بررسی اشتغالزایی در شهرستان شوش

خورنا- رضا معتمد: دراین روزگار پسابرجام که کور سوی امیدی در دلمان باقی مانده تا گشایشی حاصل شود و اوضاع اقتصادی تغییر یابد ، خبرهای دلگرم کننده ای در سراسر استان از احداث و بازتولید کارخانه های بزرگ و کوچک به گوش می رسد . در شهرستان مسجد سلیمان کارخانه آلومینیوم کاوه با ظرفیت اشتغالزایی برای حدود ۲۰۰۰ نفر و در شهرستان دزفول مجتمع فولاد با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰نفر در حال استخدام و بکارگیری نیروی مورد نیاز هستند . انتظار می رود در شهرستان اندیمشک نیز پروژه عقب افتاده احداث کارخانه پتروشیمی در آینده ای نزدیک به سرانجام برسدو افراد زیادی مشغول بکار شوند البته بی گمان ریاست نماینده این شهرستان بر کمیسیون انرژی مجلس در تسریع این روند بی تاثیر نخواهد بود . اما درفاصله ای نه چندان دورتر ، در شمال خوزستان در شهرستان شوش ، جایی که داشته ها و نداشته هایش چشم هر بیننده و گوش هر شنونده را مجذوب خود می کند، روزگاری به دلیل فعالیت کارخانه هایی مانندکشت و صنعت نیشکر هفت تپه ، کاغذ پارس ، حریر ، پگاه و کارخانه قند میزبان چندین هزار نیروی کاربومی و غیر بومی بود و نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدِ مردم و رونق کسب وکار منطقه شمال خوزستان داشت حال شرایط اشتغال در آن چنان است که نیروی کار بومی یا بیکارند یا در جستجوی شغل ناچار به مهاجرت اند ، حتی تحصیل کردگان و نخبگان . در دوره شکوفایی این کارخانه ها شرط بومی بودن برای جذب و استخدام الزامی نبودو شهرستانهای نام برده(مسجد سلیمان ، دزفول و اندیمشک)  نسبت به دیگر شهرستانهای استان بیشترین سهم نیروی انسانی را در کارخانه های اطراف شوش داشتنداما در فرآیندهای استخدامی اخیر آنها بومی بودن شرط لازم است و معنای آن نابرابری دردستیابی به فرصت ها برای نیروهای کار در مناطق مختلف استان در این وانفسای بیکاری است . البته بیماری بیکاری به قدری همه گیر شده که هرکس به دنبال مداوای درد خویش است و خرده ای بر مسوولان شهرستانهای مذکور نیست  آنچه قابل تامل است آنست که در این بازار مکاره احداث پروژه های کوچک و بزرگ مسوولان شوش کجای کارند و درچه اندیشه؟ کی وکجا مسایل مبتلا به شوش باید به رده های بالاتر انعکاس یابد؟

طبق اخبار منتشر شده در هفته دولت ۶۸ طرح عمرانی _خدماتی در شهرستان شوش کلنگ زنی شده  یا به بهره برداری رسیده است. واین تعداد پروژه تنها برای ۷۶۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می کند که البته این میزان ظرفیت بالقوه ایجاد اشتغال است.باتوجه به اینکه  تعدادی از پروژه های مذکور هنوز در ابتدای عملیات اجرایی هستندو دستکم یکسال دیگر (تاپایان دولت یازدهم)بالفعل شدن آنها طول می کشد.بادر نظر گرفتن این واقعیتهای آماری وبا یک حساب  سرانگشتی تعدادمشاغل ایجاد شده به ازای هرسال دوره فعالیت و تصدی هریک از مسؤولان شهرستان شوش به سادگی قابل محاسبه است.آماری نه چندان دلگرم کننده برای شهرستانی با بیش از ده هزار نفر نیروی جویای کار.
مجتمع  فولاد دزفول با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن فولاد که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع و با صرف هزینه ای بیش از ۴۳ میلیون یورو(بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان) احداث گردیده در سال اول فعالیت فقط ۲۰۰ نفر نیروی کار جذب می کند که پس از راه اندازی کامل این کارخانه زمینه اشتغال بیش از ۱ هزار نفر فراهم می شود .در حالیکه در شهرستان شوش باصرف  فقط ۲۷ میلیارد تومان  ۷۶۰ فرصت شغلی ایجادشده …توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل..
از طرفی دیگر روند استخدام نیروی کار درکارخانه بحران زده صنایع نیشکر هفت تپه پس از واگذاری اخیر آن به بخش خصوصی دچار اختلالاتی شده که شنیده ها حاکی از آنست برخی مسؤولان شهرستان با دامن زدن به مسایل قومی این روند را دچار اختلال کرده اند واین در حالیست که ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی بارها در اظهاراتشان بر تشویق بخش خصوصی تاکید کرده اند و اینکه نباید از موضع زور و قدرت با فعالان این بخش برخورد شود .
مشکلات کاری فقط مختص افراد بیکار نیست و در این شهرستان متاسفانه برخی شاغلین نیز به جمع بیکاران پیوسته اند.
طی همین دوسال گذشته حدود ۲۰ نفر از مهندسین ناظر بومی شهرستان شوش شاغل در اداره کشاورزی با بیش از سه سال سابقه ، کنار گذاشته شدند و با وعده هایی پوچ و بی اساس جای آنهابه افرادی غیر بومی داده شد.نکته ظریف ماجرا عضویت نماینده محترم شهرستان شوش درکمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است وبالاتر بودن سطح انتظارات بحق نیروهای بومی شهرستان از ایشان…
آیا شهری که در گذشته به خاطر موقعیت جغرافیایی ، طبیعی ، برخورداری از منابع آبی مناسب و زمین های حاصلخیز کشاورزی ، زمینه سازاشتغال چندین هزار نفر بوده ، حال که با معضل بیکاری جوانانی که  سالانه فارغ التحصیل می شوند و یا خدمت سربازی را به پایان می رسانند ، دست به گریبان است ، در برابر این میزان اشتغالزایی ، جایی برای تبلیغ عملکرد مثبت مسؤولان در شهرستان دارد ؟

انتظار ما جوانان از نماینده محترم شهرستان اینست که شهرستان شوش ، با همه آنچه بود و هست ومی توانست باشد ، باهمه آنچه داشت و دارد و می توانست داشته باشد درک شود .  سروسامان یافتن شوش فراتر از اهداف جناحی است ولازمه آن استفاده از تمام فرصتهاست حتی زمانهای کوتاه و محدود نطقهای پیش از دستور…
رضا معتمد
فعال اجتماعی