به مناسبت شش مهر ۱۳۵۹

جسر نادری نخستین عملیات نظامی ایران در هشت سال دفاع مقدس / اندیمشک یک نماد برای حماسه مردمی است

خورنا – به گزارش خبرگزاری تسنیم از اندیمشک، پل فلزی نادری که به جسر نادری، پل کرخه، پای پل و پل سرخه نادری نیز معروف است در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال آبادی سرخه نادری و بر روی رودخانه کرخه قرار دارد و در واقع پل ارتباطی استان‌های خوزستان – ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران محسوب می‌شود و جبهه‌های موسیان، عین خوش و دشت عباس را به یکدیگر متصل می‌کند.

تصرف پل و عبور از آن، برای دشمن نقطه عطفی در جنگ به شمار می‌رفت چرا که این امکان را برای دشمن فراهم می‌ساخت تا ارتباط خوزستان با استان‌های شمالی قطع و شهرهای اندیمشک و دزفول را در خطر سقوط قرار دهد و دشمن متجاوز بر همین مبنا حرکت خود را در طول مسیر دهلران به اندیمشک و تصرف پل نادری و عبور از آن قرار داد و این پل، محور اصلی هجوم لشکر ۱۰ زرهی ارتش عراق تعیین شد.

پس از آن، شرایط برای ورود لشکر ۱۰ زرهی دشمن برای عبور از جسر نادری و ورود ۳۰۰ تانک این ارتش به اندیمشک در مهر ماه سال ۱۳۵۹ و قطع ارتباط جاده اهواز به این شهرستان با تصرف جسر نادری برای دشمن و تشدید فشار بر جبهه‌های جنوب، میانی و شمال خوزستان مرکز استان، فراهم می‌شد.

پس از آن و هم زمان با شدت تحرک دشمن در مرزهای ایران با انقلاب اسلامی و انقلابی نوپای خود در مهرماه ۱۳۵۹، بیش از ۱۵۰ رزمنده از شهرهای مختلف خوزستان در نبردی نابرابر، علی رغم اشراف دشمن به تپه چشمه واقع در این منطقه، در هفت روز متوالی با دستان خالی اما پر اراده خود به متجاوزان تاخته و با اقتداری حماسی دشمن را تا یک کیلومتری این پل، علی رغم پیش روی تجهیزات نظامی دشمن به خاک اندیمشک، به عقب راندند.

صفر علی رجعلی زاده فرمانده گردان تیپ ۳۷ زرهی شیراز در دوران دفاع مقدس با بیان این که کرخه و پل نادری در شهرستان اندیمشک نقشی مهم در دفاع مقدس داشته است، افزود: کرخه نقشی مهم و مؤثر در دوران دفاع مقدس داشت و چه بسا اگر اندیمشک و دزفول در دوران دفاع مقدس سقوط می‌کردند، سرنوشت ایران و جنگ عوض می‌شد چرا که این پل و شهرستان اندیمشک، مهم‌ترین محور ارتباطی جاده‌ای و ریلی استان خوزستان با مرکز کشور بود.

روز پنجم دفاع مقدس فرصت حمله به اندیمشک

در بعد از ظهر روز پنجم جنگ با نزدیک شدن یگان‌های زرهی دشمن به این منطقه، تخریب این پل با هدف ممانعت از نفوذ دشمن مورد بحث قرار گرفت اما به علت منحصر به فرد بودن این پل برای پشتیبانی و عقب نشینی احتمالی رزمندگان غرب کرخه، ضمن ممانعت از تخریب پل، بر ایجاد یک خط پدافندی در این محور با محوریت نیروهای مردمی و تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی ارتش تاکید شد.

این عملیات که به عنوان اولین عملیات دفاع مقدس از آن یاد می‌شود علی رغم گذشت سال‌ها از وقوع آن هنوز هم نام شهادت و افتخار را در سنگربان مقاوم کرخه و دز، طرح و بیان می‌کند.

نقشه دشمن برای تسلط بر کشور در شش مهر ناکام ماند

علی محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: مردم ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس ایستاده و جانانه از مرزهای اعتقادی و جغرافیایی خود دفاع کرده‌اند و ذره در این مسیر از خواست خود کوتاهی نکرده‌اند و این مردم در حماسه‌های مختلف بر این روش و منش تاکید و توجه کردند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین حماسه‌های دفاع مقدس، حماسه مردمی شش مهر در جسر نادری اندیمشک است که دشمن را برای نفوذ به مرزهای کشور و تسلط بر منطقه خوزستان و شهرستان اندیمشک ناکام گذاشت و رزمندگان دفاع مقدس با سلاح ایمان در برابر دشمن مقاومت منحصر به فردی کردند.

معاون عملیاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: جسر نادری و دوکوهه و ۴ آذر ماه گواه ایستادگی و رشادت مردمی هستند که از روزهای نخستین شروع دفاع مقدس در آتش کینه و دشمنی مستکبرین عالم با روحیه ولایت مداری خود نامی پرافتخار از گذشت و ایثار را در تاریخ به ثبت رساندند.

وی گفت: جسر نادری و دوکوهه تمرین و تکرار روحیه ولایت مداری مردم در هشت سال دفاع مقدس و در عرصه‌های مختلف اسلامی و انقلابی است و ما بیش از هر زمان، نیازمند توجه به این رویکرد و منطق در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی و میهنی خود در مسیر پیش رو هستیم.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در همایش پیشکسوتان دفاع مقدس اندیمشک، گفت: اندیمشک در دوران دفاع مقدس ثابت کرد دروازه مستحکم حفاظت از ارزش‌های انقلابی و اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف انقلابی و اجتماعی است.

سردار تنگسیری بیان کرد: مردم اندیمشک، دین خود را به انقلاب در دوران دفاع مقدس ادا کرده‌اند و این امر اثبات کننده پشتیبانی مردم این سرزمین از ارزش‌های اسلامی و ولایت امام خامنه‌ای در پهنای مقاومت اسلامی است.

اندیمشک دین خود را به انقلاب ادا کرده است

سردار احمد خادم الشهدا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: ایران اسلامی را در دوران معاصر از گذرگاه‌های سخت داخلی و بین المللی با صلابت و عزت خارج کرده و پس از آن، اقتدار ایران اسلامی را بیش از گذشته در عرصه برون مرزی طنین انداز شده و سبب دشمنی و واهمه صهیونیست و آمریکا از ایده و تفکر انقلاب شده است.

وی گفت: راه و منطق شهدا ایثار و و افتخار ماندگار در تمامی عرصه‌های داخلی و بین المللی است و ما وظیفه‌ای مهم در پاسداشت و تبیین شایسته این مقوله داریم و یکی از این حوزه‌ها، توجه مناسب به گرامی داشت ایام مرتبط با این حوزه و مقوله است.

فرمانده قرار گاه عملیاتی کربلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب غرب عنوان کرد: حماسه شش مهر و چهار آذر به عنوان دو سند مهم مقاومت مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس جز این منطق و راه هستند و ما باید بیش از گذشته به پاسداشت این حماسه‌های مردمی توجه و تاکید داشته باشیم چرا که اندیمشک، دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرده است.

وی افزود: امروز هیچ خطری مرزهای ما را تهدید نمی‌کند و نیروهای مسلح و مردمی در سراسر سرزمین ایران هوشیار و قاطعانه برابر هر تهدید احتمالی ایستاده‌اند و امروز مقاومت به اوج افتخار و اقتدار خود رسیده و اجازه هیچ سوءاستفاده‌ای به دشمنان انقلاب و داعشیان زمان نخواهد داد.

اندیمشک یک نماد برای حماسه مردمی است

آیت الله عباس کعبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار کرد: هر کسی که حضور شهدا را درک کرده و از نزدیک با آنها زندگی کرده است نقش مهمی در زنده نگه داشتن فرهنگ مقاومت دارد و همه برای رشد و تعالی این عرصه باید وارد عمل شوند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس و در چهار آذر و شش مهر، نامی ماندگار از خود در عرصه‌های مختلف اسلامی و انقلابی به یادگار گذاشته‌اند و پس از آن نیز با اهدا چندین شهید مدافع حرم بر استمرار راه و منطق ولایت مداری خود توجه و تاکید کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین نعمت الله خدامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک نیز خاطر نشان کرد: مردم اندیمشک در تمامی عرصه‌ها و صحنه‌ها پشتیبان ولایت‌فقیه و ارزش‌های اسلامی و انقلابی ایران معاصر هستند و حضور پر شور جوانان و عاشقان مکتب و سیره اهل بیت (ع) شهر سرور و حماسه اندیمشک، در صحنه دفاع از حرمین شریفه اهل بیت (ع) گواه و تجلی عزت مندی این مردم در دفاع از خط و منش انقلابی و اسلامی ایران معاصر است.

وی گفت: این منطق و حماسه در هشت سال دفاع مقدس و در شش مهر و چهار آذر توسط مردم سنگربان مقاوم کرخه و دز به خوبی در تاریخ شرح و بیان شده و به همین جهت امسال با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار و افتخار رزمندگان اسلامی در هشت سال دفاع مقدس حماسه مردم اندیمشک در حماسه شش مهر با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی تبیین می‌شود.

امام جمعه اندیمشک تصریح کرد: اندیمشک یک نماد برای حماسه مردمی است که در جسر نادری با کمک ارتش و دیگر نیروهای مسلح در مسیر حفظ انقلاب، مقاومت کردند و از سقوط این منطقه، جلو گیری شد.

جسر نادری یک افتخار است

فریدون حسنوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: مردم ایران اسلامی و شهر یک هزار شهید اندیمشک با استقامت و پایداری بی‌نظیر در قلب دشمن بعثی به جهانیان ثابت کردند که ملت مقاوم ایران اسلامی هرگز در برابر استکبار و استعمار تسلیم نخواهد شد و هیچ زمانی از آرمان‌های خود دست برنمی‌دارند.

وی یادآور شد: دفاع مقدس متعلق به یک مقطع از تاریخ نیست، بلکه همواره مانند خونی تازه و حیات‌بخش در همه ارکان این کشور و ملت جاری است چرا که پیام و سیره دفاع مقدس، فریاد سربلندی و شکوهمندی ملت ایران اسلامی است که برای همیشه ماندگار است و در هر زمان و میدانی می‌توان از آن بهره جست.

نماینده مردم اندیمشک افزود: بدون تردید دوران هشت سال دفاع مقدس، فصلی درخشان و ماندگار از کتاب تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و حماسه‌ای سترگ است که در جریان آن، اتفاقات ارزشمندی رقم خورد تا نظام مقدس جمهوری اسلامی، جایگاه الهی و مردمی خود را به رخ جهانیان بکشد و مردم اندیمشک با ثبت حماسه شش مهر و چهار آذر و اهدا یک هزار شهید نامی ماندگار از خود در این عرصه ثبت کردند.

پیمان جهانگیری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: تقدیم یک هزار شهید والامقام در عرصه دفاع مقدس و دفاع از نظام اسلامی نشان دهنده اعتقاد راسخ مردم شهرستان اندیمشک به ارزش‌های اسلامی و انقلابی دارد چرا که شهرستان اندیمشک و خوزستان دین خود را به اسلام و نظام ادا کردند و این برای مردم منطقه یک افتخار است.

فرماندار اندیمشک افزود: بیان حماسه‌های ماندگار مردم اندیمشک در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل‌های جدید در قالب برنامه‌های فرهنگی نیازمند همت جمعی و بهره گیری از جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های معزز شهدا است و ما باید بیش از گذشته به این راه و منطق توجه و تاکید داشته باشیم و مسیر رشد و تعالی آن را هموار کنیم.

ویژه برنامه‌های شش مهر در اندیمشک برگزار می‌شود

غلام رضا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس نماد و جلوه فرهنگ ارزشی و اسلامی و نیز منطق ولایت پذیری جامعه اسلامی است و به همین جهت برای پاسداشت آن همه باید وارد عمل شده و ویژه برنامه‌های مختلفی را در این عرصه به اجرا برسانیم.

وی ادامه داد: مردم اندیمشک از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و در برابر اهداف دشمن برای تحقق سلطه بر مرزهای معنوی و ملی ما ایستادگی منحصر به فردی کرده و در شش مهر و چهار آذر نامی ماندگار از خود در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رساندند و به همین جهت، باید این ایام را به صورت ویژه گرامی داشت.

فرمانده سپاه اندیمشک گفت: دفاع مقدس و حماسه شش مهر به عنوان سند مقاومت و مظلومیت ایران اسلامی و مردم اندیمشک بوده و این مظلومیت در خاطره تاریخ ثبت و ضبط است و ما باید بدانیم زنده نگه داشتن این مقاومت و رشادت‌ها لازم و ضروری است چرا که نسل جوان نیازمند آشنایی با فرهنگ ایثار و شهادت بوده و شهدا الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان این دیار هستند.

احسان کریم پور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک بیان کرد: امسال و با هدف گرامی داشت حماسه مقاومت مردم شمال استان خوزستان در جسر نادری اندیمشک، ویژه برنامه‌های مختلفی در محل این یادمان دفاع مقدس هشت ساله و با حضور پر شور مردم و مسئولان محلی، برگزار می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه اندیمشک عنوان کرد: این مراسم با همکاری تیپ ۷۲ نیروی زمینی ارتش دوکوهه و با حضور فرماندهان لشکری و کشور ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار و در این مراسم با شرح و توصیف حوادث و وقایع آن دوران زمینه پاسداشت فرهنگ افتخار و شهادت در جامعه، فراهم می‌شود.

وی گفت: بیان خاطرات و توجه به تبیین و نقش یادمان دفاع مقدس جسر نادری اندیمشک و حادثه شش مهرماه و تأثیر آن‌ها بر حوادث سال‌های آینده جنگ تحمیلی از جمله دیگر اهداف برگزاری، این مراسم در اندیمشک است.

گزارش از محمد امین جمشیدی