعب عمیر ادامه می‌دهد: وقتی خطاب به پرستاران اعلام کردم درمان بیماران تنفسی در خوزستان رایگان بوده و سال قبل نیز این موضوع اعلام شد به من گفت این مسئله مربوط به سال گذشته بوده و برای سال جدید باید دوباره اعلام شود.

این بیمار گفت: لحظه‌ای اکسیژن بیمارستان تمام شده بوده و بعد دوباره اکسیژن آوردند ولی متأسفانه ماسک هر اکسیژن که باید خاص یک بیمار بوده و برای بیمار بعدی نیز تعویض شود برای همه بیماران مورد استفاده قرار گرفت.

وی عنوان کرد: وضعیت بیمارستان شبیه به زمان جنگ بود.

این بیمار تنفسی اظهار داشت: برای درمان خود تنها از اکسیژن استفاده کردیم و یک نوار قلب هم گرفتند ولی وقتی فیش تسویه حساب را مشاهده کردم تزریقات و دریافت قرص هم قید شده بود و در نهایت نیز ۱۱ هزار تومان برای این دو کار انجام شده پرداخت کردم.

منبع:تسنیم خوزستان، گزارش از نوید خواجه حسینی

چرا با شهرداری اهواز برخورد جدی نمیشود؟

متاسفانه وضعیت خدمت رسانی از سوی شهرداری اهواز بسیار نامطلوب است به گونه ای که به جز پرداخت عوارضی و مالیات به این نهاد شهری هیچ گونه خدمات قابل ملاحظه ای در هیچ یک از بخش های مربوطه مشاهده نمیشود.

این موضوع در زمانی مشهود میشود که بهترین نقطه اهواز که همان منطقه چهارم کیانپارس است با کوچکترین بارشی به صورت کامل به زیر آب فاضلاب میرود و گیاهان کاشته شده توسط این نهاد شهری با عنوان کنوکارپوس از گزینه های جدی تنیگ نفس شهروندان اهوازی است.

با این وجود در سه سال گذشته هیچ نهاد بالادستی برخورد جدی با شهرداری اهواز نداشته و تنها امسال برای خاموش ساختن موج اعتراضات اقدام به هرس ۵درصد از درختان کنوکارپوس کرده حال که باید تمامی درختان کنوکارپوس قطع میشدند.

تقدیر و تشکر از مسئولان و مجریان برنامه برآیند سیمای خوزستان

برنامه برآیند با پیگیری مطالبات مردمی از طریق سیمای خوزستان سعی در ادای دین رسانه ای خود به مردم شریف خوزستان دارد و ضمن تشکر از مسئولان و مجریان این برنامه محبوب از آنان تقاضا دارم تا در دیگر معضلات جدی استان نظیر بیکاری جوانان خوزستان،مشکلات ترافیکی،وجود پدیده شوم ریزگرد،ضعف شدید مراکز درمانی و بهداشتی و . . . نفوذ کرده و مسئولان را وادار به پاسخ گویی صریح و شفاف و به دور از فرافکنی وادار نماید.

گزارش از نوید خواجه حسینی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جعفر احسنت بر آقای خواجه حسینی و پایگاه خبری خورنا بخاطر بیان حقایق به دور از واهمه
  • نظام ظهیری نظام ظهیری: لطفا دست از سر گیاهان اهواز بردارید! آقایان مسئول! آلودگی های صنعتی و نفتی عین روز روشن است!???? چند سال اخیر به هنگام پاییز و همزمان با شروع اختلالات تنفسی هر کدام از عزیزان مسئول که تریبون به دست می گیرند با تلفظ سلیس نام یک گیاه وارداتی، چنان ژست می گیرند که گویی این گیاه و مخلوق بیچاره به جای تولید اکسیژن به اندازه تمام فلر های نفتی و فعال در شهر اهواز و اطراف آن که نه تنها در روز روشن که در شب هم فریاد می زنند، ای مردم! ما چاه های نفت و گازهای حاصل از عملیات فلرینگ هستیم که ریه های شما را تسخیر می کنیم! اما دریغ از اینکه برخی مسئولین و دستگاه ها و وزارتخانه های مسئول دست از سر این گیاه بیچاره بردارند! آقایان طبق کدام پژوهش می فرمایید این گیاه عامل ایجاد بیماری های تنفسی ست! چرا هنگامی که پژوهش های معتبر علمی نشان می دهد در هر متر مکعب گاز حاصل از فلرهای رها شده در آسمان اهواز، بیش از ۲۵۰ نوع ماده سمی و مضر رها سازی می شود، هیچ سمت و سویی از صحبت هایتان به وزارت خانه نفت و شرکت های خاطی نمی رود؟! چرا صادقانه نمی گویید؟ اگر با فرضیات صحبت می کنید پس مسئولیت گریزی وزارت نفت و شرکت های تابعه را نه به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر بلکه به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی مبتنی بر اصل پنجاهم قانون اساسی مطرح نمی کنید؟! چگونه است که رتبه دهم ایران در تولید گازهای گلخانه ای در میان خبر های افزایش تولید نفت گم می شود؟! مگرنه اینکه بیش از ۸۰ درصد نفت در خوزستان تولید می شود و میلیاردها تن گازهای ناشی از این بهره برداری ضد محیط زیستی در آسمان خوزستان رها می شود؟! حال چگونه است که همه ی اتهامات را به سوی این گیاه زبان بسته نشانه می روید و بدون هیچ پژوهش و در دست داشتن یافته های علمی ''کنوکارپوس''ها یا به اصلاح(مورد با مورت) را مقصر می دانید و این روزها به شکل عجیبی از دم تیغ قیچی های مثلا هرس تا سطح زمین پاک تراشی می کنند! ای کاش گیاهان را زبان سخن بود گیاهانی که هر شب نظاره گر رها سازی آتش و دود و گازهای ناشی از صنایع و نفت در آسمان اهوازند و ما کمی آنطرف تر مصاحبه می کنیم و باز هم می گوییم همه چیز زیر سر این گیاه است! آری همه چیز زیر سر این گیاه است چون این گیاه بر سرزمین نفت می روید و بعید نیست که او را مقصر بدانیم به سان مردمانی که باید دود و آلایندگی را تحمل کنند چون روی زمینی راه می روند که سرشار از نفت است و ... ما همچنان دوره می کنیم شب را و روز را و هنوز را ...
  • نظام ظهیری چند سال اخیر به هنگام پاییز و همزمان با شروع اختلالات تنفسی هر کدام از عزیزان مسئول که تریبون به دست می گیرند با تلفظ سلیس نام یک گیاه وارداتی، چنان ژست می گیرند که گویی این گیاه و مخلوق بیچاره به جای تولید اکسیژن به اندازه تمام فلر های نفتی و فعال در شهر اهواز و اطراف آن که نه تنها در روز روشن که در شب هم فریاد می زنند، ای مردم! ما چاه های نفت و گازهای حاصل از عملیات فلرینگ هستیم که ریه های شما را تسخیر می کنیم! اما دریغ از اینکه برخی مسئولین و دستگاه ها و وزارتخانه های مسئول دست از سر این گیاه بیچاره بردارند! آقایان طبق کدام پژوهش می فرمایید این گیاه عامل ایجاد بیماری های تنفسی ست! چرا هنگامی که پژوهش های معتبر علمی نشان می دهد در هر متر مکعب گاز حاصل از فلرهای رها شده در آسمان اهواز، بیش از ۲۵۰ نوع ماده سمی و مضر رها سازی می شود، هیچ سمت و سویی از صحبت هایتان به وزارت خانه نفت و شرکت های خاطی نمی رود؟! چرا صادقانه نمی گویید؟ اگر با فرضیات صحبت می کنید پس مسئولیت گریزی وزارت نفت و شرکت های تابعه را نه به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر بلکه به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی مبتنی بر اصل پنجاهم قانون اساسی مطرح نمی کنید؟! چگونه است که رتبه دهم ایران در تولید گازهای گلخانه ای در میان خبر های افزایش تولید نفت گم می شود؟! مگرنه اینکه بیش از ۸۰ درصد نفت در خوزستان تولید می شود و میلیاردها تن گازهای ناشی از این بهره برداری ضد محیط زیستی در آسمان خوزستان رها می شود؟! حال چگونه است که همه ی اتهامات را به سوی این گیاه زبان بسته نشانه می روید و بدون هیچ پژوهش و در دست داشتن یافته های علمی ''کنوکارپوس''ها یا به اصلاح(مورد با مورت) را مقصر می دانید و این روزها به شکل عجیبی از دم تیغ قیچی های مثلا هرس تا سطح زمین پاک تراشی می کنند! ای کاش گیاهان را زبان سخن بود گیاهانی که هر شب نظاره گر رها سازی آتش و دود و گازهای ناشی از صنایع و نفت در آسمان اهوازند و ما کمی آنطرف تر مصاحبه می کنیم و باز هم می گوییم همه چیز زیر سر این گیاه است! آری همه چیز زیر سر این گیاه است چون این گیاه بر سرزمین نفت می روید و بعید نیست که او را مقصر بدانیم به سان مردمانی که باید دود و آلایندگی را تحمل کنند چون روی زمینی راه می روند که سرشار از نفت است و ... ما همچنان دوره می کنیم شب را و روز را و هنوز را ...