روند تولید و مصرف خوراک پتروشیمی بندرامام بهبود می یابد

باقرگل فر-خورنا:مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: واگذاری ان جی ال ٣٢٠٠ به این شرکت، بهبود روند تولید و مصرف خوراک پتروشیمی بندرامام و در نتیجه رونق فعالیت های این مجتمع پتروشیمی را در آینده ای نزدیک به همراه خواهد داشت.

 عادل نژادسلیم (چهارشنبه، هفتم مهرماه) در مراسم امضای الحاقیه قرارداد احداث تاسیسات ان جی ال ٣٢٠٠ غرب کارون که در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: صنعت پتروشیمی، موتور توسعه کشور است که برای حرکت به تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده نیاز دارد و واگذاری واحدهای ان جی ال به بخش خصوصی، بخشی از این زنجیره را تکمیل کرد.

وی گفت: اگر پتروشیمی علاوه بر مصرف خوراک، خود متولی تامین خوراک نیز باشد، این امر می تواند به رفع بسیاری از مشکلات اجتناب ناپذیر ناشی از نبود هماهنگی بین واحدهای تامین و مصرف خوراک منجر شود و روند فعالیت ها را تسریع کند.

نژادسلیم ادامه داد: به خصوص در شرایط فعلی که سرمایه گذاران خارجی بسیار به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران ابراز علاقه می کنند و در همین زمینه تفاهمنامه هایی نیز با شرکت های بین المللی امضا شده، تامین خوراک اهمیت دوچندانی یافته است.

وی واگذاری واحدهای ان جی ال به بخش خصوصی را تصمیمی درست خواند و از تلاش های وزیر نفت و مجموعه شرکت ملی نفت ایران در این زمینه قدردانی کرد.

احداث کارخانه گاز و گاز مایع ٣٢٠٠ با هدف جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت غرب کارون در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار داشت که در قالب سیاست های جدید شرکت ملی نفت ایران مبنی بر واگذاری ان جی ال ها به بخش خصوصی برای به ثمر رسیدن هر چه سریعتر پروژه های در دست اقدام، به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شده است.

با بهره برداری از کارخانه گاز و گاز مایع ٣٢٠٠ غرب کارون از سوزاندن روزانه ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می شود؛ هدفی که با به ثمر رسیدن ٢ فاز توسعه ای (هر یک به ظرفیت ٢۵٠ میلیون فوت مکعب) محقق خواهد شد.

پیش بینی می شود با توجه به این که محصولات ان جی ال به عنوان خوراک پتروشیمی ها مورد استفاده قرار می گیرد، واگذاری این واحد به هلدینگ خلیج فارس که خود ذینفع به شمار می رود، منجر به تسریع در روند تکمیل و بهره برداری این پروژه شود.