تاکید فرماندار ویژه آبادان بر رونق تجارت خرما در این شهرستان

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آبادان در جلسه بررسی ورود خرمای آبادان به بازار بورس کالای کشور بر رونق و احیای تجارت خرمای این شهرستان تاکید کرد

سیاوش چراغی _خورنا خوزستان ؛ در این نشست اسکندری معاون توسعه بازار بورس کالای کشور بهمراه هیئت کارشناسی این بازار، خواجوی مدیر کل تعاون روستایی استان، مدیران دستگاههای اجرایی و فعالین اقتصادی در حوزه تولید خرما برگزار شد.
شهبازی فرماندار ویژه آبادان در این نشست با تاکید به اینکه بحث کشاورزی و نخیلات آبادان از مزیتهای نسبی گذشته ای نه چندان دور آبادان بود، است گفت :
بهترین نوع خرما از حیث کیفیت و شرایط خاص آن در آبادان وجود داشته است. طبق آمار جهاد کشاورزی قبل از جنگ تحمیلی، ۱۹۰ هزار تن تولید خرما در سال داشته ایم که علاوه بر مصرف در بازار استان، به صادرات نیز منجر می شد که متاسفانه به جهت شرایط جنگ تحمیلی ، مهاجرت، تغییرات اکو سیستم، سد سازی در بالا دست، آبیاری نخیلات به صورت جزری و مدی و شوری آب، سال گذشته به ۴۰ هزار تن با وجود ۲ میلیون اصل نخل رسید.
ایشان از وجود طرح جهاد کشاورزی پیرامون تسطیح و نوسازی در مقیاس ۲۴۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی جهاد و نخیلات خبر داد و گفت:
به دلیل سختی هایی که کشاورزان عزیز در این راه متحمل شده اند، نیاز به مساعدت تمام دستگاههای اجرایی در جهت حل مشکلات کشاورزان ۷۴ روستای بخش مرکزی و اروند کنار خرید تضمینی خرما، نظام بندی بیمه کشاورزی، ضروری است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آبادان ضمن تاکید بر ارائه گزارش کامل این نشست به استاندار خوزستان تصریح کرد:
ماهیت این جلسه و مصوبات آن پیرامون گستره ی کامل استانی با عطف توجه ویژه به شهرستان آبادان برگزار شده است و قطعا پیرو آن جلسه ای تکمیلی در مرکز استان برگزار خواهد شد.
از معاون توسعه بازار بورس کالای کشور انتظار و استدعا داریم که به جهت استارت کار گزارش کارشناسی و مفصلی از ظرفیت شهرستان و استان و البته تالار بورس آبادان نیز به مسئولین خود ارائه دهند تا در راستای رسیدن به نتایج مطلوب قدم برداریم.
وجود ۲۵ گونه ی خرما در منطقه می تواند به خوبی پتانسیل رشد و ورود این محصول خوراکی ارزشمند را به بازار کالا نمایان سازد.
فرماندار آبادان در پایان نیز تاکید و جدیت دکتر شریعتی استاندار خوزستان به امر رونق تجارت خرما را نشانه ی اهمیت وی برای احیای کسب و کار در حوزه کشاورزی و نخیلات دانست.
بررسی چگونگی ورود خرما به بازار بورس کالا، قابلیت رقابت بر اساس تنوع خرما در بازار، نگهداری و بسته بندی این محصول از مواردی بود که در این نشست به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
در پایان جلسه مقرر شد اداره جهاد کشاورزی آبادان در این زمینه گزارش کاربردی و پژوهش محوری خود را به فرمانداری ویژه شهرستان آبادان، سازمان منطقه آزاد اروند و اداره جهاد کشاورزی استان ارائه دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *