مدیرکل مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست در اهواز:

جلوگیری از ساخت ۱۸ سد در کشور/ دوره طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و سدسازی‌ها به پایان رسیده است

خورنا – مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منفی اعلام کردن ارزشیابی‌های ۱۸سد و جلوگیری از فعالیتشان گفت: دوره طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و سدسازی‌ها در بسیاری از موارد به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمد درویش امروز در همایش دستاوردهای دولت در زمینه محیط زیست، خوزستان را قلب تپنده ایران دانست و اظهار داشت: رود اروند، جایی که کارون و شط العرب به یک دیگر متصل می‌شود، قدمتی ۳ هزار ساله دارد؛ وجود اروند نشانه جایگاه راهبردی خوزستان است.

وی افزود: حل مشکل پسماند ۹۵ درصد بیمارستان‌های خوزستان، رشد چشمگیر تشکل‌های مردم نهاد و پیشگام بودن برای حل ماجرای فلرها نشان دهنده این است که در حوزه محیط زیست خوزستان کارهای ارزشمندی انجام شده است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خوزستان همیشه یکی از روزنه‌های جنبش‌های مردمی در زمینه محیط زیست بوده، بیان کرد: اکنون کره زمین در حال سپری کردن بدترین شرایط زیستی‌اش است و اگر همه ساکنان زمین به این دریافت نرسند که باید در نوع رفتارشان تغییراتی ایجاد کنند در پایان قرن ۲۱ وضعیت نگران کننده‌ای برای زمین و همه موجودات ساکن در آن به ویژه انسان‌ها پیش رو خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۱۷ سال برای نخستین بار به واسطه اقدامات انجام شده سطح آب دریاچه ارومیه این نگین فیروزه‌ای نقشه گربه نشان کشور یک متر بالاتر آمده است، گفت: وقتی به محیط زیست نپردازیم سرانجام (همانند اکنون) دولت مجبور است ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه کند( مبلغی معادل ۴۰ الی ۴۵ برابر بودجه سالانه سازمان متولی طبیعت ایران) تا دریاچه ارومیه احیا شود.

درویش استان خوزستان را آزمایشگاهی بزرگ با هدف جلوگیری از اتفاقاتی که در دیگر نقاط کشور رخ داده، خواند و تصریح کرد: خوزستان می‌تواند قطب تولید کشور در حوزه‌های استحصال انرژی‌های نو، کشاورزی، صنعتی، گردشگری و نیز دیگر حوزه ها به عنوان الگوی موفقی برای کل کشور باشد.

وی به سیلاب‌های شکلاتی در خوزستان اشاره کرد که زمینه حاصلخیز شدن خاک را ایجاد کرده‌اند، افزود: با تقویت سامانه‌هایی که از تفکر غلبه سازه‌ای بر مدیریت آب سرچشمه می‌گیرد کاری نکنیم که فرصت‌ها به تهدیدها تبدیل شوند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از منفی اعلام کردن ارزشیابی‌های ۱۸سد و جلوگیری از فعالیتشان گفت و در ادامه بیان کرد: دوره طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و سدسازی‌ها در بسیاری از موارد به پایان رسیده است و کشور ظرفیت اجرای طرح‌های جدید را ندارد به طوری که باید به سمت ارتقای دیگر بخش‌های کشور با هدف کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک حرکت کرد که این موضوع می‌تواند چراغ روشن پایداری کشور باشد.

وی افزایش۵ برابری خرید برق از طریق استحصال انرژی‌های نو توسط وزارت نیرو را چراغ راه‌گشای کشور در این حوزه خواند و گفت: چیتچیان سال گذشته گفته است که برای ۷۶ ملیارد متر مکعب سد ساختیم در حالی که ظرفیت تنظیم آب در بهترین حالت حدود ۴۶ میلیارد متر مکعب بوده است یعنی برای ۳۰ میلیارد متر مکعب آبی که وجود ندارد سد ساخته و یا در حال سد ساختن هستیم.

درویش عنوان کرد: در سازمان محیط زیست جلوی طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای تا زمانی که ارزیابی‌های محیط زیستی‌اش انجام نشده را گرفته‌ایم و در این رابطه با کسی تعارف نداریم.

وی تشکل‎های مردم نهاد را بازوی مهم محیط زیست مطرح کرد و افزود: اگر به تشکل‌ها بها داده شوند می‌توانند همانند همیشه اقدامات مهم و بزرگی در زمینه حفاظت از محیط زیست انجام دهند. تعداد تشکل‌های مردمی در زمینه محیط زیست از ۴۱۶ به ۸۸۸ تشکل افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید نسلی را پرورش بدهیم تا در محاسبات زیست محیطی را با منافعش معامله نکند، بیان کرد: در امسال شاهد شهادت ۳ تن از محیط بانان بودیم که شمار کلی را به ۱۱۹ نفر افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه چرا تعارض جامعه با محیط بانان افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: قصه پهلوانی محیط بانان باید وارد کتاب‌های درسی شود.

انتهای پیام/