گذری کوتاه بر فعالیت احزاب اصلاح طلب خوزستان/ بخش اول

خورنا -گروه سیاسی: احزاب به عنوان یکی از ارکان دموکراسی، همواره نقش مهمی در تقسیم قدرت و جلوگیری از ایجاد دیکتاتوری داشته اند.سیری در  تاریخ سیاسی جهان، نشان می دهد هرجا که در میان جامعه ای ، احزاب بیشتری وجود داشته ، آن جامعه به دموکراسی و حکومت مردم نزدیک تر بوده است.

سپهر سیاسی ایران نیز پس از انقلاب، به دلیل افزایش تعداد احزاب ، نسبت به قبل از انقلاب بیشتر به سمت دموکراسی و مردم سالاری (البته از نوع دینی) حرکت کرده است. هرچند در دوره ای فراز و در دوره ای فرود داشته اند. در این مقال ، به بررسی احزاب سیاسی اصلاح طلب در استان خوزستان می پردازیم.

در میان احزاب اثرگذارسیاسی استان خوزستان به چند حزب زیرمی توان اشاره کرد . ناگفته پیداست که برخی از احزاب، صرفا نام هستند و فعالیت آنها ، معمولا به دوره های انتخابات خلاصه می شود.

کارگزاران، ریشه دارترین حزب استان

حزب کارگزاران سازندگی ایران، یکی از احزاب قدیمی و ریشه دار استان است که شاخه استانی آن از سالهای پس از دوم خرداد آغاز به کار کرد.

محمدرضا شجاعی دبیر اول این حزب در گفتگو با خورنا گفت: شاخه استانی این حزب ارتباط نزدیکی با دفترمرکزی دارد و همواره در سالهای بعد از دوم خرداد، به عنوان یکی از احزاب اصلی اصلاح طلب، از لیست های اصلاح طلبان در انتخابات حمایت کرده است. هم چنین کارگزاران در سه انتخابات ۸۴ و۸۸ و۹۲ تنها حزبی بود که در استان ستاد انتخاباتی مستقل فعال کرده بود.

شجاعی افزود : در برخی از شهرستان ها از جمله بهبهان، اندیمشک، دزفول، رامهرمز و باغملک به تازگی دفتر خود را تاسیس نموده و در انتخابات مجلس دهم ، به صورت ائتلافی و در قالب شورای سیاست گزاری اصلاح طلبان حضوری فعال در انتخابات و حمایت از لیست امید داشته ایم. 

اتحاد ملت، نوپا ولی با چهره های سرشناس

حزب اتحاد ملت ایران از احزاب نوپایی است که البته اعضای شورای مرکزی آن را در تهران، سیاسیون صاحب نامی چون شکوری راد، خانیکی، جلایی پور، شجاعپوریان ، کیانوش راد ،آذرمنصوری و جوانانی چون سیدعمادالدین خاتمی و حسین نقاشی تشکیل می دهند.

دکتر خون میرزایی مسئول دفتر استانی این حزب در مصاحبه با خبرنگار خورنا اظهار داشت: از همان ابتدا دفتر استانی خود را با محوریت افرادی چون خون میرزایی،صفایی مقدم،سلامی، ظریفی ، حمید لویمی و … راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به موفقیت نسبی این حزب در نخستین آزمون سیاسی استانی خود در انتخابات مجلس دهم،  گفت:  این حزب در اکثریت شهرستانهای استان، مسئولین خود را معرفی نموده است که از جمله آنها می توان به مسولین حزب اتحاد در شهرستان های بهبهان ، خرمشهر، شوش،  سوسنگرد، آبادان، ماهشهر، امیدیه،  رامهرمز، ایذه ، باغملک، گتوند ، مسجدسلیمان و دزفول اشاره کرد.

اعتمادملی، تولدی دیگر

حزب اعتماد ملی یکی از احزاب اصلاح طلب فعال در جمهوری اسلامی ایران است که توسط ۱۵ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی کشور تأسیس شد. نام این تشکیلات بر اساس فراخوان عمومی و تصویب هیأت مؤسس « اعتماد ملی» نام گذاری شد که بر اساس اساسنامه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران التزام عملی دارد.

جمال درویش دبیر استانی این حزب در مصاحبه اختصاصی با خورنا گفت: حزب اعتمادملی شاخه خوزستان در سال ۱۳۸۵ در خوزستان فعالیت خود را آغاز کرد، نخستین

دبیر استانی آن سید رسول موسوی بود و شورای مرکزی اولیه شاخه خوزستان متشکل از ۳۰ نفر از فعالان سیاسی بودند.پس از یکسال مجددا رای گیری صورت گرفت و اینجانب به عنوان دبیر انتخاب شدم .دفتر مرکزی فعالیت حزب در منطقه گلستان بود که تا سال ۱۳۸۸ فعالیت آن تنها در قالب تشکیل جلسات شورای مرکزی ادامه داشت.  پس از حوادث سال۱۳۸۸ بر اساس تصمیم دفتر مرکزی تهران فعالیت حزب تقریبا تعطیل شد ولی پروانه آن لغو نشد؛  تا سال ۱۳۹۳ که به دستور دفتر مرکزی، حزب فعالیت خود را در تهران و سراسر کشور از سر گرفت. دفتر مرکزی حزب به امانیه – خیابان خرم منتقل شد  و تقریبا با همان اعضای قبل به اضافه تعدادی نیروی جوان فعالیت استانی خود را از سر گرفتیم . ضمن اینکه باید توجه کرد که پس از فضای بوجود آمده در خرداد ۹۲، اقبال عمومی به عضویت در احزاب را به طور محسوسی افزایش داده است.

درویش، همچنین خاطرنشان کرد: حزب اعتماد ملی شاخه خوزستان دارای یک پایگاه اطلاع رسانی (سایت)مستقل است و شاخه جوانان ، شاخه بانوان ، کمیته سیاسی و کمیته آموزشی فعالیت مطلوبی دارند. علاوه بر آن حضور پر رنگ در انتخابات اخیر جلسات پی در پی آموزشی ،  دعوت از آقایان منتجب نیا ، جوادی حصار ، حق شناس و سرکار خانم طهماسبی و دعوت از اساتید دانشگاه از جمله دکتر نواح ، دکتر کیانوش راد و… صدور بیانیه های اعلام موضع در باره موضوعات مختلف سیاسی – اجتماعی هماهنگی و ایجاد ارتباط مناسب با دیگر احزاب اصلاح طلب و حضور مستمر در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب گوشه ای از فعالیتهای حزب اعتماد ملی منطقه خوزستان است.

وی در پایان افزود: این حزب در شهرستانهای اندیمشک ،امیدیه ، آبادان ، مسجدسلیمان ، بهبهان، باغملک در حال حاضر فعال است . مشی حزب اعتماد ملی هماهنگی با دیگر احزاب اصلاح طلب است. گسترش حزب در سراسر استان، آموزش سیاسی اعضا، آمادگی جهت حضور فعال در انتخابات سال آتی از جمله مهمترین برنامه های حزب اعتماد ملی منطقه خوزستان در سال جاری است.

کار، متصل به جریان کارگری

حزب اسلامی کار، یکی از احزاب‌اصلاح طلب ایران است که بعد از انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری ۱۳۷۶ از بطن خانه کارگر به دبیرکلی ابوالقاسم سرحدی‌زاده، با کارکرد  سیاسی ، صنفی به وجود آمد و در تاریخ ۵/۱۱/۱۳۷۷ از وزارت کشور اجازه فعالیت یافت و در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۷۷ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

دبیر استانی این حزب سرکار خانم طاهره عیدی زاده اظهار داشت: این حزب گستره فعالیتهای خود را به مسائل صنفی کارگران کشانده است و با برگزاری همایشهایی با موضوعات کارگری به تعمیق دیدگاه های جریان کارگری با استفاده از نظرات فعالان آن عرصه می پردازد.

خانم طاهره عیدی زاده، عضو شورای عالی حزب، که مسئولیت دبیر اجرایی استان خوزستان را بر عهده دارد ادامه داد: این حزب در انتخابات مجلس دهم، با عضویت در شورای سیاست گزاری اصلاح طلبان، نقش مهمی در تعیین و راهیابی اعضای لیست امید به مجلس داشته است. این حزب همچنین در مسئله انتقال آب کارون و مسائل زیست محیطی نیز اعلام موضع نموده و جلسات هم اندیشی در این رابطه برگزار کرده است. 

مردم سالاری ، مدافع پیام دوم خرداد

حزب مردمسالاری به دنبال پیروزی اصلاح طلبان در دوم خرداد ۱۳۷۶ با تلاش جمعی از فعالان اصلاح طلب و به منظور حمایت از گفتمان اصلاح طلبی در سال ۱۳۷۷ ابتدا در شهرهای استان سمنان شکل گرفت و پس از تصویب اساسنامه آن ، پروانه آن در دهم آبان ۱۳۷۸ به نام حزب “مدافعین پیام دوم خرداد” صادر شد.

تورج فتاحی دبیر استانی این حزب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خورنا اظهار داشت: در پی برگزاری اولین کنگره در دوم خرداد ۱۳۸۱ این حزب به نام حزب مردم سالاری تغییر نام یافت. حزب مردم سالاری فعالیت خود را عملاً پس از ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ و به دنبال راه‌اندازی روزنامه مردمسالاری در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ شروع کرده است. شاخه خوزستان این حزب نیز در سال ۱۳۸۲ راه اندازی گردید و در اغلب رخدادهای انتخاباتی در لیست جبهه مشترک اصلاح طلبان حضور داشت. این حزب درسال ۱۳۸۶در جریان انتخابات مجلس هشتم به همراه حزب اعتمادملی و حزب همبستگی “ائتلاف مردمی اصلاحات” را پایه گذاری کرد.

وی هم چنین افزود:  این حزب در جریان انتخابات مجلس دهم،با برگزاری همایش هایی از جمله “بررسی برجام” به نقش آفرینی در انتخاب اعضای لیست امید پرداخت.

فتاحی همچنین با اعلام اینکه این حزب در شهرهای ایذه، خرمشهر و اندیمشک فعال است خبر داد: بزودی دفاتر حزب در شهرهای آبادان و ماهشهر افتتاح خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *