دیدگاه فعالان سیاسی در مورد تغییر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان

خورنا -گروه سیاسی : صبح پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۵، جلسه تودیع و معارفه معاون سیاسی-اجتماعی استانداری خوزستان برگزار گردید و طی آن مهندس خبیر، جای خود را به دکتر حسین زاده داد. خبرنگار سیاسی خورنا، نظر فعالان سیاسی استان را جویا شده است.

مهر علی زاده : نیازمند رویکردی هستیم که مشارکت پذیری و انتقاد پذیری همراه با تقویت نهادهای اجتماعی در چارچوب قانون را به سکوت توده ها ترجیح میدهد.

پروفسور یداله مهر علی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خورنا گفت : ابتدا لازم می دانم از تلاش های فراوان جناب مهندس خبیر در زمان تصدی این مسئولیت مهم و اقدامات شایسته ای که ایشان برای توسعه سیاسی و اجتماعی استان داشتند، قدر دانی نمایم. اما جایگاه معاونت سیاسی –اجتماعی در استان خوزستان به دلایل زیر از اهمیت وافری برخوردار است:
? موقعیت استراتژیک سیاسی –اجتماعی خوزستان به دلیل شرایط مرزی با کشور عراق و همجمه سازمان های جاسوسی با حمایت بعضی از کشورهای کوچک حوزه حاشیه خلیج فارس
? ضرورت ایجاد امنیت سرمایه گذاری برای اطمینان خاطر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در پروژه های مهم استان
? ضرورت بهره گیری از ظرفیت های انسانی و سرمایه های انسانی و اجتماعی و صیانت از سرمایه های موجود استان که طی سالهای گذشته به دلایل واهی و حب و بغض های سیاسی و تندروی افراطی های در استان مغفول مانده است.
وی همچنین افزود : بر این اساس معاون سیاسی –اجتماعی باید واجد خصوصیاتی به شرح زیر باشد که بتواند در این عرصه هنر نمایی کند:
اولا، تسلط به مباحث نظری روز توسعه سیاسی و اجتماعی کشور و استان. نظریه هایی که اسلحه و زور و رعب و وحشت را کنار گذاشته و گفتمان جمعی و نخبه گرایی و شایسته سالاری در صدر آن قرار دارد. نظریه هایی که توصیه دارند به جای پنهان شدن در پشت سر قدرت نامشروع سیاسی و ترساندن مردم با نگاه امنیتی ؛ مردم مقوله امنیت را بخشی اساسی از وظایف و مسئولتی اجتماعی و مدنی خود بدانند. رویکردی که سکوت توده ها را به مشارکت پذیری و انتقاد پذیری همراه با تقویت نهادهای اجتماعی در چارچوب قانون و در ذیل حوزه سیاسی ترجیح میدهد.
ثانیا، تجربه اجرایی در حوزه عمل و ایجاد گفتمان همگرایی و برقراری ارتباط با ذینفعان برای ایجاد شور و مشارکت جمعی و افزایش حس تعلق مکانی و زمانی در مردم برای توسعه استان.
وی هم چنین به طور مشخص در مورد معاون جدید سیاسی اجتماعی استاندار اظهار داشت: آقای دکتر حسین زاده به عنوان یکی از اساتید قدیمی جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران و مدیران نظام که سال ها در عرصه نظری و عملی در استان در مسئولیت های مختلفی تجربه اندوزی کرده است ، می تواند میراث دار مناسبی برای مسئولتی سیاسی –اجتماعی استان باشد. مرور مطالب بیان شده در جلسه معارفه ایشان و استراتژی های  ایشان مصداق گفتمان استراتژی محور و برنامه محوری ایشان در حوزه سیاسی امنیتی است. گفتمانی که در حوزه سیاسی چهار راهبرد را در نظر گرفته است:
? ایجاد تعادل بین حوزه اجتماعی و سیاسی ،
?برقراری ارتباط نظامدار بین نظام های سیاسی و اجتماعی با تقویت نهادهای اجتماعی در چارچوب قانون ذیل نظام سیاسی با تقویت فعالیت های احزاب سیاسی، سمن ها، کانون ها، انجمن ها، نهادهای کارگری و اجتماعی و همچنین سازمان های مربوط به زنان ،
?تقویت رضایت سرمایه های اجتماعی استان با ارتقای معیشت مردم
?تمرکز بر مسئله آسیب‌های اجتماعی استان
البته عملیاتی سازی این راهبردهای اصلی نیازمند همگرایی، افزایش مشارکت مردمی، و تعامل و ارتباط گسترده با مردم و نهادهای مدنی و اداری و قانونی است.
وی در پایان، ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان، این انتخاب را انتخابی بجا و شایسته عنوان کرد.

شجاعی: معاون سیاسی قبلی بعداز سه سال از عمر دولت حتی حاضر به راه اندازی خانه احزاب نشد

مهندس محمدرضا شجاعی-دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی در استان خوزستان- در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار خورنا بیان داشت: باتوجه به تغییرات انجام شده در حوزه استانداری امیدواریم فضای سیاسی واقتصادی استان قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تحرک بیشتری پیداکند. چراکه عملا در سه سال اول در استان فضای سیاسی همچنان بسته بود ومعاونت قبلی به بهانه سهم خواهی گروههای فعال واحزاب اجازه فعالیت جدی را از این گروهها گرفته بود وفعالین سیاسی وحامیان دولت وستاد انتخاباتی دکتر روحانی در انزوا بودند.
وی هم چنین در مورد معاون جدید سیاسی اجتماعس استاندار افزود: قطعا دکتر حسین زاده ودکتر بحرینی که هردو از شخصیت های شناخته شده وتوانمند استان هستند میتوانند شادابی وتحرک را در فضای سیاسی واقتصادی استان رونق ببخشند وبا بکار گیری نیروهای توانمند وحامی دولت فضای امیدواری را به مردم استان برگردانند. تیم قبلی بعداز سه سال از عمر دولت حتی حاضر به راه اندازی خانه احزاب نشد وهرگونه درخواستی از نشست با گروهای حامی دولت را رد میکرد وهرچند وقت یکبار این ادعا را مطرح میکرد که این گروهها از ما سهم خواهی میکنند ودر واقع فراموش کردند که همین گروهها واحزاب بودند که به پشتوانه مردم بعداز هشت سال موجب روی کار آمدن دولت تدبیر وامید شدند.
وی همچنین افزود: معاون سابق  سیاسی  به جای قبول عملکرد ضعیف خود وآرزوی موفقیت برای تیم جدید حتی در جلسه تودیع خود نیز گروهها وافراد حامی دولت را مورد هجمه قرار داد. در صورتی که شخص ایشان در هشت سال دولت گذشته هیچگونه تحرکی برای موفقیت گفتمان اعتدال واصلاحات نداشته وعملا وامدار همین افراد وگروهها بودند اما هیچوقت نخواستند دراین سه سال گذشته از همراهی وهمفکری این گروهها استفاده کنند.

صنیعی : من از جناب دکتر حسین زاده می خواهم که دخالت نیروهایی که مانع تشکیل برخی جلسات آزاد می گردند را به حداقل برسانند.

دکتر محسن صنیعی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و  انجمن اسلامی مدرسین این دانشگاه در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار خورنا اذعان داشت:  من فکر می کنم که مهم تر از این که در حوزه سیاسی- اجتماعی چه کسی، مسئولیت دارد، این است که نیروها و گروه های سیاسی و اجتماعی، از مجموعه مدیران اجرایی باید برنامه بخواهند. استاندار محترم و معاونت سیاسی- اجتماعی لازم است که به دنبال تامین شرایط مطلوب برای فعالیت همه گروه های سیاسی و مردم نهاد و نیز فعالیت آزادتر رسانه ها و مطبوعات باشند. فعالین سیاسی باید خواهان ایجاد بستر مشارکت بیشتر گروه ها و مردم در انتخابات ها و از جمله انتخابات پیش رو یعنی انتخابات شوراها باشند. در انتخابات شوراها، اگر بتوانیم رقابت را به سمت رقابت برنامه ای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ببریم، شاهد کمتر شدن تبلیغات های رنگین و کلان خواهیم بود.
وی همچنین افزود : با توجه به شناختی که از برادر عزیزمان آقای دکتر حسین زاده دارم،  مطمئن هستم که ایشان در جهت تامین این خواسته ها، اقدام خواهند کرد و امیدوارم شرایط جانبی که بر حوزه سیاسی-اجتماعی حاکم است، امکان این را بوجود آورد که در دوره جدید، شاهد فعال تر شدن گروه های سیاسی و مردم نهاد باشیم.
وی در پایان اظهار داشت : من از جناب دکتر حسین زاده که خود از همکاران دانشگاهی ما هستند و به خوبی با شرایط دانشگاه ها آشنا هستند، می خواهم که شرایط فعالیت مطلوب تر سیاسی-اجتماعی گروه های دانشجویی و دانشگاهی در همه دانشگاه های استان را بوجود آورند و دخالت بعضی نیروهایی که مانع تشکیل بعضی جلسات آزاد می گردند را به حداقل برسانند.

کلاه کج: دکتر حسین زاده از جنس  تشکل های دانشجویی و حزبی است. 

شکراله کلاه کج دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهیدچمران اهواز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خورنا گفت : ضمن تشکر از آقای خبیر و مجموعه معاونت سیاسی استانداری خوزستان که مجموعا تعامل خوبی با تشکل های دانشجویی داشتند و به کرات از برنامه های مختلف دانشجویی حمایت کردند. لیکن  ما در مجموعه های دانشجویی این تغییر را مثبت را ارزیابی میکنیم و معتقدیم دکتر حسین زاده انسان اندیشمند و با تجربه و دارای اندیشه سیاسی و فرهنگی مترقی است و خوشبختانه از جنس همین تشکل های دانشجویی و حزبی است.
وی هم چنین اظهار امیدواری کرد ، با حضور دکتر حسین زاده ، توسعه سیاسی که فاکتور مهمی برای رشد و توسعه استان است محقق شود.