مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان خبر داد

نتایج نگران‌کننده‌ مطالعات در آب و خاک خوزستان/ اختصاص۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای رودخانه کارون

خورنا – مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: ۷۸ هزار میلیارد ریال پروژه برای احیا و کنترل آلودگی کارون تصویب شده بود که هفته گذشته ۹۰ میلیارد تومان برای شروع کار در حوزه کارون ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، احمدرضا لاهیجان‎زاده امروز در همایش دستاوردهای دولت در زمینه محیط زیست اظهار داشت: آغاز عملیات احداث تصفیه خانه واحد RO پتروشیمی بندر امام در زمینه مدیریت فاظلاب‌های صنعتی و آغاز احداث تصفیه خانه فاظلاب شهرهای خرمشهر، ماهشهر، آبادان و شادگان در زمینه مدیریت فاظلاب شهری نمونه‌ای از اقدامات انجام شده در زمینه حفظ محیط زیست به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ۶ واحد نیروگاه رامین گازسوز شده است، افزود: در شرکت پالایش نفت آبادان میزان مصرف آب از ۱۹ هزار به ۲۵۰۰ متر مکعب در ساعت و تولید فاظلاب از ۱۴هزار و ۷۰۰ به ۲۲۰ مترمکعب در ساعت کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان در مقابله با دستاوردهای مبارزه با ریزگردها بیان کرد: تامین حق آبه تالاب هورالعظیم که مجموعأ ۶۳ درصد از مساحت تالاب در حال حاظر کاملأ آبدار است و نیز بیابان زدایی که در حدود ۸هزار هکتار توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است از دیگر اقدامات انجام شده هستند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد بیمارستان‌های خوزستان به سیستم تصفیه فاظلاب مجهز شده است، گفت: سوخت یورو۴ از سال گذشته در اهواز و سپس در آبادان، خرمشهر و شادگان توزیع شد که تاکنون ۱۳۹ میلیون لیتر در اهواز، باوی و کارون توزیع شده است.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد: کمترین مشکل در حوزه پسماندهای صنعتی و خطرناک را داریم به طوری که امروزه پسماندهای شهری معضل است. ۱۵ سیستم پسماند سوز استاندارد احداث شده و تلاش می‌کنیم که تصفیه خانه شرق اهواز با ۹۰درصد پیشرفت و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تا آخر امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه در کل سال گذشته ۱۸ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی و نهال کاری انجام شده است افزود: ۴۲ هزار آنالیز آزمایشگاهی در آزمایشگاه اداره حفاظت از محیط زیست انجام شده و نیز ۵ ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا راه‌اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان درباره احیای رودخانه کارون بیان کرد: ۷۸ هزار میلیارد ریال پروژه برای احیا و کنترل آلودگی کارون تصویب شده بود که هفته گذشته ۹۰ میلیارد تومان برای شروع کار در حوزه کارون ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ راس آهو در منطقه محافظت شده دیمه بعد از تکثیر رهاسازی شده است گفت: مجوز تخریب هزار و ۱۰۰ هکتار سایت‌های پرورش‎ غیرمجاز ماهی گرفته شده که تا کنون ۲۰۰ هکتار آن تخریب شده است.

لاهیجان‎زاده با بیان اینکه تاکنون به ۱۶۰ هزار دانش‌آموز آموزش‌های رعایت و حفاظت از محیط زیست ارائه شده است، عنوان کرد: در سطح استان خوزستان ۵۳ انجمن و سازمان مردم نهاد داریم.

وی گفت: در حوزه پژوهش مطالعاتی انجام شده که نتایج نگران کننده‌ای بدست آمده است، این نتایج به آزمایشگاه‎های رفرنس بین‌المللی کانادا و استرالیا ارسال شده، نتایج در حاشیه خورموسی و در حوزه آب و خاک در محدوده شهرهای اهواز و ماهشهر نشان می‌دهد آلودگی به آب و خاک منتقل شده که بخشی از این آلودگی‌ها به فعالیت‌های فلرهای نفتی باز می‌گردد.

انتهای پیام/