سنگینی غبار بر سر خوزستان/ اقدامات مقطعی کارساز نیست؛ تدابیر دائمی اتخاذ شود

خورنا – چند سالی است که جملاتی نظیر ” نفس مردم خوزستان تنگ است”، ” آلودگی هوای خوزستان بالاتر از حد مجاز “،  “دوباره خاک، دوباره خوزستان” را در صدر اخبار رسانه ها می بینیم اما همچنان وعده های دولت برای حل معضل ریزگردها در این استان راه به جایی نبرده و بحران ریزگردها به موضوعی کهنه و تکراری تبدیل شده به طوریکه طبق اظهارات نمایندگان این استان دولت هیچ عزم جدی برای رفع ریزگردهای خوزستان ندارد.

آلودگی هوا اگرچه برای همه افراد و در همه سنین پدیده‌ای مضر و بیماری زا است اما در خوزستان گرد و غبار زندگی مردم را از نظر اقتصادی، اجتماعی و روانی دستخوش تغییراتی جدی کرده به گونه‌ای که مزارع کشاورزی را نابود و افزایش بیماری و کاهش سرمایه گذاری ها را در این استان به دنبال داشته است.

طبق اظهارات نمایندگان استان خوزستان در مجلس تالاب هورالعظیم که یکی از کانون های ریزگردها در این استان است باید آبگیری شود تا از شیوع ریزگردها جلوگیری شود، به اعتقاد نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی وزارت نفت با نگاه‌های سودجویانه اقتصادی برای حفاری نفت اقدام به خشکاندن تالاب های خوزستان کرده است.

نمایندگان مردم در مجلس علاوه بر آبگیری تالاب هورالعظیم خواستار ورود جدی وزارت امور خارجه برای مهار منشا خارجی ریزگردها و همچنین لزوم تسریع دولت در احداث بیمارستان تنفسی در اهواز  و تخصیص اعتبارات ویژه شدند.

کاظم نسب: اقدامات مقطعی راهکار مناسبی برای مدیریت ریزگردهای خوزستان نیست

جواد کاظم نسب الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه انجام اقدامات مقطعی راهکار مناسبی برای مدیریت ریزگردهای خوزستان نیست، تصریح کرد: رفع  ریزگردهای خوزستان که به معضلی ملی تبدیل شده عزم و اراده ای ملی می طلبد و مستلزم انجام اقدامات دائمی است.
جواد کاظم نسب

نماینده  مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت هوای خوزستان از آغاز مجلس دهم، گفت: از آغاز این مجلس ما پیگیری هایی را در این رابطه داشتیم که به همین منظور طی سه روز پیش آقای مخبر، رئیس بنیاد برکت اعلام کردند ۲۰۰ هکتار از اراضی خوزستان را درختکاری خواهند کرد، همچنین به وزیر نفت دستور داده شد که تالاب هورالعظیم که یکی از کانون های ریزگردها است آبگیری شود تا از شیوع ریزگردها جلوگیری شود زیرا وزارت نفت برای حفاری نفت اقدام به خشکاندن تالاب های خوزستان کرده در این رابطه وزارت نفت هم قول مساعد دادند که با یک برنامه ریزی منظم و ویژه که لطمه ای به تالاب های هورالعظیم و هویزه نرسد اقدام به استخراج و حفاری نفت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: طبق پیگیری های به عمل آمده مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت ریزگردهای خوزستان وارد عمل شده و همچنین در برنامه ششم توسعه اعتبارات ویژه ای برای این منظور در نظر گرفته شود.

کاظم نسب الباجی افزود: در این رابطه مقرر شد سازمان منابع طبیعی برای رفع کانون های داخلی ریزگردها اقدام به کاشت نهال یا مالچ پالشی کند، البته هر چند مقرر شد چنین اقداماتی برای کاهش ریزگردها و آلودگی هوای خوزستان صورت بگیرد اما معتقد هستم تا زمانی که خانم ابتکار برنامه های دائمی و ویژه ای را برای رفع معضل ریزگردهای خوزستان در دستور کار قرار ندهد اقدامات مقطعی راه به جایی نخواهد برد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، با بیان اینکه اگر سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون عمل می کرد بدون شک مشکلات زیست محیطی خوزستان به ویژه معضل ریزگردها به درستی مدیریت می شد، تصریح کرد: این دستگاه اگر به صورت جدی از صدور مجوزهای غیرکارشناسانه که منجر به تخریب محیط زیست خوزستان می شود جلوگیری کند قسمت عمده ای از مشکلات زیست محیطی خوزستان مرتفع خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: این دستگاه اگر به صورت جدی پیگیر اخذ اعتبار یک درصد آلایندگی از فروش نفت و نیشکر بود بدون شک امروزه با مشکلات زیست محیطی زیادی در خوزستان مواجه نبودیم.

وی با انتقاد از اینکه تمامی مشکلات زیست محیطی استان خوزستان ناشی از بی توجهی و سوء مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: در حالی در دنیا توجه به محیط زیست حرف اول را می زند که ما با بی توجهی تمام اقدام به تخریب محیط زیست می کنیم.

کاظم نسب با بیان اینکه بحران سد گتوند نتیجه سوء مدیریت ها است، تصریح کرد: ایجاد سدهای غیرکارشناسانه ضربه زیادی به محیط زیست خوزستان وارد کرده که مهمترین بحران شیوع ریزگردها بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با ابراز تاسف از اینکه استان خوزستان با وجود صنایع بیشمار نفت و گاز مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است، یادآور شد: در حالی که عملیات و اکتشافات نفتی موجب افزایش ریزگردها و مختل شدن زندگی مردم شده اما موسسات نفتی توجهی به رفع مشکلات زیست محیطی خوزستان نداشته و علاوه بر این بحران ریزگردها هم مورد غفلت و بی توجهی دولت واقع شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه به صورت جدی مشکلات زیست محیطی خورستان را پیگیری خواهیم کرد، یادآور شد: در طی جلساتی که با معاون برنامه و بودجه و همچنین دکتر لاریجانی رئیس مجلس در رابطه با مشکلات زیست محیطی خوزستان داشتیم مقرر شد رئیس مجلس در نشست امروز کمیسیون کشاورزی مهمان ما باشند که این مشکلات را به سمع و نظر ایشان برسانیم.

وی با بیان اینکه سوزاندن مزارع نیشکر در افزایش آلایندگی هوای اهواز، آبادان، شادگان و همچنین روستاهای اطراف اهواز دخیل بوده است، تصریح کرد: صنایع کشاورزی زمانی که اراضی مردم را گرفتند و زیر کشت نیشکر بردند قول دادند که از دستگاه های مجهیز و پیشرفته ای برای برداشت محصول استفاده کنند اما نه تنها این کار صورت نگرفته بلکه شاهد هستیم مسئولان برای اینکه برداشت محصول تسهیل شود و هزینه نکنند اقدام به سوزاندن برگ های نیشکر می کنند که انتشار دود ناشی از این سوزاندن باعث افزایش آلودگی هوای خوزستان شده است هر چند این صنایع باید ۱ درصد آلایندگی را پرداخت کنند اما نسبت به این کار کوتاهی می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه بحران ریزگردها سلامتی مردم خوزستان را در معرض تهدید جدی قرار داده است، ادامه داد: دولت در حالی در مدیریت ریزگردهای خوزستان تعلل می کند که اکثر صنایع نفت و گاز کشور در این استان قرار داشته و در صورت دوام ریزگردها مردم اقدام به مهاجرت کرده و افراد به دلیل ریزگردها قادر نخواهند بود در این فضا مشغول شوند که با این شرایط اقتصاد کشور در معرض تهدید قرار می گیرد.

کاظم نسب با بیان اینکه تعطیلی مدوام در استان خوزستان به دلیل آلودگی هوا مشکلات اقتصادی زیادی را متوجه دولت می کند، تصریح کرد: تعلل دولت در مدیریت ریزگردها به طور کلی به ضرر دولت تمام می شود در حالی اگر در این راستا گام های اساسی بردارد متحمل هزینه های اقتصادی، آموزشی و بهداشتی ناشی از ریزگردها نخواهد شد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم تسریع در احداث بیمارستان تنفسی در اهواز تاکید کرد و یادآور شد: امیدواریم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دولت و بنیاد برکت در جهت هرچه سریع تر عملیاتی شدن احداث بیمارستان تنفسی برای رفع مشکلات تنفسی مردم گام های اساسی بردارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رفع دائمی معضل ریزگردهای خوزستان همت همگانی مجلس، دولت و تمامی دستگاه ها را می طلبد، تصریح کرد: اگر دولت عراق موضوع مالچ پاشی و کاشت نهال در بیابان های خود برای مدیریت ریزگردها را تقبل نمی کند بهتر است از طریق کانال های بین المللی وارد شده و این کشور را مجبور به این کار نماییم زیرا کاشت نهال خیلی هزینه بر نیست که این کشور نسبت به این کار تعلل می کند.

یوسفی: دولت هیچ عزم جدی برای مهار ریزگردهای خوزستان ندارد/ لزوم ورود جدی وزارت خارجه برای مهار منشا خارجی ریزگردها

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بحران ریزگردها در خوزستان، با بیان اینکه پدیده ریزگردها در خوزستان امروزه به یک بحران ملی تبدیل شده، تصریح کرد: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست سیاست مدونی برای کاهش آلودگی هوای خوزستان ندارد در حالیکه مردم خوزستان به طور مدوام با پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند.
همایون یوسفی

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرچشمه ریزگردهای خوزستان داخلی و خارجی است، یادآور شد: شاید مهار سرچشمه خارجی ریزگردها مشکل باشد اما به صورت جدی نیاز است وزارت امور خارجه پیگیری لازم را در این رابطه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با ابراز تاسف از اینکه علاوه بر بی توجهی نسبت به مهار سرچشمه‌های خارجی ریزگردهای خوزستان هیچ گونه تلاشی برای مهار کانون های داخلی هم صورت نگرفته است، تصریح کرد: هرچند تمامی سرچشمه های داخلی ریزگردها توسط دولت شناسایی شدند اما متاسفانه دولت و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ عزم جدی برای مهار ریزگردهای خوزستان ندارند.

یوسفی با تاکید بر اینکه برای مهار ریزگردهای استان های غربی و جنوبی کشور باید به صورت جدی نسبت به مهار ومدیریت سرچشمه های داخلی اقدام کرد، ادامه داد: متاسفانه مهار سرچشمه های داخلی ریزگردها به دلایلی مانند نبود سیاست گذاری مناسب، عدم انسجام در پیگیری ها و بی توجهی نسبت به تامین اعتبارات کافی معوق مانده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم،  با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم به صورت جدی پیگیر تامین اعتبارات لازم برای مهار سرچشمه های داخلی ریزگردها در استان های جنوبی و غربی هستیم، یادآور شد: سال ها است بحران ریزگردها مشکلات زیادی را برای استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، لرستان و همدان فراهم آورده است؛ امیدواریم با  تامین منابع کافی هرچه سریع تر نسبت به مهار سرچشمه های داخلی و خارجی ریزگردها اقدام کنیم.

وی با انتقاد از اینکه سوزاندن مزارع نیشکر تاثیر زیادی در افزایش آلایندگی هوای خوزستان دارد، تصریح کرد: در حالی که اکثر مردم خوزستان سال ها است نسبت به این موضوع اعتراض داشته و دارند اما همچنان شاهد آلایندگی هوای خوزستان از سوی صنایع کشاورزی هستیم و گوش هیچکس هم بدهکار نیست، در حالی که این صنایع علاوه بر آلایندگی آسیب های اجتماعی زیادی را برای مردم مانند حاشیه نشینی به همراه داشته زیرا زمین های مردم را تصاحب کردند و زیر کشت نیشکر بردند.

نماینده مردم اهواز در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مزارع نیشکر نه تنها منفعت ملی برای مردم خوزستان به همراه نداشته بلکه عوارض اجتماعی و زیست محیطی آن بسیار زیانبار بوده است، تصریح کرد: امیدواریم این صنایع آلاینده برای حل آلودگی زیست محیطی خوزستان اقدامات لازم را انجام دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه خشکی تالاب های استان خوزستان نقش زیادی در تشدید ریزگردها داشته است، افزود: البته مقداری آب به تالاب هورالعظیم وارد شده اما متاسفانه برای احیای دیگر تالاب های استان هیچ گونه اقدام جدی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دولت انجام نگرفته در حالی که احیای تالاب های استان در مدیریت ریزگردها نقش عمده ای دارد.

نوری: رفع ریزگردهای خوزستان در کانون توجه مسئولان نیست

سید راضی نوری، نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اینکه معضل ریزگردها در استان خوزستان با اقدامات کوتاه مدت و مقطعی رفع نمی شود، افزود: متاسفانه رفع ریزگردهای خوزستان در کانون توجه جدی مسئولان نیست.
سید راضی نوری

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس شورای اسلامی، خشکی تالاب های خوزستان را عمده عامل بروز ریزگردها در این استان دانست و گفت: اکتفا کردن به مالچ پاشی گره ای از مشکل ریزگردهای خوزستان باز نمی کند و مسکنی موقتی است در حالی که برای مهار ریزگردها باید نسبت به احیای تالاب ها و ورود آب به آنها اقدام کرد.

وی بر لزوم مدیریت و رفع ریزگردهای استان خوزستان تاکید کرد و ادامه داد: بحران ریزگردها با اقدامات کوتاه مدت و مقعطی رفع نمی شود بلکه مستلزم اقدامات موثری مانند احیای تالاب ها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سدسازی های غیرکارشناسانه موجب خشکی تالاب ها و تشدید ریزگردها در خوزستان شده است، افزود: ریزگردها در خوزستان به مدت ۱۲ الی ۱۳ سال است ظهور و بروز پیدا کرده که به دلیل سوء مدیریت برای ایجاد سدسازی های غیرکارشناسانه است.

نوری کاشت نهال را یکی از راهکارهای حل معضل ریزگردهای خوزستان برشمرد و یادآور شد: این موضوع باید به صورت جدی در دستور کار دستگاه های ذی ربط قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه باید نهایت اهتمام خود را برای مهار منشا خارجی ریزگردهای خوزستان داشته باشد، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید همکاری لازم را با وزارت امور خارجه برای پیگیری این موضوع داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه تا زمانی که نسبت به احیای تالاب‌های خوزستان اقدام جدی صورت نگیرد همچنان باید شاهد پدیده ریزگردها و مشکلات ناشی از آن باشیم، گفت: انتظار می رود مسئولان ریزگردهای استان خوزستان را جدی گرفته و برای مهار و مدیریت آن گام های اساسی بردارند زیرا بی توجهی نسبت به رفع مشکلات زیست محیطی خوزستان سلامت مردم استان را در معرض تهدید قرار می دهد.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه رفع ریزگردهای خوزستان عزم و اراده ملی می طلبد، ادامه داد: تا زمانی که یک عزم ملی در تمامی مسئولان و دستگاه ها برای مهار ریزگردهای خوزستان به وجود نیاید نه تنها این مشکل رفع نخواهد شد بلکه این معضل سال ها ادامه دار خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه اقدامات انجام شده برای رفع ریزگردهای خوزستان بیشتر به شکل مقطعی بوده تا دائمی، گفت: در حال حاضر نتیجه این بی توجهی و انجام اقدامات مقعطی در خوزستان که همانا خشکی تمامی تالاب ها و تشدید معضل ریزگردها است را به روشنی مشاهده می کنیم در حالی که رفع ریزگردهای خوزستان مستلزم انجام اقدامات دائمی و اتخاذ تدابیر ویژه است.

ساری: ریزگردها در خوزستان ۸برابر وضعیت استاندارد/ محیط‌زیست کج دار مریز عمل می‌کند

علی ساری، نماینده مردم اهواز هم در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص آخرین وضعیت ریزگردها در استان خوزستان، گفت: هم‌اکنون در برخی از نقاط استان خوزستان ریزگردها هشت برابر وضعیت نرمال است این در حالی است که امکانات لازم در اختیار مردم قرار نگرفته و بیمارستان مجهز نیز تعبیه نشده از این رو تصمیم بر تعطیلی ادارات و مدارس گرفته شده است.
علی ساری

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شرایط نابسامان در استان هر روز بدتر و سخت‌تر می شود، در شرایط فعلی استان خوزستان در بدترین شرایط قرار دارد، همچنین گردو غبار به دو استان دیگر نیز نفوذ کرده است.

وی با تاکید بر اینکه فریاد نمایندگان خوزستان بر مبنای مستندات علمی و شرایط نامناسب آب و هوایی بلند است، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد تامین حق‌آبه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم و انتقال آب به این تالاب‌ها اقدامات مقطعی و شعارگونه انجام داده است، اقدامات موثر به دلایل مختلف از جمله منشاهای خارجی انجام نمی‌شود در حالی که بخشی از کانون های گرد و غبار داخلی است که باید اصلاح شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی،  با انتقاد از اینکه روند اجرای پروژه‌های بهبود شرایط هوای استان خوزستان همچون نهال کاری و تامین حق‌آبه تالاب‌ها مورد رضایت مردم نیست، معتقد است: اقدامات به شکل کج دار مریز صورت می‌گیرد، از این رو بارها تاکید شده که اقدامات باید در شش کانون ریزگرد استان خوزستان با سرعت بالا انجام گیرد ضمن اینکه گزارش این اقدامات نیز باید هر ماه ارائه شود تا حقیقت برای مردم هویدا شود، اما تاکنون گزارشی از اقدامات اعلام نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بیمارستان تخصصی با توجه به شرایط استان خوزستان نیز می‌بایست راه‌اندازی شود اما تاکنون گامی در این زمینه برداشته نشده، البته امشب جلسه‌ای با وزیر بهداشت و درمان خواهیم داشت که موضوعات بهداشتی را جویا خواهیم شد./