شبیخون دزدان عتیقه به میراث ۲۵۰۰ ساله رامهرمز

فرشیدفرجی /خورنا-شبیخون دزدان عتیقه به  میراث ۲۵۰۰ ساله رامهرمز همچنان ادامه دارد.

به گزارش خورنا:مجتبی گهستونی، از دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: پیش‌ازاین هم محوطه باستانی مربچه چند بار مورد حفاری‌های غیرمجاز قرارگرفته و میزان حفاری قاچاق در این شهرستان باستانی بی‌سابقه است و همیشه ما به مسئولان میراث فرهنگی هشدار دادیم که محوطه‌های باستانی رامهرمز مورد تعرض قاچاقچیان اشیاء باستانی قرارگرفته و هنوز هم این تخریب‌ها ادامه دارد.

گفته می‌شود که پیش‌ازاین هم بیش از ۲۵ محوطه باستانی ازجمله تل ملاسوزی، تل قصیل، تل قراول، تل مش‌تانه، تپه گسر، تپه بغدک، دو تپه مولوچه، تپه گور پیوزی، تل چهارطاقی، تل کایَت، تل سرچشمه، تل ماوا، سر تلی، تپه عباس، تپه بایمان، تپه سوبیتی، محوطه باستانی جوبجی، تل برمی، محوطه مختارک، قلعه داودختر، تپه حوری نعمت، چهارطاقی زیره‌زیر،‌ امامزاده شاه‌چراغ، سرتلی و … غارت شده‌اند که عکس‌ها و مستندات آن‌ها پیش دوستداران میراث فرهنگی و همچنین اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره رامهرمز موجود است.

بر اساس گفته‌های این دوستدار میراث فرهنگی، عمده تخریب‌های انجام‌شده در محوطه‌های رامهرمز که متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی ازجمله ایلامی، هخامنشی و ساسانی است، یعنی متعلق به محوطه‌هایی که بخشی از آن‌ها هنوز به ثبت ملی نرسیده است.

این تخریب‌ها به حدی زیاد بوده که گهستونی می‌گوید که تخریب برخی از محوطه‌های باستانی به حدی است که نمی‌شود به حفره تخریب‌شده نزدیک شد، چراکه به علت سست بودن اطراف چاله خطر ریزش و درنهایت مشکلات جانی را به همراه دارد.

چرا این حفاری‌های غیرمجاز همچنان ادامه دارد؟ آیا مراجع قانونی پیگیر پرونده‌های مربوط به این تخریب‌ها نیستند؟ پاسخ گهستونی این است: گزارش‌های تخریب و غارت در محوطه‌های باستانی ازجمله رامهرمز به دلایل مختلف به مراجع قانونی داده نمی‌شود. یکی از این دلایل سرپوش گذاشتن به مشکلات است. چون گاهی همین گزارش‌ها وقتی به اداره کل یگان ارسال می‌شود موجب توبیخ مدیران و سایر عوامل می‌شود و حتی برخی از این گزارش‌ها به تهران هم ارسال نمی‌شود. به همین علت گاهی اوقات یگان حفاظت میراث فرهنگی از این تخریب‌ها بی‌اطلاع است. به‌طوری‌که محوطه‌های غارت‌شده و چاله‌های عمیقی به وجود آمده دوباره توسط مسئولان میراث فرهنگی پر می‌شود اما تاکنون هیچ مسئولی پاسخ‌گو نیست.

تخریب‌ها در رامهرمز در مقیاس‌های مختلفی انجام می‌شود. برخی تخریب‌ها در حد چاله‌های حفاری غیرمجاز یا عبور لوله‌های آب است و برخی دیگر همچون تخریب محوطه‌ها باستانی در حد بازگشایی یک ترانشه عظیم باستانی توسط حفاران غیرمجاز صورت گرفته است. حفاران در سال جدید سه، چهار بار اقدام به حفاری کردند. یک‌بار هم گودال ۷ متری در تپه‌های «قراول» در مربچه کندند. در محوطه چهار پیران آثاری پیداشده که چند تا را در کانال گذاشتند که نشان می‌دهد دوره‌های مختلف از ایلامیان گرفته تا تیموریان در اینجا آثار وجود دارد.

فرهاد محمدیان از بومیان مربچه که تلاش زیادی برای حفاظت از آثار می‌کند، می‌گوید: معمولاً چوپان‌ها و مردم روستا اگر چنین مواردی ببینند به او اطلاع می‌دهند اما متأسفانه، مهم رسیدگی از سوی مسئولان است که انجام نمی‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *