جانی تازه در رگ های هور و کنترل یکی از کانون های داخلی ریزگردها/ احیای تالاب هورالعظیم جانی دوباره به خوزستان می بخشد

خورنا – تابناک خوزستان در مطلبی نوشت: تالاب بین المللی هورالعظیم یکی از مهمترین و بزرگترین تالاب های ایران است که موجب افزایش میزان رطوبت  در استان خوزستان می شود؛ از این رو یکی از کارکردهای مهم هور العظیم، جلوگیری از اثرات مخرب طوفان شن و گرد و خاک است، به طوری که تخریب گسترده این هور در ایران و عراق، سبب شده است که میزان وقوع طوفان‌های شن در سال‌های اخیرافزایش یابد و خوزستان با گرد و غبارهایی به میزان  ۲۱ برابر استاندارد مواجه شود و هر از گاهی وقوع طوفان شن سبب مختل شدن زندگی مردم گردد. تخریب تالاب و کم آبی آن در سال های گذشته  بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شده و موجب مشکلات فراوانی گردیده است که البته امروز ما شاهد تغییرات جدیدی در تالاب هور العظیم هستیم و علیرغم مشکلات این تالاب در گذشته، بارقه های امید برای بهبودی این تالاب با توجه به اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر به چشم می خورد.

به گزارش تابناک خوزستان، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سه سال ۷ بار به استان خوزستان سفر کرده است و مشکلات تالاب هورالعظیم و گرد غبار در استان خوزستان از دستور کارهای همیشگی او بوده است.
ابتکار طی سفر اخیرش به خوزستان به خبرنگار تابناک گفت: شناسایی کانون های داخلی ریزگردها که یکی از عوامل آن تالاب هورالعظیم بود، گام موثری در جهت احیای این تالاب مهم به شمار می رود و با آّبگیری آن، تعداد روز های گرد وغبار در استان خوزستان کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ آبگیری حوضچه های تالاب هورالعظیم آغاز شده است ابراز امیدواری کرد: با آبگیری حوضچه های تالاب هور العظیم، یکی از مهمترین کانون های داخلی ریزگرد ها  از بین برود.
* حوضچه های شماره  ۳و ۴ تالاب به هم متصل شده اند
همچنین لاهیجان زاده مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان افزود : اولین اقدام برای احیای تالاب  احداث یک دایک مرزی توسط سازمان آب و برق به موازات مرز از شمال تا جنوب در اوایل دهه۸۰ بود که هور العظیم را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد. بگفته وی، از مزایای این دایک عدم هدر رفت آب تامین  شده برای تالاب بود چرا که  شیب جریان آب به سمت عراق و نهایتا به دریا ختم می شد ولی از معایب آن  تقسیم اکوسیستمی به اهمیت و ابعاد هور العظیم به دو بخش بود که منجر به آسیب تنوع زیستی، راکد ماندن آب و از دست رفتن تازگی آب می شد.
وی اظهار داشت: در سال های گذشته، وزرات نفت  فعالیت های برداشت نفت در بخش ایرانی تالاب را آغاز کرد و در آن زمان  متعهد شد در حالت آبدار تالاب فعالیت کند؛ ولی در عمل  با این بهانه که به واسطه تحریم ها کار به چینی ها سپرده شده و چینی ها دریچه را بسته اند  به این تعهد عمل نکرد و بخش عظیمی از تالاب که به حوضچه های ۳،۴، و ۵ معروفند خشک شد. بگفته مدیرکل محیط زیست خوزستان، این اتفاق  در اواخر سال ۸۹ رخ داد.
لاهیجان زاده با اشاره به شکایت قضایی سازمان حفاظت محیط زیست بر علیه  شرکت نفت افزود: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و تغییر دولت، رویکرد جدید وزارت نفت برای احیای مجدد تالاب و اعلام آمادگی جهت استخراج نفت در شرایط آبدار منجر به تغییراتی شده و دریچه ها دوباره بازگشایی شد.
وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای بین اداره محیط زیست اهواز و سازمان آب و برق مبنی بر تامین حقابه هورالعظیم منعقد و از دی ماه  سال ۹۳ ورود آب به حوضچه های ۳ و ۴ آغاز شد.
احیای تالاب هورالعظیم جانی دوباره به خوزستان می بخشد
وی همچنین به بارندگی های سال آبی ۹۴-۹۵ اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان آب و برق، در ماه هایی که کشاورزی انجام نمی گیرد دبی بیشتری رها شده که به طور مستقیم وارد تالاب می شود و در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ هکتار از حوضچه  شماره ۳ (که قبلا ۲۷۰ هکتار بود) آبدار گردیده و حدود ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب وارد هور العظیم می شود ضمن آنکه حوضچه شماره ۳ به ۴ وصل شده است.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: یکی از کارهای موثر وزارت نفت احداث ۳۹ زیرگذر بزرگ در زیر جاده هاست که منجر به ارتباط آبی بخش های مختلف تالاب گردیده است. تالاب در حال حاضر شرایط نسبتا خوبی دارد و طی برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال حوضچه های ۳ و ۴ آبگیری خواهند شد و برنامه ریزی مناسبی جهت آبدار شدن  حوضچه ۵ پیش بینی شده  که با تامین بودجه، این حوضچه نیز به زیر آب خواهد رفت.
حالا هورالعظیم که پیش از این بدلیل بی توجهی های صورت گرفته و اقدامات منفی وزارت نفت در دولت گذشته رو به نابودی می رفت، جانی تازه پیدا کرده است و بهبود وضعیت تالاب، علاوه بر اثرات مثبت بر زندگی و معیشت ساکنان منطقه، باعث از بین رفتن یکی از کانون های اصلی داخلی ریزگردهای خوزستان می شود.
اما با این حال سوالی که همچنان باقی است آیا روزی عوامل تخریب تالاب در دولت گذشته، پاسخگوی آسیب هایی که به محیط زیست خوزستان وارد کرده بودند خواهند بود؟