رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان

سالانه ۶ میلیون تن پسماند کشاورزی در خوزستان تولید می شود

خورنا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به رتبه نخست این استان در تولیدات کشاورزی گفت: سالانه ۶ میلیون تن پسماند کشاورزی در استان تولید می شود.
سالانه ۶ میلیون تن پسماند کشاورزی در خوزستان تولید می شود

کیخسرو چنگلوایی شامگاه چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان خوزستان در سالن جلسات استانداری، اظهار کرد: با توجه به اینکه خوزستان قطب کشاورزی کشور است، حجم زیادی از پسماند در آن تولید می شود که شامل بقایای باگاس، سرشاخه نیشکر، فضولات دامی و کاه و کلش مزارع است.

وی با اشاره به زیان های متعدد به کشاورزی به دلیل هجوم آفات و بیماری ها افزود: سعی شده روش های بیولوژیکی، زراعی و به نژادی جایگزین مواد شیمیایی شود اما در حال حاضر کم خطرترین روش استفاده از علف کش هاست و قاعدتا استفاده از سموم پسماندهای آلوده نیز خواهد داشت.

به گفته وی، اگر چه حجم پسماندهای کشاورزی بیش از سایر انواع پسماند است اما با هزینه بسیار کمتر می توان از آنها استفاده مجدد کرد.

چنگلوایی با اشاره به تحقیقات و پژوهش هایی که در زمینه مدیریت پسماندهای کشاورزی انجام شده افزود: بر اساس قانون مدیریت پسماند، به جز پسماندهای ویژه در بخش کشاورزی، جمع آوری و دفع سایر پسماندهای این بخش بر عهده دهیاری ها و بخشداری هاست.

*زباله های شیمیایی و دارویی بلاتکلیفند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست گفت: پسماندهای عفونی مطب ها و کلینیک های درمانی هنوز ساماندهی نشده و جمع آوری و دفع این نوع پسماند فاقد وحدت رویه است.

شکرالله سلمان زاده پسماندهای پزشکی را شامل پنج دسته دانست و افزود: پسماندهای عفونی همه بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های سلامت دولتی، بعد از بی خطرسازی توسط شهرداری دفع می شود.
وی اضافه کرد: اعضا و اندام ها نیز در آرامستان ها دفن می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: هنوز راهکاری برای دفع زباله های دارویی و شیمیایی نداریم و در کشور تنها دو مرکز در این زمینه در استان های قزوین و اصفهان فعال است.

وی با تاکید بر ساماندهی پسماندهای مطب ها و کلینیک ها گفت: نشست هایی در این زمینه با حضور دانشگاه علوم پزشکی اهواز، محیط زیست، شهرداری، نظام پزشکی و دادستانی برگزار شده و قرار است شهرداری با اخذ مبلغی جمع آوری این زباله ها را برعهده بگیرد.

سلمان زاده اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی نرخ زباله همه مطب ها را تعیین کرده اما هنوز این سازمان و شهرداری اهواز درباره هزینه جمع آوری به توافق نرسیده اند زیرا شهرداری اهواز قیمت بالایی را تعیین کرده است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۲ هزار مطب در اهواز وجود دارد. به گفته طاهری معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز هزینه جمع آوری و دفن بهداشتی پسماندهای عفونی مطب ها بین یک میلیون تا سه میلیون ریال تعیین شده اما پزشکان حاضر به تقبل آن نشده اند.

*تاخیر ۵٫۵ ماهه برای یک سلول
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در ادامه این نشست تاخیر در ساماندهی زباله های عفونی مطب ها را متوجه شهرداری اهواز دانست.
احمدرضا لاهیجان زاده گفت: در نشست مشترکی که برگزار شد قرار بود که شهرداری ‘سلول’ ویژه دفن زباله های عفونی را احداث کند اما با گذشته ۵٫۵ ماه هنوز این محل آماده نشده است.

وی در ادامه با تاکید بر استفاده از اعتبارات ارزش افزوده در ساماندهی پسماندهای شهری اظهار کرد: عوارض آلایندگی و اعتبارات ارزش افزوده باید در زمینه محیط زیست هزینه شود، این در حالیست که در محل دیگری خرج می شود.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان همچنین با انتقاد از عملکرد شهرداری بهبهان در مدیریت پسماندهای شهری و دفع غیراصولی زباله افزود: دو سال است که با شهرداری بهبهان در این مورد درگیری داریم و حتی کار به بازداشت شهردار نیز کشیده است.

لاهیجان زاده تصریح کرد: اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در نامه ای به شدت از آتش زدن زباله توسط شهرداری بهبهان (در مرز دو استان) گلایه کرده و گفته شدت آتش سوزی ها به حدی است که آلودگی آن تا گچساران نیز می رسد.