اولین مصاحبه ی مصور خبری با هنرمند محبوب خرمشهری

گفتگویی صمیمانه با عبدالحلیم تقلبی ، ” دایی شریف کیمیا “

خورنا - عبدالحلیم تقلبی هنرمند خرمشهری ست که کارهایش طی سالهای اخیر بیشتر دیده شده است . بازی او در نقش "دایی شریف" سریال تلویزیونی کیمیا چهره ی او را از محل تولدش به سرتاسر ایران معرفی کرد . هنرمندی صمیمی و خاکی و محجوب که در عین مظلومیت بسیار باتجربه و با سواد است . آقای عبدالحلیم تقلبی نویسنده ، بازیگر و کارگردان تأتر ، تلویزیون و سینماست که علی رغم حفظ هویت بومی خود ، توانسته آثار قابل قبولی در سطح کشور اراٸه دهد و افتخاری دیگری باشد برای خرمشهر و مینو شهر .

خورنا –  عبدالحلیم تقلبی هنرمند خرمشهری ست که کارهایش طی سالهای اخیر بیشتر دیده شده است . بازی او در نقش “دایی شریف”  سریال تلویزیونی کیمیا چهره ی او را از محل تولدش  به سرتاسر ایران معرفی کرد . هنرمندی صمیمی و خاکی و محجوب که در عین مظلومیت بسیار باتجربه و با سواد است . آقای عبدالحلیم تقلبی نویسنده ، بازیگر و کارگردان تأتر ، تلویزیون و سینماست که علی رغم حفظ هویت بومی خود ، توانسته آثار قابل قبولی  در سطح کشور اراٸه دهد و افتخاری دیگری باشد برای خرمشهر و مینو شهر .

 

اقای تقلبی متولد اردیبهشت ماه سال ۵۱ در مینوشهر میباشد که هم اکنون نیز ساکن همانجاست.ایشان دارای مدرک کاردانی کتابداری بوده و در حال حاضر نیز مشغول کتابداری در کتابخانه های خرمشهر میباشد . به بهانه ی همین گفتگو ،در کتابخانه ی محل کار ایشان حاضر شدم و آنچه میخوانید حاصل گفت و شنود ماست .

تقلبی کار تٲتر را از سال ۷۷ و با گروه میثاق در تالارشهرداری قدیم خرمشهر آغاز کرد . اغلب کارهای اولیه ی او کمدی و طنز بود . اما بعد از اولین حضور جدی در جشنواره تٲتر عربی شادگان در سال ۷۹ با نمایش ” العلم الی الحلم ” که توسط گروه الغدیر انجام شده بود ، سبک و سیاق بازی و آثارش رنگ و بویی جدی تر و حرفه ای تر بخود گرفت . او که اولین کارهای حرفه ایش را با پیوستن به گروه الغدیر آغاز کرده بود ، تا کنون نیز با این گروه همکاری دارد و امروز به عنوان سرپرست گروه تٲتر الغدیر در حال فعالیت است . وی درباره گروه الغدیر اینطور میگوید : ((همه ی ما در گروه الغدیر مثل یک خانواده هستیم و درهرجا مشغول فعالیت باشم تعصب الغدیریمان را فراموش نمیکنیم . من کارم حرفه ایم را در الغدیر شروع کردم و حالا سرپرست گروه هستم وبا اینکه در آثار مختلفی همکاری دارم هیچگاه از پیشرفت گروه غافل نماندم . بعداز اینکه آقای سعید زرگانی بعلت حضور در صداو سیمای آبادان فرصت سرپرستی گروه را نداشت ، من سرپرست گروه شدم و تا امروز با اعضای گروه مثل آقای حسین پورید و عبدالله حلیات و محمود عیسی پور در حال کار هستم.))

عبدالحلیم در پاسخ این سوال که بهترین و بدترین  کاری از خودت اراٸه دادی بنظر خودت کدام بود اینچنین پاسخ گفت : ((  من کار تٲتر زیاد کردم طوری که تعداد دقیقشان یادم نیست و اغلب کارهایم را با عشق انجام دادم ولی در بین تمام آنها نمایش ” ودیعه الشهدا ”  بعربی فصیح را جور دیگری دوست دارم . کاری که خودم نویسنده و بازیگر  آن بودم و کارگردانیش را دوست عزیزم عبدالله حلیات بعهده داشت . در بین کارهای تلویزیونی هم ، تله فیلم ” کشتی ارواح ” به کارگردانی فیاض موسوی را بیشتر از بقیه دوست داشتم که برای شبکه ی یک سیما تهیه شد و من نقش خاطور را به عهده داشتم . و در بین کارهایی که به دلم ننشست و نتوانستم ارتباط برقرار کنم ، فیلمی بنام ” گرداب ” به کارگردانی اسماعیل براری بود .))

 

 

مطرح ترین و مشخص ترین نقشی که تقلبی در آن بازی کرد ، دایی شریف در سریال کیمیا بود . کیمیا عنوان مجموعه تلویزیونی به کارگردانی جواد افشار است. این مجموعه علاوه بر تهران، آبادان، خرمشهر و دیگر مناطق استان‌های جنوبی در کشور گرجستان به‌ویژه پایتخت آن تفلیس نیز تصویربرداری داشته . کیمیا در ۱۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تهیه شده‌ بود  و از این نظر بعد از سریال نقطه چین، طولانی‌ترین سریال ایرانی است.

این مجموعه تلویزیونی از ۴ مهر ۱۳۹۴ از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت و تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ پخش آن ادامه داشت. تقلبی که بیش از یکسال مشغول همکاری با این پروژه ی ملی بود ، با کمال تاسف برای کل پروژه دستمزدی حدود ۹ملیون تومان دریافت کرد  درحالی که  هنرمندان تهرانی کمترین دستمزدهای ماهانه شان چندین برابر این رقم بود . متاسفانه در  مجموعه های تلویزیونی و حتی پروژه های سینمایی همیشه شاهد این تبعیض در حق هنرمندان بومی هستیم . اگرچه این نیز نکته مهمی است که هنرمندان مطرح تر و معروف تر به جهت محبوبیت و جذب مخاطب بیشتر طبعا میتوانند دستمزد بیشتری دریافت کنند ، اما قابل قبول نیست که تفاوت بین یک هنرمند حرفه ای بومی با سایر همتایان تهرانی،تا بدین حد فاحش باشد.کما اینکه تقلبی به حدی حرفه ای است که یک کارگردان اماراتی برای بازی یک هفته ای در تٲترش بنام ” الرجال یحضرون دفن ” مبلغ ۳۰ میلیون تومان به وی پرداخته است .

تقلبی با حضور در ۳۰ تٲتر و ۴ مجموعه تلویزیونی و ٨ تله فیلم و ۱تله تٲتر و ۱ فیلم سینمایی (اینجا شهر دیگری ست به کارگردانی احمد رضا گرشاسبی ۱۳۹۰) بعنوان نویسنده ، بازیگر و کارگردان از پرکار ترین هنرمندان بومی خرمشهر در سطح کشور است که متأسفانه مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته . وی که به علت تسلط به زبان عربی با هنرمندان خارجی و حوزه خلیج فارس و عراق همکاری داشته کم کم میرود به چهره ای بین المللی تبدیل شود .  کم نیستند هنرمندان کم توقع و مظلومی که با کمترین امکانات هنوز سکان فرهنگ و هنر منطقه را بیشتر از مسئولین در دست دارند و همواره از نظر مسئولینی که فقط چشم به پایتخت دارند مغفول مانده اند.

 

در پایان از تقلبی خواستم عوامل پیشرفت و موانع سر راهش را برایم بگوید . متاسفانه به نکاتی اشاره کرد که جز اظهار تاسف و شرم ، پاسخی نداشتم . عبدالحلیم گفت : (( تنها عامل پیشرفت من بعد ازخداوند و حمایت مردم ، همدلی  خانواده و علاقه و پشتکار خودم به هنر بوده .  هیچکدام از ادارات یا ارگانهای فرهنگی یا غیر فرهنگی خرمشهر  آبادان تاکنون هیچ حمایتی از من و کارهایم نکرده اند . گاهی مجبور میشدم در چند تایم کاری سرکار حاضر شوم تا بتوانم به سر فیلم برداری برسم . حتی یکبار هم تا مرز اخراج از کارم رفتم که اگر لطف خدا و دلگرمی مردم نبود حتما تا کنون یا کارم را از دست میدادم یا از ادامه کار هنری منصرف میشدم . متاسفانه منطقه آزاد یک بار مرا در جشنواره دعوت کرد اما دریغ از حتی یک شاخه گُل . درحالیکه خودم شاهد بودم چه مبالغی فقط برای حضور هنرمندان پایتخت هزینه میکنند . شما اولین کسی هستید که از رسانه های محلی با من مصاحبه میکنید و تا کنون هیچ کدام از خبرگزاری های منطقه بجز صداوسیمای آبادان ، حرفهای من را بگوش مردمم یا مسئولین نرسانده اند .))

تقلبی در عین اینکه به مظلومیت و کم توقعی هنرمندان بومی اشاره میکرد و همکاری محل کارش را برای حضورش در پروژه های هنری بسختی و در برخی موارد غیرممکن ابراز میکرد ، افزود : (( من هیچگاه خودم را از مردمم جدا ندانستم ، من زبان مردمم هستم. همواره در هرکاری سعی کردم صدای مظلومیت مردم خرمشهر و مینوشهر باشم. امیدوارم روزی مسئولین حق مردم زحمتکش این خطه را زنده کنند. من بارها از ادارات خواهش کردم مقداری از بودجه ی فرهنگی خودرا به هنرمندان که فرهنگ سازان اصلی شهر هستند بسپارند تا نتیجه آن را ببینید . بقول نجیب محفوظ : اعطینی مسرحا و خبزا ، اعطیک شعبا مثقفا . ))

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از تئاتر و نمایش به عنوان منبر یاد نموده و تاکید می کنند: «تئاتر منبر است بلکه فراتر از منبر»

بیایید تقلبی های شهرمان را دریابیم پیش از آنکه پایتخت نشینان یا آن ور آبیان همچون چندین نمونه ی دیگر ، استعداد آنها را شناسایی کرده و این سرمایه های فرهنگی را از چنگمان در آورند . بیایید با بی مهری و کم توجهی آنها را دلسرد نکنیم . قشری  که بدون هیچ توقع و باکمترین خواسته ها فقط به عشق مردم ، مینویسند ، بازی میکنند و هنر آفرینی میکنند .

از:عباس مدحجی

%d8%aa%d9%82%d9%84%d8%a8%db%8c17

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس اتفاقا خیلی عالی و طبیعی وعین واقعیت نقش بازی کردن لحظه های بازی ایشون روخیلی دوست دارم واحساس میکنم بهواقعیت برادر مهریه بازیگر ماهریه
  • عاطفه برای شما ارزوی موفقیت وسربندی میکنم انشالله که بیشتر وبیشتر توی حرفه اتون بدرخشید