تجهیزات اورژانس بیمارستان امام(ره) اهواز نوسازی شد

خورنا -تجهیزات اورژانس بیمارستان امام(ره) اهواز نوسازی شد

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در راستای ارائه خدمات مطلوب و مناسب تر به بیماران در بخش اورژانس، تجهیزات بخش اورژانس بیمارستان امام(ره) اهواز نوسازی شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، دکتر کامبیز معصومی در این رابطه اظهارکرد: احداث بخش جدید اورژانس در طرح توسعه بیمارستان امام(ره) اهواز در نظر گرفته شده است اما بی شک تا رسیدن به این مهم و آغاز به کار بخش جدید، می بایست تجهیزات نیز در جهت ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به بیماران نوسازی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بزرگ ترین مرکز درمانی و آموزشی جنوب غرب کشور است و آمار مراجعه بیماران از سراسر استان خوزستان و استان های همجوار به این بیمارستان بالاست، به همین منظور با هدف خدمات رسانی مناسب در اورژانس این بیمارستان، نوسازی تجهیزات اورژانس در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: تجهیزات جدیدی که برای بخش اورژانس خریداری و نصب شد شامل مانیتور فتال در اورژانس زنان، دستگاه کپنوگراف به همراه پالس اکسی متری، چراغ جدید اتاق عمل، دستگاه دی سی شوک و اکو سونودر بخش CPR اورژانس است.

معصومی درباره کارایی مانیتور فتال در اورژانس زنان گفت: مانیتور فتال اطلاعات گرافیکی و کمی از ضربان قلب جنین(FHR) و فعالیت رحم مادر را برای ارزیابی سلامت جنین دریافت و نمایان می سازد.

وی افزود: استفاده از این دستگاه به این جهت مهم و ضروری است که برای تشخیص مشکلات جنین در طول دوره حاملگی نظیر خطر هیپوکسی(کمبود اکسیژن) یا خفگی ناشی از نارسایی جریان خون به جفت یا فشردگی بند ناف، پیش بینی و رفع مشکلات و کاهش مرگ و میر و بیماری های جنین به کار برده می شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز همچنین به خرید و نصب دستگاه کپنوگراف به همراه پالس اکسی متری در اورژانس اشاره کرد و گفت: مانیتورینگ CO2 اشباع شده نام اختصاری کپنوگراف است. دستگاه کپنوگرام اطلاعاتی از میزان گاز CO2 بازدمی در حجم هوای اشباع شده از ریه های بیمار را نشان می دهد که این اطلاعات به پزشک در تعیین روش درمان کمک می کند.

معصومی گفت: در این دستگاه، پالس اکسی متری نیز برای اندازه گیری میزان هموگلوبین اشباع شده با اکسیژن در بافت های محیطی که به صورت SPO2 نشان داده می شود، به کار می رود. پالس اکسی متری مشکلات موجود در اکسیژن رسانی را نشان می دهد.

وی اظهارکرد: از دیگر اقدامات لازم در تجهیز اورژانس بیمارستان، نصب مانیتورهای جدید در CPR اورژانس است؛ این مانیتورها علائم حیاتی بیمار را به صورت مستمر نشان می دهد؛ دستگاه اطلاعات مربوط به علائم حیاتی بیمار را جمع آوری کرده و آن ها را روی صفحه نمایش ظاهر می سازد و در شرایط نامطلوب بیمار نیز هشدارهای لازم را به تیم پزشکی اعلام می کند. این مانیتورها پارامترهایی از قبیل Ecc1، NIPP، SPO2، دمای بدن و سایر موارد را اندازه گیری می کنند.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز ادامه داد: نصب چراغ جدید اتاق عمل، نصب اکوسونو در بخش CPR و نصب دی سی شوک در اورژانس نیز از دیگر اقدامات لازم در زمینه نوسازی تجهیزات بوده است. از الکتروشوک برای اعمال یک شوک الکتریکی قوی به بیمارانی که قلب آن ها به هر دلیل از کار ایستاده است، به کار می رود و یکی از تجهیزات مهم اتاق عمل و مراکز درمانی به حساب می آید؛ وقتی ضربان قلب متوقف می شود و هیچ نشانه ای از گردش خون وجود ندارد، ایست قلبی رخ داده است.

معصومی اظهارکرد: شایع ترین علت ایست قلبی، یک ریتم غیرطبیعی قلب است که فیبرلاسیون قلبی نامیده می شود. این ریتم غیرطبیعی زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن رسانی به قلب ناکافی باشد یا در نتیجه حمله قلبی، قلب آسیب ببیند و برای اصلاح ریتم قلبی می توان از دستگاهی به نام فیبریلاتور استفاده کرد.

وی عنوان کرد: در واقع فیبریلاتور دستگاهی است که شوک الکتریکی را به عضله قلبی که تحت یک آریتمی(ریتم غیرنرمال) کشنده است، وارد می کند. این اقدام باعث انقباض تمام سلول های قلبی شده و پس از استراحت قلب، به گره سینوسی اجازه ضربان سازی داده و در نهایت باعث تپش دوباره قلب می شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در حقیقت از این دستگاه برای خنثی کردن انقباضات ناهماهنگ قلبی و بازگرداندن انقباضات قلبی به حالت تعادل اولیه، همچنین در مواقعی که قلب از کار می ایستد برای شروع مجدد ضربان قلبی استفاده می شود.