فضای سبز خرمشهر، تشنه ی خدمتی درخور

خورنا - غلام عباس کاظمی- پارک ها و فضاهای سبز، به عنوان یکی از مهم ترین مراکز خدمات رفاهی و تفریحی ، علاوه بر جنبه بهداشتی و روانی، دربین المانهای توسعه پایدار شهری از اهمیت بالایی برخوردارند.

خورنا – غلام عباس کاظمی- پارک ها و فضاهای سبز، به عنوان یکی از مهم ترین مراکز خدمات رفاهی و تفریحی ، علاوه بر جنبه بهداشتی و روانی، دربین المانهای  توسعه پایدار شهری از اهمیت بالایی برخوردارند.

سرانه پائین فضای سبز چهره خالی از نشاط و سرزندگی را برای شهرها به ارمغان می آورد. توسعه فضای سبز از قبیل پارک ‌ها، بوستان ‌ها و غیره از جمله اقداماتی که شهرداری‌ می‌ توانند با استفاده از این مدل ها به بهبود وضعیت و سرانه فضای سبز کمک کند.  باوجود پارک و فضای سبز انگشت شماری که در شهرستان خرمشهر وجود دارد ، شهروندان اغلب با مشکلات زیادی همراه اند . متاسفانه شهرداری نیزدر توسعه و نگهداری پارک و فضای سبز شهری نتوانسته خوب عمل کند وحتی درمواردی خود دست به امحاوتخریب فضای سبز شهری زده است ، از این رو می طلبد مسئولان به این امر توجه ویژه داشته باشند. سرانه پائین فضای سبز درخرمشهر چهره دلمرده و خالی از نشاط و سر زندگی را برای شهر به ارمغان آورده است. بنابراین ضروری است مسئولان با برنامه ریزی هدفمند و اختصاص اعتبارات کافی چاره اندیشی اساسی در این زمینه داشته باشند.

فضاهای سبز علاوه بر کاربری سیاحتی آن، به عنوان اماکن فرهنگی نیز شناخته می شوند اما در شرایطی که مسئولان دم از کمبود سرانه فضاهای فرهنگی می‎زنند، بسیاری از فضاهای خالی که کاربری فرهنگی نیز دارند در شهر به حال خود رها شده‎اند.

در سند چشم‌انداز ایران برای دهه های بعدی جایگاه ویژه ای در حوزه اقتصاد و فرهنگ در نظر گرفته شده است و برای رسیدن به این آرمان توسعه فرهنگی پیش شرط است. توسعه فرهنگی هم نیازمند تعداد فضاهای مناسب فرهنگی کافی به نسبت جمعیت است که با توجه به وضعیت شهرخرمشهر و با توجه به برنامه های ضعیف متولیان فرهنگ رسیدن به این آرمان قابل تصور نیست.

کمبود فضاهای گردشی و تفریحی عمده‎ترین مسئله ای است که مردم از آن به عنوان معضل مهم جوانان وخانواده هاا نام می برند…

توجه به وضعیت سیاحتی در نقاط مختلف شهر، سرانه فضای سبز، توسعه متعادل اماکن ورزشی، وضعیت خدمات شهری، بهسازی معابر، پارکینگ، ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی،  مدیریت پسماند، ساماندهی بافتهای فرسوده، رونق مراکز تجاری و توسعه فضاهای گردشگری و تفریحی از جمله موضوعاتیست که جهت آرامش فضای روانی شهر ورضایت همشهریان عزیز،  توجه ویژه مسئولان را می طلبد.