استاندار خوزستان:

برخی آسیب های اجتماعی خوزستان نتیجه طرح های پیشین است

خورنا – استاندار خوزستان با تاکید بر اجرای برنامه هایی برای کاهش آسیب های اجتماعی گفت:برخی آسیب های اجتماعی در این استان، نتیجه طرح های ملی است که در گذشته در این استان اجرا شده است.

غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در همایش ‘محرم و خیر جمعی’ در سالن اجتماعات مجتمع و شیرخوارگاه فتح المبین بهزیستی اهواز، مسائل و آسیب های اجتماعی را دغدغه همه مسئولان به خصوص مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد:معظم له بر اجرای برنامه هایی برای کاهش آسیب های اجتماعی تاکید داشته و بر همین اساس رئیس جمهوری نیز کاهش و جلوگیری از این آسیب ها را در دستورکار قرار داده است.

وی افزود:تلاش همه دستگاه ها در استان باید در راستای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی و توانمندسازی مناطق حاشیه ای باشد زیرا در بسیاری موارد این اقشار در به وجود آمدن این آسیب ها دخیل نیستند.

شریعتی اضافه کرد: در حال حاضر دستگاه ها اقداماتی انجام می دهند، اما جدیتی که از آنها انتظار می رود در کار ندارند، در حالی خوزستان باید در این مهم پیشگام باشد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه های حاکمیتی و اجرایی موظف به اجرای برنامه برای کاهش آسیب های اجتماعی هستند، به اداره کل کار استان، بهزیستی، تامین اجتماعی، کمیته امداد و دفتر امور اجتماعی استانداری دستور داد که پیشگام اجرای اقدامات عملی و موثر در کاهش آسیب های اجتماعی باشند.

استاندار خوزستان همچنین گفت:در استان کارهای خیر فردی بیش از حد متعارف و استاندارد سرمایه های جامعه انجام می شود اما این امور نیکو منجر به کارهای جمعی نشده که در صورت ساماندهی می توان نتایج مطلوب تر و ملموس تری به دست آورد.

وی ماه محرم را مصداق ‘خیر جمعی’ دانست و گفت:با شروع این ماه که مزین به نام سید الشهدا (ع) است عزاداری های جمعی اتفاق می افتد که می تواند به همگرایی و تعاون مردم و در کنار هم بودن آنها کمک کند.

شریعتی افزود: امام حسین (ع) در این ماه برای نجات و اصلاح جامعه قیام و از خود گذشتگی کرد تا خیر جمعی را تحقق ببخشد.

*۲۰ درصد جمعیت زنان زیر پوشش بهزیستی، در خوزستان

مدیرکل بهزیستی خوزستان نیز در این نشست گفت: ۲۰ درصد جمعیت بهزیستی کشور در امور زنان مربوط به خوزستان است.
غلامرضا صدیق راد وظایف بهزیستی را توانبخشی و کاهش آسیب های اجتماعی دانست و افزود: فقط در امور زنان از زیرمجموعه های بخش از آسیب های اجتماعی ۳۳ هزار پرونده در بهزیستی استان تشکیل شده است.

وی جمعیت معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را ۷۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ۱۶ هزار خانواده معلول به صورت مستقیم از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

صدیق راد با بیان اینکه ۵۰ درصد معلولیت های شدید ناشی از مشکلات ژنتیکی است اظهار کرد: در این زمینه از دو سال پیش طرحی در حال اجراست.

وی غربالگری شنوایی برای جلوگیری از ناشنوایی و کاشت حلزون و راه اندازی ۱۵۰ مرکز توانبخشی و نگهداری از کودکان با کمک خیران را از دیگر اقدامات بهزیستی استان برشمرد.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دستور استاندار خوزستان در خصوص کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد.

روزبه کردونی افزود: همایش ‘محرم و خیر جمعی’ امسال برای دومین سال است که در خوزستان برگزار می شود.

وی اظهار کرد: آنچه در این ایام و در ۱۰۰ روز حضور استاندار در این سمت دیده شده، نشانه تلاش جمعی، انگیزه و کوشش برای حل مشکلات و مصداق خیر جمعی بوده است.