رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان

سازمان منطقه آزاد اروند نقش خود را در خوزستان ایفا نمی‎کند

خورنا – رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت:از سازمان منطقه آزاد اروند گله‎مندیم و انتظار داریم همانطور که مدیریت ارشد استان، آنها را از اعتبارات استانی محروم نکرد، این سازمان نیز در تدوین برنامه ای استان نقش جدی ایفا کنند.

به گزارش ایرنا امید حاجتی روز دوشنبه در یازدهمین نشست اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که با حضور مدیران دستگاه های اجرایی در استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: انتظار داریم همان گونه که مدیریت استان با منطقه آزاد شدن اروند، آنها را از سفره توزیع اعتبارات و امکانات استان خارج نکرد و همچنان در حوزه های مختلف حمایت های خودش را از مردم آبادان و خرمشهر انجام می دهد، سازمان منطقه آزاد اروند نیز در تدوین برنامه های ملی و استانی و همسویی و همکاری با مدیریت ارشد استان نقش خود را پررنگ و جدی ایفا کند.

وی افزود: متاسفانه در جلسه امروز حتی نماینده این سازمان نیز حضور پیدا نکرده است برای همین گزارش کامل و با جزییات این کار را به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور منعکس می کنیم که در نتیجه آن، سازمان منطقه آزاد اروند باید پاسخگوی همه مشکلات شهرستان باشد و این موضوع به صلاح استان و کشور نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان توضیح داد: اگر مناطق آزاد که قرار است باعث توسعه کشور شوند نتوانند در مرحله اول نقش و سهم خودشان را در توسعه استان خودشان بازی کنند چطور می خواهند نقش خود را در سطح ملی ایفا کنند.

***مزیت های استان خوزستان را نمی توان کنار گذاشت

وی با اشاره به نقش موثر مزیت های ویژه خوزستان در توسعه این استان ادامه داد: اگر نتوانیم به مزیت های استان خوزستان توجه داشته باشیم نمی توانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

حاجتی بیان کرد: مدیریت ارشد استان خوزستان و همه دستگاه های اجرایی باید برنامه ریزی کنند تا از همه ظرفیت های استان استفاده کنند و نمی توان ظرفیتی از استان را نادیده گرفت و کنار گذاشت چرا که در هر استانی مزیت های شاخصی داریم که اگر آن را جدا کنیم آن وقت مشکلات برای مدیریت استان می ماند و منافع آن مزیت ها به افراد خاصی می رسد.

***چهار شهرک کشاورزی به زودی کلنگ زنی می شود

وی بخش کشاورزی را یکی از بخش های مهم استان دانست و با اشاره به این که بخش عمده ای از شاغلان و فعالان اقتصادی استان در آن مشغول هستند توضیح داد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از موفق ترین پروژه های توانمندسازی کشور است چراکه عملیات اقتصادی که از قبل آن شکل می گیرد دو نتیجه شامل افزایش قیمت اراضی و بالابردن بازدهی در هکتار را در پی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان توضیح داد: همسو با اجرای این طرح عظیم آبی ـ خاکی چند اتفاق اصلی را دنبال می کنیم که یکی از آن ها در دستور کار قرار دادن شهرک های کشاورزی است و تاکنون مطالعه روی چهار شهرک کشاورزی انجام شده و تامین اعتبار آن نیز پیگیری شده است.

وی گفت: به زودی عملیات اجرائی این طرحها آغاز می شود و در این راستا قرار است به عنوان مکمل صنایع نگهداری و تبادلی هم کنار آن ها ایجاد شود.

وی اظهار کرد: تحقق اهداف ما مستلزم همکاری های بین بخشی است و باید هر دستگاهی کمک کند و وظایفی هم سطح ملی و هم سطح استانی مشخص کند.

*** شیب صعودی تولیدات کشاورزی خوزستان نسبت به سال های قبل

در ادامه این نشست نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: در سال کشاورزی ۹۳ و ۹۴مقام نخست کشوری در تولید محصولات کشاوزان به میزان ۱۴٫۵میلیون تن معادل ۱۲درصد کل تولید کشور، مقام نخست کشوری در تولید زراعی و باغی به میزان ۱۳٫۷۲ میلیون تن، مقام نخست کشوری خرید گندم به صورت پنج سال پیاپی، مقام نخست در تولیدات کشاورزی به میزان ۶٫۷ میلیون تن را کسب کردیم.

کیخسرو چنگلوایی افزود: همچنین مقام اول گندم، کلزا، تولید بذر گندم، ذرت، مقام اول صادرات خرما با سهم بیش از ۵۰ درصد، مقام اول تولید گل مریم با ۲۹ میلیون شاخه گل، بالاترین رکورد عملکرد میگو بالغ بر ۱۷تن در هکتار متعلق به استان خوزستان است.

وی بیان کرد: وضعیت تولیدات کشاورزی خوزستان در سال ۹۰ تا ۹۴شیب صعودی قابل توجهی با وجود خشکسالی و کاهش آورد رودخانه ها داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با تاکید بر این که ۹۸ درصد تولیدات استان از اراضی آبی است بیان کرد: سطح زیر کشت چغندر در سال ۹۱ و ۹۲ صفر بود و سال ۹۴ و ۹۵ به ۵۴۸۰ هکتار رسید.

وی با مقایسه تولید کشاورزی در سه سال اخیر در دولت تدبیر و امید افزود: مجموعه تولیدات ما در سال ۹۵ نسبت به سه سال گذشته ۱۶٫۵ درصد افزایش داشته و میزان خرید گندم ۹۳درصد افزایش داشته است.

چنگلوایی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی توضیح داد: از جمله این اهداف می توان به افزایش تولید محصولات راهبردی، افزایش تولید داخلی نهاده های کشاورزی، تامین ذخایر راهبردی و تنظیم بازار، مثبت کردن تراز تجاری با توسعه صادرات و بهربرداری بهینه از منابع طبیعی اشاره کرد.

وی گفت: در حوزه کشاورزی دو برنامه از جمله ارتقای تولید ملی با ۳۱پروژه و ارتقای بهره وری تدین شده است.