بیش از ۷ هزار بی‌سواد در اندیمشک شناسایی شد

خورنا – رئیس نهضت سواد آموزی اندیمشک گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۷ هزار نفر از جمعیت هدف اندیمشک بی‌سواد مطلق هستند.

به گزارش خورنا از اندیمشک، علی دوامی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سالن جلسات آموزش و پرورش این شهرستان اظهار داشت: بر اساس آمار سرشماری و نفوس مسکن در سال ۱۳۹۰ بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند.

وی با بیان این که میزان باسوادی در بین افراد دارای سن ۱۰ تا ۴۹ سال به دلیل این که جمعیت مولد جامعه به شمار می‌روند بسیار با اهمیت است افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۰ حدود ۹۴ درصد از جمعیت این رده سنی باسواد هستند و حدود ۶ درصد نیز در این رده سنی بی‌سواد معرفی شده‌اند.

رئیس نهضت سواد آموزی اندیمشک عنوان کرد: هم چنین بیش از انقلاب اسلامی فاصله سوادآموزی میان زنان و مردان در جامعه در حدود ۲۶ درصد بود که این میزان در حال حاضر به کمتر از ۴ درصد رسیده و برنامه‌های بسیار گسترده برای توسعه سوادآموزی زنان طراحی و در این عرصه به اجرا می‌رسد.

وی تصریح کرد: این پیشرفت بسیار بزرگی است که توانستیم علاوه بر کاهش فاصله جمعیت زنان باسواد نسبت به مردان درصد باسوادان کشور را از ۵۰ درصد به ۹۴ پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش میزان بی‌سوادان به حدود ۲ میلیون نفر یا شش درصد از جمعیت کاهش دهیم.

وی گفت: همچنین ۱۰ میلیون ایرانی در سرتاسر کشور تنها تا پنجم ابتدایی تحصیل کرده‌اند که برای رشد آموزش این گروه جمعیتی با همکاری بخش‌های مختلف شهری و ملی باید برنامه‌ریزی گسترده انجام داد.

دوامی بیان کرد: اکنون بیش از ۸۶ درصد از افراد بالای ۶ سال باسواد کامل هستند و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که افراد فعال جامعه را تشکیل می‌دهند بالغ بر ۹۴ درصد از جمعیت فعال کشور باسواد هستند.

وی افزود: همچنین در حال حاضر ۷ هزار و ۸۲۵ بی‌سواد مطلق در این شهرستان وجود دارد و در سال گذشته ۶۲۵ نفر از این بی‌سوادان تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی که از سوی این اداره در سطح شهرستان تشکیل شد قرار گرفتند.

رئیس نهضت سوادآموزی اندیمشک اظهار کرد: طبق بررسی‌های گرفته بیش از ۱۲ هزار نفر نیز در شهرستان اندیمشک کم‌سواد هستند و جمعیت باسواد این شهرستان به بیش از ۸۵ درصد در تمام گروه‌های سنی رسیده و اندیمشک از برترین شهرهای خوزستان در باب میزان تعداد افراد باسواد گروه سنی هدف است.

وی گفت: علاوه بر این در شهرستان اندیمشک بیش از ۷۰ نفر چهره موفق سوادآموزی وجود دارد که تحصیلات خود را از نهضت سوادآموزی آغاز کرده و در حال حاضر تحصیلات عالیه و دانشگاهی دارند.

دوامی عنوان کرد: همچنین بیش از ۲۰۰ نفر و ۲ موسسه برای توسعه خدمات آموزشی نهضت سوادآموزی با این مجموعه در شهرستان همکاری می‌کنند و تاکنون خدمات شایسته‌ای در این حوزه را به ثبت رسانده‌اند.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی ما در این زمینه پراکندگی محل سکونت بی‌سوادان و هم چین گستردگی شهرستان است که حمایت بیشتر مسئولان را برای تحت پوشش قرار دادن آنان طلب می‌کند.

دوامی اولویت این اداره را با سواد کردن اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان برشمرد و تصریح کرد: از دیگر طرح‌های در دست اقدام این اداره باسواد کردن نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ سال است که در شهرستان جدی گرفته شده و با همکاری اداره آموزش و پرورش اقدامات خوبی در زمینه برپایی کلاس‌های سواد آموزی در سطح آموزشگاه‌های شهرستان انجام شده است.

وی گفت: همچنین بر اساس سیاست‌های دولت در راستای ترغیب مردم به سواددار شدن، اگر فرد بی‌سوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بوده و بی‌سواد بودن وی توسط آموزش و پرورش شهرستان محرز شود به وسیله فرد باسواد دیگری حتی اگر از اعضای خانواده وی نیز باشد و سواد خواندن و نوشتن را فرا گیرد مبلغ ۷۰۰ هزار تومان هزینه نقدی به صورت تشویقی دریافت می‌کند.

رئیس نهضت سوادآموزی اندیمشک با بیان این که رسانه‌ها برای تشویق به سواد آموزشی وارد عمل شوند اظهار کرد: این مبلغ برای افراد نابینا و خاص مبلغی در حدود ۱۰ میلیون ریال است که به افراد پرداخت می‌شود تا به عنوان یک مشوق در توسعه سوادآموزی مؤثر باشد.

انتهای پیام/