در جلسه نقد و بررسی کتاب مهمان صخره‌ها مطرح شد

خلبانان جنگ خاطرات خود را بیان کنند

خورنا – به گزارش خورنا از دزفول، محمد غلامحسینی متولد ۱۳۳۴ در سپید دشت لرستان است که ۱۹ سال از زندگی خود را در شهرستان اندیمشک، گذرانده است.

او سپس وارد دانشکده خلبانی شد و برای گذراندن دوره‌های آموزشی به کشور آمریکا اعزام و با شروع جنگ تحمیلی مأموریت‌های مختلفی را بر عهده داشت.

این رزمنده دفاع مقدس در عملیات والفجر ۲ به واسطه‌ی درگیری با جنگده های عراقی مورد اصابت موشک قرار گرفت و در حوزه استحفاظی حزب دموکرات کردستان سقوط کرد و به اسارت این گروه درآمد.

پس از این واقعه، کتاب مهمان صخره‌ها با هدف بیان شرح حال و خاطرات غلام حسینی از حدود ۶ ماه اسارت و نحوه‌ی آزاد شدن وی چاپ و منتشر شده است.

در این کتاب، خاطرات سرهنگ خلبان محمد غلام حسینی، توسط راحله صبوری در ۳۷۲ صفحه گردآوری شده و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده و در حال حاضر این کتاب، به چاپ سوم نیز رسیده و شامل یک مقدمه، ۱۵ فصل، ضمائم و اسناد و مدارک است.

به همین جهت، ظهر امروز جلسه نقد و بررسی کتاب مهمان صخره‌ها خاطرات سرهنگ خلبان محمد غلامحسینی با حضور علاقه مندان به حوزه کتاب و کتاب خوانی در دفتر فرماندهی پایگاه چهارم شکاری وحدتی برگزار و نویسندگان، پژوهشگران، کتابداران، اعضای کتابخانه‌های عمومی و تعدادی از خلبانان و پرسنل نیروی هوایی شمال خوزستان به بحث و بررسی در زوایای مختلف این کتاب، پرداختند.

خلبانان جنگ خاطرات خود را بیان کنند

مسلم میرزاوند ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) و گرامی داشت ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی عنوان کرد: هدف از برگزاری این جلسه معرفی کتاب مهمان صخره‌ها به افراد جامعه و قدردانی از زحمات سرهنگ خلبان محمد غلامحسینی می‌باشد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اندیمشک افزود: کتاب مهمان صخره‌ها توسط راحله صبوری تدوین شده و با رویکردی واقع گرایانه و نثری روان نمونه بسیار خوبی از سرگذشت‌ها و رویدادهای منحصر به فرد دفاع مقدس بوده که این حوزه طی چند سال گذشته به شکلی جالب و جذاب در حال رشد است.

وی گفت: تمامی خلبانان با نگارش خاطرات خود از دوران دفاع مقدس و ثبت لحظه‌های پرواز، این لحظات را برای نسل جوان به خصوص گروه سنی پس از جنگ تشریح و بیان کنند.

انتقال احساس به خواننده از مهم‌ترین ویژگی‌های نثر کتاب مهمان صخره‌هاست

سرتیپ دوم خلبان احمد مهرنیا که خود در به نگارش درآمدن این کتاب نقش داشته است، در این جلسه گفت: انتقال احساس به خواننده از ویژگی‌های مهم نثر خانم صبوری به عنوان نگارنده کتاب بوده و با توجه به اینکه ایشان از جامعه بانوان هستند به خوبی توانسته‌اند این حس را، منتقل کنند.

وی افزود: محمد غلام حسینی از جمله معدود خلبانان باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی بوده که با گذراندن روزهای سخت خدمت خود به خصوص در دوران دفاع مقدس خدمات قابل تقدیری به این نظام نموده است.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: کتاب ابزاری هویت ساز برای ملت و مملکت ماست و باید برای جلوگیری از فراموش شدن و تحریف مسائل مربوط به جنگ تحمیلی از اسناد و افراد موجود استفاده کرد و تألیف کتب مستند و ارزشمند را در دست اقدام قرار داد.

مریم لطیفی کارشناس ارشد تاریخ و نویسنده حوزه دفاع مقدس در اندیمشک نیز در این جلسه به بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود در مورد کتاب و راوی آن پرداخت و گفت با توجه به نقش تاریخ در تشریح سیر حوادث، نویسنده گاهی به این امر توجه نکرده و بسیاری از تاریخ‌ها را ذکر نکرده است از جمله تاریخ تولد راوی، تاریخ اعزام به امریکا برای سپری کردن دوره خلبانی و بازگشت به ایران، تاریخ اعزام به پایگاه چهارم شکاری دزفول که در صفحه ۷۲ کتاب اشاره کرده و یا تاریخ اعزام به پایگاه هوایی تبریز که در صفحه ۸۰ بیان شده است.

لطیفی افزود: این کتاب از انتشارات سوره مهر بوده که معمولاً در رعایت اصول نگارشی سبکی روان و یکدست دارند و در این کتاب اگرچه روایت‌ها به صورت رمان نوشته می‌شوند ولی در واقع کتاب، کتابی تاریخی است که با توجه به اینکه گروه هدف یعنی مخاطب عام دانش آن چنانی درباره وقایع جنگ ندارد می‌بایست در مورد برخی رویدادها و حوادث مربوط به دفاع مقدس توضیحات تکمیلی ذکر شود.

قلم کتاب بسیار شیوا و جذاب است

احسان آریادوست کارشناس ارشد تاریخ و فعال فرهنگی نیز در این نشست به نقد درونی و بیرونی کتاب پرداخت و گفت: مکتوب کردن خاطرات دفاع مقدس کمک به تاریخ شفاهی می‌باشد.

وی افزود: بیشترین نقد به روایت کتاب این بوده که رنگ و بوی تاریخی در مباحث وجود ندارد که این امر می‌توانست کمک شایانی به تاریخ شفاهی و تاریخ محلی بنماید به عنوان مثال اگر کتاب مباحثی هم چون شرکت ایران شلکات و یا مدافع اندیمشکی تبار تیم ملی فوتبال را بیشتر باز می‌کرد می‌توانست کمک شایانی به تاریخ محلی شهرستان اندیمشک بنماید قلم کتاب بسیار شیوا و جذاب است و خواننده را تشویق به مطالعه می‌کند.

مریم فاطمیان نیز بیان کرد: نویسندگان رمان دفاع مقدس رسالت خطیری دارند و نیاز است که آثار ادبی حوزه دفاع مقدس، مخاطب را به سمت تفکر اعتقادی و معنوی درباره حقیقت جنگ سوق دهد.

وی اظهار کرد: ادبیات دفاع مقدس گونه‌ای از ادبیات پایداری جهان بوده که به لحاظ ارزش‌های انقلابی و مذهبی دارای تفاوت ماهوی با سایر گونه‌های ادبیات پایداری می‌باشد.

مسئول کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک افزود: انتظار می‌رفت با توجه به اینکه کتاب در حوزه دفاع مقدس تعریف شده رنگ و بوی ارزشی و مذهبی بیشتری در سراسر کتاب احساس شود.

وی گفت: عنوان کتاب دارای ایهام و تلفیق بی‌نظیری بوده و سبب جذابیت کتاب شده است به عبارتی ترکیب عنوان، رنگ بندی و تصویر روی جلد بیانگر ماهیت کتاب می‌باشد. در طراحی جلد از هنر مدرن استفاده شده است.

موضوع کتاب بکر، تازه و در نوع خود بی‌نظیر است

جلال صابری نژاد فعال فرهنگی و مدیر انتشارات اریترین نیز عنوان کرد: مهمان صخره‌ها خاطرات خلبان ارزنده جنگ سرهنگ محمد غلام حسینی، بی‌شک یکی از ۱۰ کتاب برتری است که ظرف چند سال گذشته در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است.

وی اظهار کرد با توجه به اینکه ادبیات دفاع مقدس جایگاه در ادبیات امروز ایران زمین دارد، در بازه زمانی ۸ ساله حضور ارتش جمهوری اسلامی و شهادت ۴۸ هزار شهید و ۲۶ هزار جانباز دفاع مقدس که بی شک محمد غلامحسینی یکی از ۱۰ نفر این عرصه می‌باشد، ذهنیت ما را به چالش کشیده بود.

وی افزود: صفحه آرایی کتاب دقیق و زیبا و پاراگراف بندی اصولی، طرح زیبا و نام کتاب کوتاه، روان و تأمل برانگیز است.

عینی گرایی و شرح دقیق وقایع از مهم‌ترین ویژگی‌های خاطره نویسی است

ابوذر حیدری کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی و فعال فرهنگی نیز گفت: صداقت در کلام و واقع گرایی که در جای جای کتاب مشاهده شده و از ویژگی‌های بارز این کتاب است و همین باعث شده که کتاب ارزش چند بار خواندن را دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به این که کتاب به چاپ سوم رسیده نباید شاهد مشکلات تایپی و نگارشی باشیم و واژگان تخصصی در متن موجود هستندکه می‌بایست فرم انگلیسی به همراه معادل فارسی آن‌ها در پاورقی ذکر شود.

سجاد میرزاوند فعال فرهنگی نیز با بیان این که نثر کتاب بر مبنای واقعیت و رئالیسم اجتماعی نوشته شده، افزود: نکات قابل تاملی در خصوص نثر و محتوای کتاب وجود دارد و وضعیت اشتغال کشور به‌صورت یک گزارش متناقض و پارادوکسیکال مطرح شده است ولی طرح سؤال در پایان هر فصل، بار معنایی و احساسی فصل را به مخاطب انتقال نداده و به لحاظ طرح کد و معما در خط تعلیق داستان در فصل بعد موفق عمل نکرده است.

گزارش: محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/