مدیرکل مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست

طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون غیرقانونی است/ حذف ۸۰ برابر رودخانه زاینده‌رود از منطقه میان‌رودان توسط ترکیه

خورنا – مدیرکل مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب کاملا غیرقانونی است و سازمان حفاظت از محیط زیست رسما نامه نوشته، گفت: تا زمانی که ارزیابی زیست محیطی نیز انجام نشده هر نوع فعالیت عمرانی غیرقانونی است.

محمد درویش با بیان اینکه عمده‌ترین چشمه‌های تولید گرد و خاک در منطقه میان رودان قرار گرفته اظهار داشت: متاسفانه به دلیل وجود جو ناامن در بخشی از منطقه و ایجاد حرکت‌های تروریستی توسط داعش با وجود اعلام دولت ایران مبنی بر آمادگی برای کمک به تثبیت ناهمواری‌های ماسه‌ای و مناطق بحرانی فرسایش بادی در کشورهای سوریه و عراق و نیز در اختیار قرار دادن بیش از نیم قرن تجربه ولی عملا چون تضمین‌های امنیتی وجود ندارد این کار معطل مانده است.

وی درباره اقداماتی که در کشور باید انجام شود، افزود: باید از تجربه تلخ طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و سدسازی که دولت ترکیه در بالا دست دجله و فرات انجام داد و حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب آب یعنی تقریبا ۸۰ تا ۸۵ برابر رودخانه زاینده رود را از میان رودان حذف کرد درس بگیریم بنابراین در تلاشیم که وزارت نیرو حتما در سازه‌های خودش حقابه تالاب‌های پایین دست را رعایت کند.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حرکت به سمت استحصال انرژی‌های نو را تشویق می‌کنیم، بیان کرد: استحصال انرژی‎های نو سبب تولید و تامین بخشی از نیازهای انرژی و کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استحصال انرژی‌های نو باید رویکرد قرار بگیرد، گفت: مطابق تعهدات داده شده در اجلاس پاریس باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۲درصد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم که این به معنای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است.

درویش نسبت به اقداماتی در زمینه کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی عنوان کرد: با هدف تشویق سرمایه‌گزارها در جهت حرکت به سمت ساخت خودروهای بدون نیاز به مصرف سوخت‌های فسیلی، میزان گمرک و عوارض خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های هیبرید و برقی را به شدت کاهش دادیم و حتی به صفر رساندیم.

راه‌اندازی ۱۶ مدرسه طبیعت در سطح کشور

وی به راه‌اندازی مدارس طبیعت اشاره کرد و درباره دلیل ساخت این مدارس گفت: پرورش نسلی که در پیشگاهش مواهب طبیعی مثل ارزش‌های غیرقابل معامله زندگی است از مباحث جدی ما در نظام آموزش و پرورش است؛ تا کنون ۱۶ مدرسه طبیعت در مناطق مختلف کشور از جمله اهواز راه‌اندازی کرده‌ایم.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست در برابر این پرسش که بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۵ برابر حد مجاز از سرشاخه‌های کارون آب منتقل شده توضیح داد: سازمان محیط زیست رسمأ در طی نامه‌ای موضع گرفته که به هیچ عنوان مجوزی برای هیچ نوع طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون صادر نشده و همچنین ارزیابی‌های محیط زیستی آنها نیز در شرف انجام است.

وی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب کاملا غیرقانونی است و سازمان حافظت از محیط زیست رسما نامه نوشته، افزود: تا زمانی که ارزیابی زیست محیطی نیز انجام نشده هر نوع فعالیت عمرانی غیر قانونی است.

درویش درباره چرایی عدم جلوگیری سازمان محیط زیست از اجرای طرح‌های انتقال آب بیان کرد: مراجع زیرصلاح باید مطابق نظر سازمان محیط زیست از اجرای چنین طرح‌های جلوگیری کنند چرا که سازمان محیط زیست نهادی نظارتی است ولی سازمان محیط زیست این موضوع را رسما اعلام و منتشر کرده که این طرح‌ها مجوز ارزیابی زیست محیطی ندارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/