سعید حیاتی، نماینده خوزستان در شورای عالی استانها: واریز ارزش افزوده، حق آلایندگی و عوارض جرایم ساختمانی مربوط به شهرداری ها به حساب خزانه، دخالت در تصمیم گیری شوراها و کاهش اختیارات آنها است

خورنا – سعید حیاتی نماینده استان خوزستان در شورای عالی استانها در نطق پیش از دستور خود در شورای عالی استانها، خواستار رسیدگی دولت به مشکلات خوزستان شد.

سعید حیاتی عضو شورای شهر بندرماهشهر و نماینده استان خوزستان در شورای عالی استانها در سی و یکمین اجلاس عمومی این شورا که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد،در ابتدای سخن با سلام و درود بر رسول مهربانی ها حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار و شهدای صدر اسلام وشهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم و تجلیل در ظهور حضرت ولی عصر (عج) و بادرود به روح پرفتوح امام راحل عظیم الشان و آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای رهبر معظم انقلاب به سالگرد شهدای منا و ایام موسم حج اشاره کرد و اظهار داشت : ملت شریف ایران اسلامی همچنان درایام موسم حج ابراهیمی داغدار عزیزان خود در فاجعه منا هستند .

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استانها با اشاره به حادثه منا اظهار داشت : سال گذشته در همین ایام با بی تدبیری و جهالت حکام سعودی فاجعه منا رخ داد و عید مسلمانان را به عزا تبدیل کرد و اکنون حکام سعودی به جای پذیرش اشتباه و جبران در مقام مدعی قرار گرفته اند. ایشان باتوجه به جنایات رژیم  عربستان سعودی در دهه اخیر بیان داشت : حکام خبیث آل سعود با ایجاد نا امنی و جنایت با تاسیس گروههای تروریستی در کشورهای اسلامی به ایجاد جنگ های نیابتی و قتل و عام وحشیانه مردم مظلوم یمن آنهم با حمایت آشکار آمریکای جنایتکار و صهیونیسم بین الملل نموده که سکوت مجامع بین الملل و ملل مسلمان جهان جای تاسف دارد. واین در حالیستکه حکام وهابی عربستان  با فرستادن گروههای تروریستی به ایران ، قصد ایجاد ناامنی را داشته که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان این توطئه آنان خنثی و نقش بر آب گردید و مردم ایران اسلامی قدردان فرزندان رشید خویش هستند .

سعید حیاتی با بیان اینکه دو نهاد تصمیم گیری در کشور اول مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم در سطح کلان و شوراها به عنوان مجالس محلی و شهری و روستایی به عنوان پتانسیلی مهم درکشور هستند که دولت با استفاده از ظرفیت و پتانسیل آن ها می تواند گام مهمی در توسعه و آبادی شهرها و روستاها بردارد افزود: دولت ها می بایست بپذیرند واگذاری امور شهرها و روستاها به پارلمان های محلی و پرداختن آن ها به نقش حاکمیتی و برنامه ریزی و سیاست گذاری نقش دولت را پررنگ تروموثرتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: کمک به تاسیس بنگاههای اقتصادی کوچک و ایجاد اشتغال و رشد تولید ملی از بسترهای مناسب کمک شوراها بر دولت ها است.

ایشان تقابل با مدیریت محلی و شهری با بخشنامه ها، وضع قوانین و دستور العمل ها و اختلال درتوسعه شهرها و روستاها و اکنون نقض آشکار وظایف شوراها دربرنامه ششم توسعه یعنی واریز ارزش افزوده و حق آلایندگی سهم شهرداری ها و همچنین عوارض جرایم ساختمانی به حساب خزانه و دیگر اقدامات مشابه در تناقض با مردم سالاری دینی است و دخالت درتصمیم گیری شوراها برای شهرها و روستاها و کاهش اختیارات آن ها در تصمیم گیری درخصوص بودجه و پروژه ها وافزایش بروکراسی اداری درتخصیص و اختلال درکار شهرداری ها در روند اجرای پروژه ها و هدررفت منابع خواهد بودو کمکی به توسعه شهرها و روستاها نخواهد بود که نیاز به تجدید نظر جدی دولت ومجلس دراین رابطه است.

رئیس سابق کمیسیون نظارت شورای عالی استانها با اشاره به انتظار شوراها از دولت و مجلس تصریح کرد: ۱۱۷ هزار شورایی که درکشور فعالیت دارند می خواهند زمینه تسهیل قوانین و مقررات و واگذاری امور محلی ایجاد شود نه تقابل و تضاد . این واگذاری بارعایت الزامات آن رضایتمندی روز افزون مردم را در پی خواهد داشت .

ایشان دو طرح مهمی را که دردولت در دستور کار قرار دارد ،یعنی مدیریت یکپارچه شهری و درآمدهای پایدار می تواند گام موثری در این فرآیند باشد.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استانها در ادامه نطق پیش از دستورخود در سی و یکمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها به مشکلات و مسائل استان خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت : استان خوزستان پتانسیل و ظرفیت های مختلف فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، صنعت نفت و پتروشیمی، دامپروری و کشتیرانی گردشگری آن بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما رشد نامتوازن و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی و سوء مدیریت ها و مشکلات عدیده ای را برای مردم شریف استان به وجود آورده است.

وی درخصوص ریزگردهای استان خوزستان بیان کرد: با آغاز خشکسالی یک دهه گذشته و درپی آن ساخت بی رویه سد در کشور ، صنعت کشاورزی در خوزستان ، استانی که یک سوم آبهای جاری کشور را در خود جای داده است ، رفته رفته رو به نابودی رفت و با کم شدن آب رودخانه ها، خشک شدن تالاب ها و درنتیجه نابودی کشاورزی در یکی از مستعدترین استانهای کشور سرسبزی بیابان ها ودشت ها جای خود را به خشکسالی وخاک داد و درنتیجه باعث به وجودآمدن پدیده شوم گرد و غبار شد.

حیاتی ادامه داد: براساس اعلام موسسه زمین شناسی جنوب باختری ، ۳۵۰ هزارهکتار از زمینهای کشاورزی ، مراتع و تالاب های خوزستان به کانون تولید گرد وغبار تبدیل شده و همین گرد وغبار درکنار آلایندگی صنایع عظیم نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد، استان خوزستان را به یکی از آلوده ترین استان های کشور تبدیل کرده است تا آنجا که بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت ، اهواز را به آلوده ترین شهر دنیا معرفی کرده است .

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استانها اظهار داشت : بروز پدیده گرد وغبار یاهمان ریز گردها در کشور و استان خوزستان دارای دو منشه داخلی و خارجی است که منابع تولید این ریزگردها در کشورهای اردن ، عراق، سوریه و عربستان می باشد که همین موضوع به دلیل عدم همکاری کشورهای ذکرشده حل این معضل را با پیچیدگی بیشتری مواجعه ساخته است که این پدیده مشکلات عدیده ای را برای هم استانی ها فراهم نموده و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است .

حیاتی ادامه داد: وجود منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خوزستان در بندر ماهشهر و فعالیت ۱۸ پتروشیمی و طرح توسعه هر کدام می تواند آلودگی بی سابقه ای در آب، خاک و هوا داشته باشد. نتایج مطالعات نشان می دهد به دلیل ورود پسآب های صنعتی میزان جیوه در خورموسی در جنوب خوزستان بالاتر از میانگین جهانی بوده و استفاده از ابزیان این منطقه برای سلامت مردم خطرناک بوده و علاوه بر آن منابع دریایی نیز رو به نابودی است.

ایشان با بیان این که طرح کاهش آلایندگی پتروشیمی ها در منطقه به دلیل سوء مدیریت و عدم اختصاص بودجه کافی، درستی انجام نگردیده است ادامه داد: با وجود این همه پتروشیمه در منطقه و منابع گسترده در استان، جوانان منطقه از بیکای رنج می برند که این امر نیازمند توجه ویژه مدیران به توسعه صنایع پایین دستی، جلوگیری از استخدام های خارج از ضابطه و استخدام جوانان بومی منطقه می باشد. عضو شورای اسلامی شهربندرماهشهر و نماینده استان خوزستان در شوای عالی استانها در پایان سخنان خود به برخی از مشکلات استان خوزستان اشاره و خواهان رسیدگی به این مشکلات از سوی دولت محترم شد .

انتقال آب رودخانه کارون و همچنین سد کرخه ،خشک شدن حجم زیادی از سدکرخه و هورالعظیم را در پی داشته است؛ انتقال آب رودخانه زهره و ایجاد سد چمشیر در بالا دست ، باعث نابودی کشاورزی در شهرستانهای امیدیه ، بهبهان ، هندیجان و بندرماهشهر خواهد شد؛ ایجاد سد بر روی رودخانه هندیجان جهت آبیاری زمینهای کشاورزی پایین دستی و احیای آنها و تهیل در فعالیت لنج داران در استان؛ عدم پرداخت بلعوض به روستائیان ناشی از خشکسالی های اخیر؛ وضعیت نامناسب آب آشامیدنی و وجود دستگاههای آب تصفیه در اکثر خانه های مردم استان و لزوم تسریع در اختصاص بودجه به طرحهای آب رسانی مختلف در استان از جمله سد کوثر در جهت حل مشکل شهرهای آغاجری ، بهبهان ، امیدیه ، رامشیر ، رامهرمز ، بندرماهشهر ، بندرامام وهندیجان؛ طرحهای فاضلاب اکثر شهرهای استان وضعیت نامناسبی دارد و نیمه کاره رها گردیده و نیاز به اختصاص بودجه مناسب برای اتمام طرحهای فاضلاب این شهرها می باشد؛ با اجرایی شدن طرح انتقال آب کارون ۳ به دشت های ایذه و باغملک ۲۰ هزار اشتغال و درآمد سالیانه بیش از هزار میلیارد بوجود خواهد آورد؛ وضعیت نابسامان جاده ها بویژه ایذه به چهرمحال و بختیاری ، حمیدیه به سوسنگرد، بستان به هویژه ، بندرماهشهربه هنیجان ، پل برروی جاده بندرامام و مجتمع های بندری از جمله مواردی بود که سعید حیاتی خواستار رسیدگی دولت به آنها شد.