“قلم” صراحت می خواهد نه وقاحت

خورنا- سید محسن امامی فر: رسالتی سخت را بر دوش می کشد. خود را وقف آگاهی بخشی به جامعه خود می کند. خبرنگاری که بیشترین فشارهای روحی – روانی، اقتصادی و … را متحمل می شود تا مردم را از طریق فرآیند اطلاع رسانی از آگاهی بیشتری برخوردار کند.
به جرات می توان گفت اهالی رسانه از مظلوم ترین اقشار اجتماعی بوده که کمترین حمایت را از سوی نهاد های دولتی همراه خود دارند.
اما در سپهر سیاسی ایران و در میان دو جریان اصلی اصلاح طلب و اصولگرا، این رسانه ها، خبرنگاران و روزنامه نگاران اصلاح طلب و البته مستقل هستند که در فضایی بسیار سخت تر به انجام وظیفه خود اهتمام می ورزند.
آن ها هستند که از سوی جریان مقابل همواره به زنجیره ای بودن متهم می شوند، در حالی که مرور فضای مطبوعاتی و رسانه ای در گذر زمان نشان می دهد این اتهام نه تنها هرگز به رسانه های اصلاح طلب وارد نبوده بلکه عکس این قضیه همواره صادق می باشد.
پروپاگاندای رسانه ای جریان راست با منابع متعدد اقتصادی و رانت اطلاعاتی همواره زبانزد عام و خاص بوده و هست.
در مظلومیت خبرنگاران و روزنامه نگاران اصلاح طلب همین بس که پس از فضای سنگین و التهاب آور دوران احمدی نژاد در عرصه رسانه ای و تلاش گسترده ی رسانه های مستقل و اصلاح طلب برای پیروزی رئیس جمهور روحانی، کمترین نقشی در شورای اطلاع رسانی دولت تدبیر و امید به خبرنگاران و روزنامه نگاران این جریان داده نشد و در اتفاقی عجیب و غیر قابل قبول این شورا در اختیار نیروهای رسانه ای رقیب رئیس جمهور روحانی در انتخابات۹۲ یعنی محمدباقر قالیباف قرار گرفت.
در واقع نیروهایی از جریان سیاسی مخالف دولت، سکان کشتی اطلاع رسانی و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری را به دست گرفتند. همین امر باعث شد تا در سه سال گذشته نبض رسانه ای جامعه سیاسی – اجتماعی کشور در اختیار مخالفان دولت باشد.
مصادیق مظلومیت رسانه های جریان اصلاح طلب بسیار است. در جدیدترین اقدام، سخنگوی دولت تدبیر و امید و همچنین رئیس فراکسیون اصلاح طلب امید در مجلس به مناسبت روز خبرنگار از خبرگزاری های وابسته به جریان اصولگرای مخالف دولت بازدید به عمل آوردند که بسیار جای شگفتی دارد!
البته بنای ورود به مسائل سیاسی در روز خبرنگار هدف نویسنده این سطور نیست چرا که خبرنگاری و روزنامه نگاری به خودی خود و فارغ از جهت گیری های فکری، سیاسی ، اجتماعی و … از ارزش فوق العاده ای برخوردار است.
«قلم» دارای تقدس ویژه ای است. بر ماست که آن را با اغراض سیاسی، جناحی و هر آن چه که در خور آن نیست آلوده نکنیم. قلم را به توهین آغشته نکنیم، به خصوص به هنرمندانی که روز و شب خود را برای این مرز و بوم و خدمت به مردمش وقف کرده اند.
«قلم» و رسالت نویسندگی صراحت می خواهد نه وقاحت. صداقت می خواهد اما همراه با ادب و احترام.
نمی شود به بهانه تفاوت های فکری، عقیدتی و سیاسی قلم را به توهین و افترا آلوده کنیم.
بر ما اهالی رسانه است که به عنوان یکی از مراجع فکری، سیاسی و اجتماعی مردم بستر ساز جریان سازی و فرهنگ سازی های مثبت و موثر در جهت رشد و اعتلای جامعه باشیم نه انحطاط آن.
بر ماست تا همچون شهید محمود صارمی خبرنگار شهید، آزاده باشیم و متعهدانه در انجام رسالت مقدس آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کوشا باشیم.
یادش گرامی باد