وزیر نفت: برجام یک موفقیت بزرگ سیاسی است

ایران نخستین کشوری است که بدون باج دهی از زیر فشار قطعنامه ها بیرون آمد

خورنا – وزیر نفت گفت: ایران نخستین کشوری است که توانست با عزت تمام و بدون اینکه باجی بدهد یا تغییری در نظامش ایجاد شود از زیر فشار قطعنامه های شورای امنیت موفق بیرون آید.

وزیر نفت:ایران نخستین کشوری است که بدون باج دهی از زیر فشار قطعنامه ها بیرون آمد
به گزارش ایرنا بیژن نامدار زنگنه دوشنبه در همایش خوزستان و دولت یازدهم در اهواز با موضوع بررسی آثار اقتصادی برجام در حوزه انرژی و سرمایه گذاری با گرامیداشت یاد شهدای دولت بیان کرد:در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته است که کشوری با صدور قطعنامه فصل هفتم، نظام آن ساقط یا بخشی از کشورش تجزیه نشود.

وی افزود: کشورهایی مانند سودان، لیبی، عراق و هر جایی که قطعنامه عملیاتی ضد آن صادر شد با مشکلات بسیاری رو به رو شدند.

وی برجام را یک موفقیت بزرگ سیاسی دانست و گفت: براساس برجام و موفقیتی که دولت و نظام جمهوری اسلامی کسب کرد همه تحریم ها و قطعنامه های ضد جمهوری اسلامی ایران در یک روز لغو و بلا اثر شد.

وزیر نفت توضیح داد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز اگر اشکالی بر برجام وارد است ربطی به داخل کشور ندارد بلکه مربوط به بدقولی طرف خارجی است و طبیعی است که آنها قصد آسیب به ما را دارند اما ما کارمان را بلدیم.
زنگنه، با تاثیر برجام در کشور و مناطق نفت خیز گفت: ما توانستیم با سرعتی غیرقابل باور، تولید نفت را به یک میلیون بشکه پس از اعمال تحریم ها افزایش دهیم. هیچ کسی باور نمی کرد در مدت چهار ماه تولید نفت از ۲ میلیون و ۷۰۰ بشکه به سه میلیون و ۸۵۰ بشکه برسد و صادرات همراه با میعانات به بالای ۹،۵ بشکه برسد.

وی برجام را حرکتی بزرگ دانست و اظهار کرد: کسانی که می خواستند صادرات ما را صفر کنند و از قبل نیز تلاش کردند قیمت نفت را پایین آورند و از این طریق به ما آسیب بزنند نتوانستند به آن دست پیدا کنند و خوشبختانه تولید نفت و صادات ما بالا رفت و به آن چیزی که می خواستیم رسیدیم.

وزیر نفت با اشاره به دیگر دستاوردهای برجام خاطرنشان کرد: در زمان اعمال تحریم ها امکان دسترسی به پول مان را نداشتیم اما اکنون به آن دسترسی داریم.
وی ادامه داد: در هنگام اعمال تحریم ها همان مقدار اندک نفتی که صادر می کردیم برای اینکه به هزینه اش دسترسی داشته باشیم بیش از ۱۰ درصد ریزش پول داشتیم.
وی با بیان اینکه اکنون به همه سازنده های دنیا برای خرید کالا دسترسی داریم گفت: پیش از برجام برای خرید کالاهای دست چندم با واسطه خرید می کردیم و بعضی وقت ها برای خرید یک کالا برای پارس جنوبی سه بار یک کالا را می خریدیم تا یک بار آن کالا به دست ما برسد.
زنگنه ادامه داد: همچنین اکنون اجناس توقیفی ما آزاد شده و امروز در مرحله ای قرار داریم که باید بتوانیم از منابع خارجی و سرمایه های خارجی استفاده کنیم.

او با اشاره به نگرانی کارآفرینان کشور در حوزه نفت و امکان خرید نکردن از آنها تصریح کرد: نه تنها از شرکت های داخلی خرید می کنیم بلکه از فرصت پیش آمده برای ارتباط با شرکت های معتبر درجه اول خارجی برای توانمندسازی آنها باید استفاده کنیم.
وزیر نفت توضیح داد: امروز می توان از سرمایه های خارجی برای توسعه کشور، پتروشیمی، صنایع بالا دست و پایین دست نفت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تاسیسات خوزستان مستهلک است و باید نوسازی شود گفت: مهم ترین مساله امروز برای خوزستان جذب سرمایه گذاری است. در تاریخ خوزستان سرمایه گذار خصوصی خیلی کم بوده و سرمایه گذاری های دولتی نیز پایین بوده است.

زنگنه بیان کرد: ظرفیت های ساخت در خوزستان برای ساخت تجهیزات سنگین بسیار خوب است؛ این قدر نگویید خوزستان عقب مانده است؛ امروز خوزستان در ساخت تجهیزات صنایع سنگین پس از تهران رتبه نخست را دارد.

او تاکید کرد: این قدر فکر نکنید جنگ شد، استان شما آسیب دید، ارز هفت تومانی را اصفهانی ها خرج کردند و شما عقب ماندید؛ گذشته تمام شد و آینده شما بسیار روشن است چرا که نیروی انسانی و ظرفیت های بسیار خوبی دارید تنها کاری که باید بکنید جذب منابع است.

وزیر نفت با بیان اینکه خوزستان پیشتاز در دوره پسا برجام است گفت: بخشی از موارد جذب سرمایه گذاری به خود خوزستان باز می گردد و بخشی دیگر آن نیز به خارج استان مربوط است.

وی ادامه داد: من به آینده خوزستان، توسعه صنایع شیمیایی، پتروشیمیایی و صنایع پشتیبانی کننده امیدوارم چرا که استان خوزستان همه چیز خود را خودش می تواند تولید کند و کمتر استانی داریم که چنین توانی داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه برنامه ای برای تولید خوراک پتروشیمی در دست اقدام است گفت: خوزستان از امکانات خوراک پتروشیمی برخوردار است. این طور نیست که هر چه سرریز نفت بود خوراک پتروشیمی باشد.

زنگنه گفت: قرار است گام دوم منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر را برای اینکه صنایع جدید در آنجا مستقر شوند فعال کنیم.

وزیر نفت در ادامه گفت: محدودیتی برای کسی که بخواهد پالایشگاه بزند نداریم. بیشتر کسانی که برای این امر مراجعه می کنند کننده نیستند. هرکسی می خواهد پالایشگاه بزرگ یا کوچک احداث کند خوراک آن را تهیه می کنیم.

منبع: ایرنا