فرماندار شادگان: وضعیت فاضلاب شهرستان شادگان بحرانی است

باقر گل فر-خورنا:فرماندار شادگان در جلسه بررسی و  رفع مشکلات آب و فاضلاب  شهرستان شادگان که  با حضور  معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور،  فرماندار شادگان،  حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان  ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان  و جمعی از  مسئولین استانی و محلی در محل سالن اجتماعات فرمانداری  برگزار شد، گفت : وضعیت فاضلاب شادگان بحرانی است.

 جلسه بررسی و رفع مشکلات آب و فاضلاب  شهرستان شادگان  با حضور مهندس میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور، بهروز فرج اللهی فرماندار شادگان،  حجت الاسلام و الملسمین مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامیو رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان ، هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ،علیمرادی  مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ، کریمی مدیرعامل آبفا روستایی خوزستان  و جمعی از  مسئولین استانی و محلی در محل سالن اجتماعات فرمانداری  برگزار شد.
بهروز فرج اللهی فرماندار شادگان در این جلسه شبکه جمع آوری  فاضلاب شادگان اکنون به مرحله ی بحران رسیده است و لوله های این شبکه  به علت آب و هوای مرطوب ، زه بالا و هم  سطحی با دریا مرتب در حال نشست هستند؛ در حالی که انبارهای اداره آبفا خالی هستند و امکانات  ترمیم شبکه در شهرستان وجود ندارد به صورتی که اگر نیم ساعت یکی از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب قطع شود، کل شادگان به زیر فاضلاب می رود.
بهروز فرج اللهی هم چنین از سرازیر شدن فاضلاب شادگان به تالاب بین المللی این شهر به علت نبود سیستم فاضلاب انتقاد کرد و گفت: تالاب شادگان تنها منبع درآمد مردم این شهر است اما به علت هدایت  فاضلاب آن به دلیل  نبود سیستم تصفیه جمع آوری فاضلاب ،  گونه های بومی آبزیان این تالاب از بین رفته اند و تنها منبع درآمد مردم این منطقه در حال نابودی است.
فرماندار شادگان کیفیت آب در این شهرستان را بسیار بد ارزیابی کرد و اظهار داشت: هرچند مشکل کم آبی در برخی مناطق شهرستان حل شده است، اما از نظر کیفیت هنوز  بهبودی حاصل نشده ، این در حالی است که شفافیت  نرمال  آب ۱یا ۲ است، این میزان برای آب آشامیدنی  شادگان حدود ۲۵ است و اگر چه برای دو شهر این شهرستان آب تصفیه می شود، برای مناطق روستایی تنها به ته نشین کردن آب کفایت می شود و آب بی کیفیت و بدون تصفیه به دست مردم روستاها می رسد.
فرج اللهی با بیان این که فرماندار و نماینده باید به فکر امنیت ، آموزش و عمران حوزه ی خود باشند، عنوان کرد: شرایط به گونه ای است که در پرداخت حقوق کارکنان ، تجهیزات و امکانات اداره آبفا به وضع بحرانی رسیده ایم و به جای امنیت و عمران، به دنبال التماس کردن برای رفع موقت مشکل فاضلاب شادگان افتاده ایم.
سپس مهندس میدانی معاون وزیر نیرو در این جلسه  با استماع بیانات فرماندار شادگان و نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در وضعیت  آب و فاضلاب شهرستان شادگان و مشکلات تامین آب شهرهای تابعه این شهرستان ،گفت: مشکل کمبود آب شرب در برخی مناطق کشور بررسی شده است.
میدانی با تشریح وضع فعلی طرح های اجرایی آب و فاضلاب کشور افزود: هم اکنون برای اجرای طرحهای نیمه تمام آب و فاضلاب در سطح کشور ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون وزیر نیرو تصریح کرد:صنعت آب یکی از صنایعی است که سود آور نیست و درآمد بالایی ندارد و نیاز است برای توسعه صنعت فرسوده آب، سرمایه گذاری های کلان در این صنعت انجام شود.
میدانی معاون وزیر نیرو  با بیان راهکارهایی که فرماندار شادگان و نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی و رفع مشکلات آب و فاضلاب شهرستان شادگان ارائه کردند ابراز کرد: راهکار های خوبی از سوی فرماندار و نماینده مردم برای رفع معضل آب شرب و فاضلاب شهرستان ارائه شد که با تامین اعتبارات مالی از سوی صندوق ملی توسعه، کمبود ها جبران می شود.
وی اضافه کرد:منابع مالی آبفا محدود است و چنانچه از صندوق توسعه ملی یا اوراق مشارکت اعتبارات این طرح تامین نشود این مشکل حل نمی شود.
میدانی در پایان گفت:سال جاری مشکل آب شرب دو میلیون روستایی کشور حل شده و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق ملی توسعه به بخش های زیر بنایی آبفا تخصیص داده می شود.
گفتنی است ، معاون وزیر نیرو با حضور درشادگان، از مناطق مختلف شادگان که به دلیل قطع برق و ازکار افتادن دستگاه پمپاژ، فاضلاب به خانه های اهالی این مناطق  وارد شده است، بازدید میدانی کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *