انتقاد استاندار خوزستان از عملکرد شهرداری ها؛

شهرداری بنگاه کاریابی نیست/ همه شهرداری های استان با مشکل جمع آوری و مدیریت پسماند روبرو هستند

خورنا – استاندار خوزستان با بیان اینکه سهم شهرداری های کم کار از اعتبارات ارزش افزوده کاهش می یابد گفت: ۴۰ درصد اعتبارات ارزش افزوده شهرداری های استان باید در زمینه عمران شهری و محیط زیست هزینه شود.

غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در کارگروه مدیریت پسماند استان خوزستان در سالن جلسات استانداری، اظهار کرد: شهرداری ها حداکثر می توانند ۶۰ درصد اعتبارات ارزش افزوده خود را صرف امور جاری کنند و مابقی باید صرف طرح های عمرانی و محیط زیستی از قبیل مدیریت پسماندهای شهری شود.

وی با تاکید بر ارزیابی و گزارش گیری از روند فعالیت های شهرداران اظهار کرد:در صورت عملی نشدن این تعهدات، اعتبارات ارزش افزوده را به شهرداری های فعال اختصاص می دهیم.

شریعتی با انتقاد از عملکرد شهرداری های استان خوزستان، گفت:شهرداری ها بنگاه های کاریابی نیستند و رویکرد مدیریت شهری در استان باید تغییر کند و متحول شود.

به گفته وی، شهرداری های کوچک استان اصفهان اکنون برای تامین اعتبار طرح های فاضلاب یا عمرانی شهرهای خود پیشقدم شده اند، در حالی که شهرداری های خوزستان هنوز در پرداخت حقوق کارمندان خود ناتوان مانده اند.

وی تصریح کرد: شهروندان همیشه با بدبینی به نهادهای عمومی همچون شهرداری ها عوارض پرداخت می کنند زیرا عملی نشدن وظایف شهرداری ها و ارتقاء نیافتن کیفیت خدمات رسانی باعث سلب اعتماد مردم شده است.

شریعتی در ادامه با تاکید بر سرعت بخشی در طرح ساماندهی زباله های عفونی مطب ها و کلینیک ها در خوزستان اظهار کرد: با توجه به اینکه پزشکان از تمکن مالی خوبی برخوردارند پسندیده نیست که در زمینه جمع آوری پسماندهای مطب ها به آنها یارانه داده شود، البته شهرداری برای جمع آوری و دفع پسماندهای عفونی باید قیمت تمام شده واقعی را از پزشکان مطالبه کند.

*پزشکان پول خرج نمی کنند

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت:تقریبا همه شهرداری های استان با مشکل جمع آوری و مدیریت پسماند روبرو هستند.

پیمان کاظمی نژاد افزود: زباله های شهری آبادان در تالاب بین المللی شادگان تخلیه می شود و اهواز با وجود داشتن مدفن پسماند (در منطقه صفیره) هنوز نتوانسته مشکل زباله های این شهر را حل کند.

وی اضافه کرد:با وجود برگزاری نشست های متعدد با شهرهای ماهشهر، اندیمشک و هندیجان هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

کاظمی نژاد با بیان اینکه از سال ۸۹ تا کنون تنها ۷۰ میلیارد ریال به ساماندهی پسماند شهرداری ها اختصاص یافته گفت: کمبود اعتبار، کمبود تجهیزات، نبود مجوزهای زیست محیطی، نبود زمین مناسب، ضعف پیمانکاران، نبود تمایل در سرمایه گذراران و فعال نبودن فرمانداران از دلایلی بوده که باعث شده مساله پسماند در شهرها حل نشود.
وی همچنین با انتقاد از دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای دفاع غیرواقعی از پزشکا
ن و مطب داران اظهار کرد:پزشکان با وجود دریافت ویزیت های آنچنانی از بیماران و انجام عمل های غیرمجاز در مطب ها حاضر به پرداخت اندک هزینه ای برای دفع زباله های عفونی مطب های خود نیستند.

وی پلمب مطب هایی که از مصوبات کارگروه مدیریت پسماند سرپیچی می کنند را خواستار شد.