ثبت زرین درختان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران باید مطالبه عمومی مردم اندیمشک باشد

خورنا – مهدی قلی کیانی عضو شورای شهر اندیمشک در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه ثبت “زرین درختان” در فهرست اثار ملی باید مطالبه عمومی مردم اندیمشک باشد اظهر داشت : در این راستا جلسه کمیسیون محیط زیست شورای شهر اندیمشک با موضوع زرین درخت ها با حضور اعضای کانون فرهنگی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اندیمشک،معاونین فرهنگی و عمرانی شهرداری،اردشیر سگوند یکی از اساتید و محققان حوزه تاریخ و ادبیات و آقای معتمدی یکی از فرهنگیان فعال و پیگیر در خصوص محیط زیست و مسائل فرهنگی و بخصوص بحث زرین درختان برگزار شد .

قلی کیانی تصریح کرد : در این جلسه بحث های بسیاری صورت گرفت و تمامی مسائل مربوط به این میراث فرهنگی طبیعی صورت گرفت. به گفته آقای سگوند طبق سند مکتوب قدمت این درختان تا حدود ۸۰۰ سال پیش بوده و بنا بر استدلال هایی که داشتند عمر این درختان تا ۱۰۰۰سال هم میرسد .

عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر اندیمشک با اشاره به خصوصیات و قابلیتهایی که این درختان هم از نظر فرهنگی و هم از لحاظ محیط زیستی دارند بیان داشت : بنا شد تمام تلاش در خصوص حفظ و نگهداری آنان صورت بگیرد .

قلی کیانی ادامه داد : بر همین اساس تقسیم کاری صورت گرفت تا در جلسات بعد هر یک از عزیزان در خصوص پیگیری هایی که انجام داده اند گزارشات خود را ارائه دهند .

عضو شورای شهر اندیمشک بیان کرد : با نظر دوستان مقرر گردید که اولا در راستای حفظ و نگهداری این درختان ، معاونت عمرانی شهرداری یک حفاظ با رعایت اصول زیباسازی شهری دور آنها کشیده و هرچه سریعتر مجهز به امکانات ابیاری شود .

وی همچنین افزود : در بحث تکثیر زرین درختان نیز بنا شد از کارشناسان مربوطه مشاوره گرفته شود تا در صورت امکان روی تکثیر این درختان کار شود.

این عضو شورای شهر اظهار داشت : مقرر شد که پیگیر ثبت این درختان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران شویم که این کارهم با کمک دوستان فعال در زمینه میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار شد مقررات و آیین نامه هایی که بر اساس آن آثار ملی ثبت میشوند در جلسه بعد مورد بررسی قرار بگیرند تا برای ثبت آنها نیز هرچه سریعتر اقدام گردد .

مهدی قلی کیانی ضمن اعلام آمادگی شورای شهر تصریح کرد : اگر لازم باشد شورای شهر نیز وارد عمل شود و تمامی مسئولین تلاش خود را در این خصوص انجام دهند . چراکه خیلی از نقاط تاریخی و عوامل جذب گردشگری که در شهرستانهای مختلف کشور هستند قابلیتی بیش از این درختان ندارند و حتی قدمتی کمتر از آن را هم دارا هستند،اما با تبلیغات و با درایت مسئولین و حمایت مردم،اقدامات درستی صورت گرفته که باعث شده است به نقاط معروفی بدل گردیده اند که سبب رشد شهر و جذب توریست شده اند.

قلی کیانی بیان داشت : امیدواریم ادارات مربوطه و مسئولین،فعالین فرهنگی و انجمن ها همه باهم در راستای حفظ و استفاده مناسب از این میراث فرهنگی مهم تمام تلاش خود را انجام دهند.

وی در پایان افزود : در جلسات بعد از مسیولین بیشتر و نمایندگان NGO های فعال در این خصوص نیز دعوت خواهد شد تا با همفکری هرچه سریعتر به مرحله عمل برسیم .