کلنگ یک واحد تصفیه خانه سودآور در پتروشیمی فارابی به زمین زده شد

باقر گل فر-خورنا:عملیات اجرایی پروژه ی تبدیل پساپ پتروشیمی فارابی به یک محصول وارداتی به ارزش سالانه یک میلیون دلار، آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، کلنگ عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه شرکت پتروشیمی فارابی با حضور امام جمعه ماهشهر، مدیرعامل این سازمان، مدیرعامل تاپیکو، مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، معاون فرماندار شهرستان بندرماهشهر و تنی چند از مسئولین و کارشناسان شرکتهای پتروشیمی این منطقه برگزار شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی، در جلسه معرفی این پروژه گفت: با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست، اولین نمونه ی تولید اسید فوماریک حاصل از تصفیه پساب صنعتی در این مجتمع کلید خورده است. این واحد با تلفیق توان صنعت و دانشگاه و بهره گیری از این پیوند، میتواند از یک پساب آلاینده ی محیط زیست، محصولی با ارزش افزوده تولید کند.

سید ابراهیم سقایی، اعتبار مورد نیاز این طرح را ۲۶ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این واحد سالانه ۱۰۰۰ تن اسید فوماریک به ارزش یک میلیون دلار تولید خواهد شد. اسید فوماریک، در حال حاضر صرفا به عنوان کالای وارداتی وارد کشور می‌شود که از این پس با ۱۵ درصد قیمت جهانی آن تولید میشود.

این محصول که از تصفیه پساب آلاینده محیط زیست حاصل میشود، در صنایع غذایی، صنایع رنگ و رزین، صنایع دارویی و پزشکی و در خوراک دام کاربرد دارد.

تماما با دانش فنی متخصصین داخل کشور اجرا می شود و مطابق برنامه ریزی انجام شده، پروژه در پایان سال ۹۵ تحویل نهایی خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف آب، عدم استفاده از کاتالیست، استفاده ی حداکثری از تجهیزات، قطعات و مواد موجود در داخل شرکت از دیگر مزایای این واحد تصفیه خانه-تولیدی است.

پساب شرکت پتروشیمی فارابی، همواره یکی از مسائل این شرکت بوده که با احداث این واحد، حل می‌شود. این پروژه، مهمترین اقدام پیش روی پتروشیمی فارابی در زمینه ی حفظ محیط زیست بوده است.