گزارش اختصصاصی خورنا از مشکلات اولین کاخانه خمیر مایه بخش خصوصی کشور

حمایت از تولید ملی تدبیر می خواهد

خورنا – به گزارش خبرگزاری خورنا از دزفول، شرکت خمیر مایه خوزستان در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ فعالیت تولیدی خود را در شهرستان دزفول آغاز و محصول خود با نام تجاری دز مایه روانه بازار مصرف داخلی و خارجی نمود که این شرکت در حال حاضر با تولید بیش از ۵۰۰۰ تن خمیرمایه خشک در سال، سهم قابل توجهی در تأمین خمیرمایه مصرفی کشور، تولید نان با کیفیت، سلامت جامعه و کاهش ضایعات نان دارد.

۱۳۵۴۹۸۹۹۸۴_img_0135

امیر حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در دزفول اظهار داشت: کارخانه خمیر مایه خوزستان به جدیدترین و مدرن‌ترین دستگاه‌ها، ماشین آلات و تجهیزات خط تولید از سازندگان معتبر اروپایی مجهز بوده و با برخورداری از تکنولوژی روز اروپا و بهره گیری از دانش، تخصص و توانایی کارشناسان داخلی، مشغول به کار می‌باشد.

وی افزود: آزمایشگاه کنترل کیفی مجهز و پیشرفته این شرکت، وظیفه نمونه برداری از تمام مراحل تولید، از ورود مواد اولیه تا محصول بسته بندی شده نهایی، و انطباق نتایج به‌دست آمده با استانداردهای مورد نظر را بر عهده داشته و حداکثر تلاش و کوشش به عمل آورده تا محصولی بهداشتی و با کیفیت مورد رضایت مصرف کننده تولید و اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خود کفایی ملی در این این حوزه محقق شود.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه خمیر مایه خوزستان عنوان کرد: همچنین، این شرکت جهت برخورداری از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی روز دنیا در تولید خمیرمایه و به منظور کنترل مستمر کیفی محصولات خود، به عضویت رسمی موسسه تحقیقاتی خمیرمایه برلین آلمان در آمده و همه ماه نمونه محصولات تولیدی خود را برای آزمایش و بررسی کیفی به این مرکز ارسال می‌نماید.

وی گفت: کارخانه خمیر مایه خوزستان بیش از این، گواهینامه‌های حلال، استاندارد ISO 9001-2008 از کشور آلمان و استاندارد ملی ایران را کسب کرده و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از محصول تولیدی خود را به کشورهایی همچون عراق، پاکستان، افغانستان، شمال آفریقا و کشورهای حوزه CIS صادر می‌نماید و بیش از ۶۰ درصد نیاز مصرف بازار کشور سوریه را تأمین می‌کند.

خوزستان بزرگ‌ترین تولید کننده خمیرمایه در کشور

مدیر عامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: استان خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده خمیر مایه کشور است و محصول ارزشمند خمیرمایه مصرف شده در صنعت نان و نانوایی کشور را تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

وی افزود: خمیر مایه، علاوه بر فواید بسیار، باعث اشتغال زایی بیش از ۶۰۰ نفر نیروی بومی در استان شده است و استان خوزستان در تولید خمیر مایه به خود کفایی رسیده و در کنار تأمین نیاز داخلی کشور مازاد این محصول را به کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، الجزایر و کشورهای آفریقایی، صادر می‌شود.

علی احتشامی بیان کرد: استفاده از این خمیر مایه در نانوایی و شیرینی زیان‌هایی هم چون کم خونی، پوکی استخوان، سوء هاضمه، اختلال در جذب مواد معدنی و اختلال‌های گوارشی را کمتر کرده و کیفیت نان را افزایش می‌دهد و سبب ایجاد عطر و بوی خوش، پخت یک نواخت شده و جذب آهن و کلسیم به بدن نیز با مصرف خمیر مایه در تولید نان، تسریع می‌گردد.

وی گفت: زمانی که از مایه خمیر استفاده می‌کنیم، نان پر و پفکی‌تر درمی آید و باعث طول عمر و افزایش کیفیت نان می‌شود که اگر در استان به این صنعت بیشتر توجه شود می‌توان میزان تولید این محصول در استان را به بیش از ۱۵ هزار تن رساند.

۱۳۵۴۹۸۹۹۸۴_img_0135

خمیر مایه خوزستان فرصت رونق اقتصاد و حمایت از کار آفرینی و ارز آوری

امیر حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در دزفول اظهار کرد: امسال بیش از ۵ هزار تن خمیر مایه در این کارخانه، تولید و روانه بازار مصرف شده است که این مقوله، کشور را از واردات این محصول مهم و استراتژیک تا میزان قابل توجهی بی نیاز کرده است.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه خمیر مایه خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ در صد نیاز بازار مصرف کشور به خمیر مایه را، کارخانه خمیر مایه خوزستان تأمین می‌کند و به صورت میانگین ۴ هزار تن از محصولات این کارخانه با ارزشی بالغ بر ۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی، صادر می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر، محصول تولید شده کارخانه خمیر مایه خوزستان به ۱۲ کشور جهان از جمله پاکستان، عراق، سوریه، تاجیکستان، کنیا، صادر و محصولات این کارخانه در کشورهای دیگر جهان توزیع و مورد استفاده بخش‌های مختلف اقتصادی قرار می‌گیرند.

حسنوند بیان کرد: به همین جهت و با هدف افزایش تولید و صادرات محصولات این کارخانه، طرح توسعه این واحد تولیدی با همکاری فرمانداری شهرستان دزفول طراحی و به اجرا خواهد رسید که با اجرای آن، میزان تولید کارخانه خمیر مایه خوزستان به بیش از ۱۰ هزار تن در سال افزایش پیدا می‌کند.

طرح توسعه کارخانه خمیر مایه خوزستان اجرا می‌شود

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه خمیرمایه خوزستان افزود: در حال حاضر بیش از ۵۱۵ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در شهرستان دزفول و استان خوزستان، توسط این واحد تولیدی ایجاد شده است که ۱۴۵ فرصت شغلی آن مستقیم و ۳۷۰ فرصت شغلی آن غیر مستقیم است.

وی اظهار کرد: در صورت اجرای طرح توسعه کارخانه خمیر مایه خوزستان و مساعدت مسئولین محلی، بیش از ۸۰ فرصت شغلی جدید در کارخانه خمیر مایه خوزستان ایجاد می‌شود.

حسنوند گفت: کارخانه خمیر مایه خوزستان در دو سال متوالی ۱۳۹۳ و ۹۵ به عنوان برترین صادر کننده استان خوزستان معرفی و برگزیده شده است و امسال نیز برنامه‌های متنوعی را برای رشد تولید و صادرات محصولات خود برنامه ریزی کرده است.

وی عنوان کرد: توجه به تقویت تولید داخلی و حمایت از بخش خصوصی، یک نیاز مهم اجتماعی در مسیر تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخلی است که امیدواریم با توجه مسئولین محلی، اهداف سیاست‌های تعیین شده مقام معظم رهبری در این حوزه به نحوی مطلوب و مؤثر در جامعه اجرا و تحقق پیدا کند.

فاضلاب کشاورزی

فاضلاب خمیر مایه مشکل ساز شده است

عباس پاپی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در دزفول اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکل‌های کارخانه خمیر مایه خوزستان در دزفول، فقدان سیستم فاضلاب بوده که سبب ایجاد نارضایتی برای اهالی محلی و ایجاد یک بوی بد در محل وجود کارخانه و آلودگی زیست محیطی برای منطقه شده است.

نماینده مردم دزفول بیان کرد: توجه به محیط زیست یک رویکرد مهم در توسعه خدمات شهری است و همه ما ضمن توجه و حمایت از تولید ملی، برای حفاظت از محیط زیست، احساس وظیفه و مسئولیت داریم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در مراسم کلنگ زنی احداث طرح تصفیه خانه فاضلاب کارخانه خمیر مایه خوزستان با اشاره به اینکه صنعت همواره با خروجی آلاینده همراه است، گفت: احداث تصفیه خانه‌ها در جهت حل مشکلات زیست محیطی آلاینده‌ها مؤثر است.

فرهاد قلی نژاد محدوده ابتدای جاده دزفول -شوشتر را با توجه به ایجاد صنایع مختلف مستعد صنعتی شدن دانست و افزود: پروژه‌های زیست محیطی باید به منظور کاهش آلاینده‌های صنعتی در این منطقه تعریف شود.

کارخانه خمیر مایه خوزستان می‌بایست در زمان احداث به تصفیه خانه مجهز می‌شد

عباس پاپی زاده نیز در این مراسم گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب در این کارخانه را در حفظ محیط زیست ضروری بوده و کارخانه خمیر مایه خوزستان می‌بایست در زمان احداث به تصفیه خانه مجهز می‌شد.

نماینده مردم دزفول عنوان کرد: فاضلاب و بوی بد تولید شده کارخانه خمیر مایه را یکی از معضلات اصلی شهر و روستاهای اطراف بوده و فاضلاب این کارخانه به طول ۲۰ کیلومتر از مجاورت شهر و روستاهای زیادی عبور و اعتراض اهالی را به دنبال داشته که امید است تا با احداث تصفیه خانه فاضلاب کارخانه خمیر مایه، مشکلات زیست محیطی یادشده، رفع شود.

احمد سیاحی نیز در نشستی که به منظور بررسی مشکلات دزفول با حضور استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان در سالن جلسات فرمانداری دزفول برگزار شد، افزود: طرح‌های خمیرمایه که در دیگر شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز و آبادان اجرا شده با مشکلات زیست محیطی برای شهروندان همراه بوده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: اکثر اهالی شهر اهواز از بوی نامطبوع ناشی از تولید خمیرمایه در عذاب هستند و روزانه با شکایاتی در این خصوص روبرو هستیم، لذا برای اجرای طرح توسعه خمیرمایه دزفول باید به این نکات توجه شود تا به بهانه تولید، مشکلات زیست محیطی برای شهروندان ایجاد نشود.

پیشرفت فیزیکی احداث تصفیه خانه فاضلاب کارخانه خمیر مایه خوزستان به ۸۰ درصد رسید

امیر حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دزفول اظهار داشت: تاکنون بدون پرداخت و دریافت یک ریال تسهیلات مالی، بیش از ۲۵ میلیارد ریال برای اجرا و احداث طرح فاضلاب و تصفیه کارخانه خمیر مایه خوزستان پرداخت شده است.

وی افزود: این طرح اولین طرح فاضلاب و فاضلاب کارخانه خمیر مایه در کشور بوده که با جدیدترین تجهیزات و روش‌های دنیا ساخته و در حال حاضر پیش رفتی بالغ بر ۸۰ درصد دارد.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه خمیر مایه خوزستان عنوان کرد: این طرح با همکاری فرمانداری شهرستان و دیگر بخش‌های صنعتی و اقتصادی دزفول ساخته و پیش بینی می‌شود تا شهرویور ماه امسال به بهره برداری برسد.

وی گفت: روند ساخت تصفیه خانه کارخانه خمیر مایه خوزستان طبق برنامه تعیین شده در حال اجرا است و به زودی و پس از بهره برداری از آن مشکل آلودگی و پسماند این کارخانه حل می‌شود و از مسئولان محلی برای توسعه خدمات و تولید این واحد صنعتی انتظار حمایت و همکاری گسترده مطابق با نیازهای جامعه و خط قانون می‌رود تا روند تولید خمیر مایه و تأمین نیاز بازار مصرف این محصول مختل نشود چرا که ما طبق توافق انجام شده در مهلت مقرر اقدام به احداث تصفیه خانه در این واحد تولیدی کرده‌ایم.

اقتصاد

باید در تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگ سازی و با روحیه جهادی و انقلابی همت کرد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی قاضی نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول گفت: شورای فرهنگ عمومی شهرستان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی وظیفه مضاعفی بر عهده دارد و باید برای تحقق این شاخص در جامعه، تلاش کرده و فرهنگ سازی کند.

امام جمعه دزفول افزود: با تدبیر و برنامه ریزی و رصد فعالیت‌های نهادهای فرهنگی، می‌توان زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی را در جامعه فراهم کرد.

وی اقدام و عمل را ماهیت ذاتی تحقق شعار امسال دانست و گفت: مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید به وظیفه خود در این راستا عمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی با اشاره به اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه یک مطالبه مردمی مطرح و پیگیری خواهد شد افزود: مطالبه مردم از دستگاه‌های اجرایی در خطبه‌های نماز جمعه هر هفته صریح و شفاف بیان شده و پیگیری می‌شود.

فرماندار دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بهبود و رونق اشتغال مستلزم حمایت از بخش خصوصی است و حجم انبوه سرمایه گذاری توسط این بخش می‌تواند به مسئله اشتغال کمک کند.

وی با اشاره به نرخ ۱۲ درصدی بیکاری در دزفول، تصریح کرد: اگر تولید و اقتصاد بومی را به واردات ترجیح دهیم، می‌توانیم بسترهای ایجاد ظرفیت اشتغال را به خوبی فراهم کنیم.

حبیب الله آصفی تصریح کرد: کم لطفی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها به بخش خصوصی، موجب شده است که کمتر شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال باشیم که این روند باید اصلاح و موجبات تحقق خود کفایی ملی و اقتصادی را باید فراهم کنیم.

انتهای پیام/