حال هوای محرم در اندیمشک‌

چلاب‌زنی آئین ویژه مردم اندیمشک برای سوگواری محرم

خورنا – امام جمعه اندیمشک گفت: مردم سرزمین پر افتخار اندیمشک که بیش از این در شش مهر و چهار آذر در تاریخ انقلاب درخشیده‌اند در دهه محرم و با حضوری با شکوه در ویژه آئین‌های این ایام بار دیگر بر تکرار شور انقلابی و اسلامی خود تاکید کردند.

به گزارش خورنا از اندیمشک، اندیمشک با نام تاریخی (اری‌ترین) از شهرهای شمال استان خوزستان بوده و در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا و در کوه‌پایه زاگرس میانی قرار گرفته است و این شهر ولایت مدار با قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جاده‌ای و ریلی کشور و گذر دز و کرخه از رگ‌های خود، همواره نقشی مهم و بی نظیر در ثبت حماسه‌های مردمی در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی داشته است.

به زیر کشیدن مجسمه شاه در دی ماه ۱۳۵۷ توسط مردم حماسه ساز این خطه و ثبت حماسه های گسترده مردم اندیمشک در محور مبارزه با ظلم و ستم طاغوت، تقدیم بیش از یک هزار شهید در دوران دفاع مقدس و شجاعت مثال زدنی مردم ولایت مدار این شهر در دفاع از مزرهای معنوی و اعتقادی ما در شش مهر ۱۳۵۹ و چهار آذر ۱۳۶۴، تنها بخشی از برگ‌های زرین این مردم سرای اسطوره و افسانه اندیمشک در تبیین فرهنگ و ارزش‌های اعتقادی و اسلامی و انقلابی ایران اسلامی است.

مردم سنگربان مقاوم کرخه و دز که بیش از این و در هشت سال دفاع مقدس، همراه رزمندگان دفاع مقدس در پاسداشت محرم حسینی و عزاداری سالار شهیدان با یک روحیه مثال زدنی شهر را سیاه پوش و در عزای سالار شهیدان به سوگ می‌نشستند امسال نیز و هم زمان با آغاز عزاداری‌های این دهه، با برپایی هیئت‌های عزاداری، تکیه‌های مذهبی، سینه زنی زنجیر، زنی تعزیه خوانی و دیگر آئین‌های محلی و مذهبی خاص خود، به برگزاری آئین‌های مذهبی و عزاداری‌های خاص خود می‌پردازند.

در محرم حسینی اندیمشک طنین عاشورا را زمزمه می‌کند

مردم اندیمشک هم زمان با آغاز محرم و با راه اندازی تکایای مذهبی و اجرای مراسم تلاوت قرآن و زیارت عاشورا و ختم صلوات در منازل خود را میهمان شایسته ماه سوگواری حسینی کرده تا طنین نوای حسینی در مساجد و گوشه کنار شهر از سوگ امام حسین (ع) در کوچه‌های شهر در شب‌های محرم خبر داده و مردم این سرزمین در عزای امام حسین (ع) اشک ریخته و بر سینه زنند.

هم چنین بیش از ۱۲۰ مسجد و هیئت مذهبی اندیمشک نیز متناسب با ایام سوگواری محرم، ضمن سیاه پوش کردن خود و با اجرای مراسم چلاب زنی سینه‌زنی و مرثیه خوانی و روضه خوانی و با نوای امام حسین (ع) محور برگزاری آئین های ویژه این ایام هستند.

مردم اندیمشک نیز با نصب پرچم‌های متبرک به نام اهل بیت ( ع) در فضای داخلی و بیرونی منازل و مساجد و هیئت‌های مذهبی خود در عزای امام حسین (ع)، شهر را سیاه پوش کرده و دسته جات عزاداری نیز، هم زمان با ایام محرم در خیابان‌های اندیمشک به حرکت در آمده‌اند و با کاروان‌های پر شور سینه زنی، زنجیر زنی، مارش، پذیرای شهر یک هزار شهید اندیمشک می‌شوند.

تجمع تمامی هیئت‌ها و دسته جات مذهبی و حضور پرشور هیئت‌های مذهبی و شهروندان در ظهر تاسوعای حسینی و در خیابان‌های شهر و حرکت این کاروان‌های عزاداری و تجمع در گلزار شهدا اندیمشک در روز عاشورا و برپایی مراسم شام غریبان در گلزار شهدای این شهرستان در شب عاشورا با پذیرایی گسترده ایستگاه‌های صلواتی در مسیر حرکت این کاروان‌ها، از جمله دیگر مراسم‌های مذهبی اندیمشک در ایام محرم است.

هم چنین در این ایام، علاوه بر تمامی مساجد و تکایا و هیئت‌های مذهبی، آئین سوگواری ویژه محرم حسینی در بقعه مبارکه سید خلیل (ع) و شاهزاده احمد اندیمشک نیر برگزار و یاد و خاطر شهدای دشت کربلا در این اماکن معنوی گرامی داشته می‌شود.

آئین‌های ویژه محرم در اندیمشک

آر جمله آئین‌های ویژه مردم اندیمشک در گرامی داشت ایام محرم، اجرای مراسم چلاب زنی، حرکت گروه‌های مارش، آئین شیرخوارگان حسینی، تجلیل از پیر غلامان حسینی، آئین ویژه شب شام حسینی با حضور در گلزار شهدای هشت سال دفاع مقدس این شهرستان بوده که با حضور گسترده مردم اندیمشک، بیش از گذشته طنین عاشورا در سرزمین لاله‌های سرخ زنده و طنین انداز می‌کند.

چلاب زنی مردم اندیمشک یک رسم محلی بوده که در این نوع سینه‌زنی، عزاداران در قالب حلقه‌های تو در تو استقرار یافته و افراد با دست چپ کمر نفر سمت چپ خود را می‌گیرند و با دست راست سینه‌زنی می‌کنند و به هنگام سینه‌زنی، حلقه آرام آرام می‌چرخند و دهه محرم و ایام سوگواری آن را با ذکر یا حسین و طنین مداح و ذاکر اهل بیت (ع) گرامی می‌دارند.

گروه مارش نیز از گروهایی با هفت عدد دمام، هشت عدد سنج و بک عدد بوق تشکیل شده و عزاداران با پوشیدن لباس‌های متحد نواختن نواهای حماسی و آئینی و حرکت در خیابان‌های شهر، طنین حماسه و واقعه جان سوز دشت کربلا را بر منظر بیننده، زنده می‌کنند.

در آئین شیرخوارگان حسینی نیز و و در آخرین جمعه عزاداری دهه محرم، کودکان اندیمشک با پوشیدن لباس‌های متبرک به یاد و خاطر شهید خرد سال واقعه عاشورا حضرت علی اصغر (ع)، یاد این شهید عالی قدر دشت کربلا را گرامی می‌دارند.

آئین ویژه پیر غلامان حسینی نیز از دیگر آئین‌های ویژه محرم مردم اندیمشک بوده که در این شهرستان برگزاری و در پایان آئین‌های ویژه محرم و با تجلیل از پیر غلامان و ذاکران اهل بیت (ع) و برگزاری ایستگاه‌های صلواتی و پخش مواد غذایی متبرک، برگزار می‌شود.

راهکار زیبای احمد برای دفاع از حرم حضرت زینب (س)

برادر شهید مدافع حرم احمد حاجیوند الیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در اندیمشک و با اشاره به این که شهدای مدافع حرم اندیمشک راه یک هزار شهید این سرزمین را کشف کرده‌اند، افزود: ولایت مطلقه فقیه، عامل رستگاری ماست و ما باید به این اصل و قاعده و منطق همواره پایبند و معتقد باشیم و اگر این اصل را فراموش کنیم ما و کشور دچار آسیب می‌شویم چرا که این مملکت یک امانت در دست ماست تا آن را به صاحب اصلی آن تقدیم کنیم.

محمد حاجیوند الیاسی با بیان روحیه منحصر به فرد برادر شهید خود در پاسداشت ویژه آئین‌های محرم، ادامه داد: هم زمان با آغاز محرم حال و هوای احمد عوض می‌شد و او بی‌تاب عزای حسین می‌گریست و بر سینه می‌زد و نوای یا حسین سر می‌داد و همیشه می‌گفت: محمد، اگر می‌خواهیم حسینی شویم باید این راه را ادامه دهیم و اگر عزای سالار شهیدان یک دهه است ما دو دهه به عزاداری بپردازیم.

وی افزود: احمد می‌گفت، محمد، آدم با کلام حسینی نمی‌شود، باید راه را شناخت و در مسیر آن حرکت کرد، راه حسین (ع) شجاعت و حضور است، آدم با سکوت و یک جا ایستادن حسینی نمی‌شود، برای حسینی شدن باید بلند شد، باید ایستاد و باید حرکت کرد.

محمد حاجیوند الیاسی بیان کرد: پس از آغاز حمله کوردلان داعشی و هتک حرمت به حرمین شریفه اهل بیت (ع) او تاب و انتظار شهادت در منظر بانوی کربلا را تکرار و تکرار می‌کرد و سرانجام در بهمن ماه گذشته و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به آرزوی خود رسید و آسمانی شد.

محرم برکت است و باید از آن استفاده کرد

حجت الاسلام و المسملین نعمت الله خدامی در خطبه‌های نماز جمعه اندیمشک، اظهار داشت: وی گفت: وجود امام حسین (ع) خیر و برکتی است که نصیب جامعه شیعه شده و باید از آن وجود مقدس به عنوان وسیله‌ای برای نزدیکی و تقرب به خدا استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در همه خانواده‌ها تهاجم فرهنگی نفوذ کرده و مختص قشر و افراد خاص نیست و تنها راه نه یکی از راه‌ها برای نجات از این تهاجم، شرکت در محافل امام حسین (ع) است و ما باید برای نجات خود و جوانان، در این مجالس شرکت و جوانان نیز تشویق کنیم.

امام جمعه اندیمشک عنوان کرد: مردم سرزمین پر افتخار اندیمشک که بیش از این در شش مهر و چهار آذر در تاریخ انقلاب و اسلام درخشیده‌اند در ویژه مراسم‌های اربعین و با حضوری با شکوه در ویژه آئین‌های این ایام بار دیگر بر تکرار شور انقلابی و اسلامی خود توجه و تاکید کرده و حضوری ماندگار در این عرصه به ثبت می‌رسانند.

وی با بیان این که عاشورای حسینی یک درس تاریخی است، اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم مسیر توسعه ارزش‌های اسلامی و انقلابی را همواره کنیم باید بیش از گذشته به گرامی داشت ویژه آئین‌های این ایام توجه داشته باشیم چرا که این ایام به خوبی نبرد کفر و طاغوت و شناخت حق و تقویت سبک و سیره زندگی اسلامی و اهل بیت (ع) را شرح و بیان می‌کند.

زینب (ع) غم را دید اما مانند کوه استوار ایستاد

فریدون حسنوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در اندیمشک، خاطر نشان کرد: دنیا با انقلاب زینب (ع) همراه شد تا فریادهای لبیک یا حسین او در سرتاسر جهان به گوش همگان برسد چرا که شجاعت حضرت زینب از علی (ع) پس از سالار شهیدان به او ارث رسیده بود.

وی با بیان این که منزلت و جایگاه مداحان در توسعه بستر انقلابی و اسلامی ما ممتاز بوده و این قشر از برکات گسترده اخروی و معنوی برخوردار هستند، افزود: مراسم تجلیل از پیشکسوتان مداح در شهرستان، سپاس گذاری از عاشقان خدمت به فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) بوده و باید این رسم مردم اندیمشک بیش از گذشته توسعه و معرفی شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان این که عاشورا پایان یک راه نیست بلکه آغاز یک انقلاب زینبی است، گفت: انقلاب اسلامی ایران نیز با تجلی فرهنگ عاشورا و تبیین مسیر ولایت از گذشته تا کنون پرچم دار عزت و مقاومت در دوران معاصر است که این مقوله توجه به برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم‌های سوگواری را در جامعه به صورت یک نیاز مهم فردی و اعتقادی و عملی و عمومی به صورت ویژه، مطرح کرده است.

وی ادامه داد: توجه به رشد و گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) و آشنایی نسل جوان با سیره و فرهنگ عاشورایی سالار شهیدان و تفسیر مطلوب واقعه عاشورا و تبیین پیوند عمیق این باور با محور انقلاب و ارزش‌های انقلابی و معنوی نظام اسلامی در دوران معاصر از جمله اهداف برگزاری ویژه آئین‌های محرم در شهرستان بوده که باید به آن توجه شود.

گزارش از محمدامین جمشیدی

انتهای پیام/