کشتی های کانتینری لاینر، فرصت جدید بین المللی بندر امام خمینی (ره)

باقرگل فر-خورنا:یک فروند کشتی کانتینری خارجی به ظرفیت بیش از TEU ۶۷۵۰ در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) پهلو گرفت.

 معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در این خصوص گفت: تردد مستمر شناورهای بزرگ خط کشتیرانی کانتینری از بنادر مختلف کشورهای جنوب شرق آسیا به بندرامام خمینی(ره) و برخورداری از تجهیزات و ادوات آماده کار و مناسب در پایانه ی اختصاصی کانتینری این مجتمع بزرگ بندری کشور، موجب گردیده که این بندر به عنوان کانون تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در شمال غربی خلیج فارس ایفای نقش نماید.

مهندس گرایلو تصریح کرد: با ورود این کشتی بزرگ به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در مهرماه سال جاری، روند فعالیت خطوط کشتیرانی کانتینری به این مجتمع بزرگ بندری شتاب می گیرد.

وی ادامه داد: بخشی از محموله های تخلیه شده در این بندر به مقصد بنادر مجاور از جمله خرمشهر و بوشهر و کشور عراق ترانشیپ (حمل کشتی به کشتی) می شود.

معاون دریایی و بندری همچنین با اشاره به سیاست گذاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان برای بهره گیری از منابع  بخش غیر دولتی جهت توسعه ظرفیت های بندری، تجهیز و ارتقاء توان پایانه ی کانتینری  منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی و در قالب قراردادهای سرمایه گذاری بلند مدت را از جمله برنامه های در دست اقدام این اداره کل دانست.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اظهار امیدواری در این رابطه، در پایان گفت: در پی تمایل سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری  جهت  توسعه و تجهیز پایانه ی  تخلیه و بارگیری کانتینری، فرصت بسیار مناسبی برای رشد و رونق دو چندان حمل و نقل کانتینری و بهره گیری کامل از ظرفیت های بالقوه ی این بندر بزرگ تجاری کشور در این زمینه فراهم گردد.

یادآور می شود کشتی حامل کالای کانتینری مذکور با ۳۰۴ متر طول، ۴۱ متر عرض و آبخور ۱۵ متر از جمله شناور هایی است که علیرغم تردد کم سابقه ی اینگونه شناورهای پهن پیکر به مجتمع بندری امام خمینی(ره) ، تحت شرایط ایمن و با مهارت نیروهای عملیات دریایی این بندر پهلوگیری و جداسازی گردید.