سینماهای اندیمشک در کش و قوس اختلافات مالکان

در روز ملی سینما چراغ سینما در اندیمشک خاموش است/ اندیمشک سینما دارد … ندارد!

خورنا – همزمان با اکران فیلم سینمایی ایستاده در غبار درکشور به علت عدم وجود سینما در شهر میعاد‌گاه دوکوهه امکان نمایش عمومی این اثر فاخر سینمایی در این شهر وجود ندارد.

فرهنگ به عنوان یک نیاز مهم اجتماعی اهرمی مناسب در اعتلای بستر اعتقادی و اسلامی جامعه و نیز شکستن انحصار تبلیغ‌های منفی دشمنان انقلاب در آسیب به رویکرد ملی و معنوی ما است.

ساخت و امکان نمایش عمومی فیلم هایی سینمایی محمد رسول الله (ص) و ایستاده در غبار در سرتاسر کشور به عنوان یک اثر شاخص سینمایی کشور یک راهکار مهم و موثر از بازتاب چهره‌ ممتاز پیامبر مهربانی‌ها در جهان و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت است، اما این اثار شاخص سینمای کشور به علت عدم وجود سالن سینما امکان نمایش عمومی در اندیمشک را ندارد.

%d8%b3%d9%8a%d9%86%d9%85%d8%a7

فیلم محمد رسول‌الله (ص) چهره‌ای ممتاز از پیامبر مهربانی‌ها

فیلم محمد رسول‌الله (ص) ساخته مجید مجیدی، نخستین اثر سینمایی کشورهای اسلامی در ارائه چهره ممتاز از حیات پیامبر مهربانی‌ها در دوران کودکی و به دور از سیاه نمایی و اغراق سینمایی غرب است.

برای ساخت این اثر فاخر سینمایی ۵ سال زمان و بیش از ۵۰ میلیون دلار هزینه شده است و در بیش از ۱۵۰ سینمای کشور اکران شده و نیز توانست از آغاز زمان اکران تا کنون به رکورد ۵۰ میلیارد ریال فروش در کشور دست یابد که این اثر فاخر ملی و مذهبی در کنار ایستاده در غبار به عنوان یکی از شاخص ترین آثار سینمایی مربوط به حوزه دفاع مقدس به علت عدم توجه به حوزه فرهنگ و هنر و نبود سینما در طول سال های اخیر در اندیمشک امکان اکران نیافته اند.

User comments

User comments

زادگاه نفت محروم از سینما

استان خوزستان که از آن به عنوان زادگاه نفت خاورمیانه نام برده می‌شود از دیرباز به علت رونق فعالیت‌های نفتی در آن از استان‌های پیشروی کشور در بحث احداث سالن‌های سینما بوده است.

تا قبل از سال ۱۳۵۶ حدود ۳۸ سینمای عمومی در سطح استان فعالیت داشته‌اند که آبادان با ۱۴ سینما از بیشترین تعداد سینما در خوزستان برخوردار بوده اما در سال‌های اخیر، اکثر این سالن‌های سینمایی استان، متروک و یا به حال خود‌‌‌ رها و نیز بسیاری از شهرهای خوزستان به شهرهای بدون سالن سینما تبدیل شده‌اند.

اما حکایت اندیمشک مفهومی متفاوت از شهرهای دیگر استان دارد، شهری که در گذشته دو سینمای فعال داشته اکنون به مدت ۱۴سال است که هیچ فیلمی روی پرده‌های نقره‌ای خود ندیده است.

مجتبی خلیلی فعال رسانه ای و فرهنگی در این باره، گفت: فیلم محمد رسول الله (ص) به عنوان یک اثر شاخص فرهنگی به عنوان پیوند مهم فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در جامعه مطرح و با اسقبال مناسب شهروندان مواجه است.

این شهروند اندیمشکی، بیان کرد: متاسفانه به علت عدم وجو سالن سینما در اندیمشک امکان ارائه و نمایش این اثر سینمایی برای شهروندان اندیمشکی امکان پذیر نبود و سرزمین حماسه شش مهر و چهار آذر از امکان دیدن فیلم ایستاده در غبار در شهر خود و سینمای شهر خود محروم شدند.
۱۳۰۹۸۹۴۰_۱۷۲۲۴۸۹۴۲۴۶۸۹۳۴۰_۱۸۰۸۹۳۴۱۰۵_n

اندیمشک پنج سینما داشت و الان ندارد

در سال های دور اندیمشک با داشتن پنج سالن سینما یکی از موفق ترین شهرهای ایران در حوزه هنر بوده و سینما پارادیا (بهمن) یکی از ممتاز ترین سالن های سینمایی کشور بوده است ولی در حال حاضر سینمای راه آهن و بهمن و تراورز بتونی این شهرستان متروک و فراموش شده اند و دیگر سینماهای این شهرستان فراموش شده و تغییر تملک داده اند تا اندیمشک امروز حتی با جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر حتی از یک سالن سینما محروم باشد.

پلمپ سینما بهمن اندیمشک به دلیل اختلافات مالکان یا کمبود درآمد

حسین مولایی، مدیر سینما بهمن اندیمشک در سال ۱۳۹۰ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، سینما بهمن اندیمشک در فروردین سال ۱۳۵۰ راه‌اندازی و تا سال ۸۳ فعال بود، افزود: فعالیت سینما بهمن به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود درآمد متوقف شد.

کرامت میری، رئیس وقت اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی اندیمشک نیز‌‌‌ همان سال در در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سینما بهمن اندیشمک به علت اختلاف مالکشان پلمپ و تنها در برخی اوقات از آن به عنوان نمایشگاه‌های فصلی استفاده و بعد از آن مجدداً پملپ می‌شود.

وی افزود: کاربری این سینما فرهنگی بوده و ما اجازه کاربری دیگری مثل تجاری و مسکونی را در آن نخواهیم داد اما مالکان این سینما در شرایط فعلی قادر به تبدیل کردن این مکان به مجموعه فرهنگی با توجه به هزینه بالای آن نیستند.

رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی اندیمشک عنوان کرد: در مقاطع مختلف زمانی با افرادی برای ساخت مجموعه فرهنگی در محل فعلی سینما وارد مذکراه شده‌ایم ولی متاسفانه هزینه ساخت آن در اندیمشک از عهده کسی برنمی‌آید.

%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%85%d8%a7-%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d9%85%d8%b4%da%a9-andimeshk-cinema-6

آخرین فعالیت سینما راه اهن اندیمشک به دو دهه پیش بر می‌گردد

حجت الاسلام ولی‌الله مهدوی رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک نیز اظهار داشت: آخرین فعالیت سینما راه‌آهن اندیمشک به بیش از ۲ دهه پیش بر می‌گردد و به دلیل اینکه بیش از ۴۰ سال از ساخت سینما بهمن می‌گذرد، مالک آن بنا به دلایلی از جمله سود آور نبودن درخواست تغیر کاربری داده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک عنوان کرد: سینما راه‌آهن نیز برای بازسازی به هزینه بالایی نیازمند است که تنها با مساعدت اداره کل راه آهن زاگرس حل مشکلات آن امکان پذیراست.

%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%85%d8%a7-%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d9%85%d8%b4%da%a9-andimeshk-cinema-14

به گزارش خورنا، با توجه به نقش مهم شهرستان اندیمشک در دوران دفاع مقدس و دیگر عرصه‌های انقلاب اسلامی کشور امید است مسولان موقعیت خاص تجاری و اقتصادی منحصر به فرد سینما بهمن و راه آهن اندیمشک را مورد توجه قرار دهند چرا که اکران فیلم‌های از جمله فیلم محمد رسول الله (ص) فرصت توسعه و تبیین سیره و یاد آمور پیام زندگی پیامبر مهربانی‌ها را برای مردم جامعه در بحبحه پخش فیلم‌های سینمای غرب به نحوی مطلوب فراهم می‌کند.

به همین دلیل با توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی ساخت سینماهای مناسب و استفاده از سینماهای متروک کنونی در اندیمشک یک نیاز مهم و قابل توجه است.

گزارش از محمدامین جمشیدی

انتهای پیام/ ی