تعلل دو ساله در حل مشکل جاده دسترسی به معادن شن و ماسه رامهرمز / چرا مسئله جاده دسترسی به معادن حل نشده است؟/ فرار سرمایه گذار و تعطیلی چندین کارخانه!

خورنا – با وجود تاکید فراوان مسئولین بر جذب سرمایه و سرمایه گذار در خوزستان و لزوم ایجاد شرایط مناسب برای چرخه ی تولید در استان ، اما به دلیل برخی مصلحت اندیشی ها و تعلل ها ، شاهد دلسردی سرمایه گذار و در نتیجه خروج سرمایه و تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانه ها در شهرهای مختلف خوزستان هستیم.به

گزارش خورنا، یکی از این موارد که پس از دو سال هنوز موانع موجود از سوی مسئولین مربوطه رفع نشده ، کارخانه های سنگ شکن و معادن شن و ماسه واقع در منطقه جوبجی رامهرمز است که به دلیل مشکلات ایجاد شده بر سر راه جاده دسترسی ، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

معادن استان خوزستان نقش عمده ای را در تولید و ایجاد اشتغال ایفا می کنند. در حال حاضر بیش از ۴۰ معدن سنگ در حوزه شهرستان های رامهرمز و رامشیر وجود دارد که حدود ۳۰ کارخانه سنگ شکن در حال تولید شن و ماسه بوده و سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون تن فعالیت دارند. قابل ذکر است که این میزان عملکرد تنها ناشی از فعالیت ۳۰ درصد ظرفیت های این کارخانه ها بوده که هم اکنون حدود ۶۰ درصد مصالح ساختمانی و نیازهای عمرانی استان از طریق معادن این منطقه تامین می گردد.

 IMG-20160803-WA0001
در صورت توجه مسئولان استان ، معادن و کارخانه های تولید شن و ماسه منطقه مذکور قابلیت افزایش تولید تا سقف سالانه ۵ میلیون مصالح ساختمانی را دارا بوده که میتواند صادرات به کشورهای همسایه بویژه کشور عراق را نیز میسر نماید.
با این اوصاف ، متاسفانه علیرغم وجود ظرفیت های اقتصادی فراوان در این بنگاه های اقتصادی که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و حدود ۱۵۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم نیز از محل درآمد این معادن و کارخانه ها در حال ارتزاق هستند، بی توجهی مسئولان ذیربط و دامن زدن برخی افراد سودجو، روند فعالیت آن با چالش بزرگی مواجه شده است.
در حال حاضر جاده دسترسی کارخانه های سنگ شکن این منطقه به معادن شن و ماسه ، معضل بزرگی را رقم زده و با مسدود شدن گاه و بیگاه این جاده و ایجاد مانع بر سر راه تولید ،  تنها راه دسترسی کارخانه ها به معادن که از میان یکی از روستاهای منطقه ( روستای جوبجی ) می گذرد این معضل در حال تبدیل شدن به یک بحران است .
طی دو سال گذشته بارها این معضل به  مسئولان محلی بویژه فرماندار وقت شهرستان رامهرمز یادآوری شده اما متاسفانه رسیدگی نشد. تبعات این اتفاق به معنای عدم امکان دسترسی کارخانه های سنگ شکن به مواد اولیه بوده است و با نرسیدن مصالح تولیدی به بازار های مصرف، شاهد افزایش بهای تمام شده مصالح ساختمانی خواهیم داشت. در کنار این نتیجه منفی اقتصادی می بایست به بیکاری تعداد بسیار زیادی از کارگران، بی ثباتی در منطقه ، هدر رفت سرمایه گذاری های مالکان معادن و کارخانه های سنگ شکن و … اشاره نمود.
طی چند روزهای گذشته نیز با ایجاد تشنج و درگیری در محل روستای مجاور معادن و کارخانه های سنگ شکن ( روستای جوبجی ) ، تنها راه دسترسی توسط اهالی روستا مسدود شده است .
 IMG-20160803-WA0002
نباید اجازه داد با مسدود شدن جاده حیات اقتصادی این منطقه به خطر بیافتد
در همین زمینه حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان ضمن اشاره به مشکلات پیش آمده بر سر راه تولید کارخانه های سنگ شکن ، گفت : با وجو جلسات مکرر با فرماندار سابق رامهرمز اما متاسفانه اقدامی در جهت رفع موانع نشده است و برخی از اهالی با مسدود کردن جاده همچنان از تردد کامیون ها ممانعت می کنند.
وی افزود : در همین راستا شکایتی به قوه قضائیه و نیروی انتظامی ارائه شده و حتی در شورای تامین شهرستان هم مصوب شده است که هر چه سریع تر مشکلات ایجاد شده را مرتفع نمایند. نباید اجازه داد با مسدود شدن جاده حیات اقتصادی این منطقه به خطر بیافتد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان ادامه داد : متاسفانه پیگیری های مسئولین مربوطه در این زمینه کافی نبوده و همین موضوع سبب شده که مشکلات ادامه یابد.
وی افزود: تنها راه حل این مشکل ساخت سریع جاده جدید دسترسی می باشد اما در همین زمینه نیز با وجود همکاری کامل از سوی کارخانه داران و معدن داران این منطقه ، شاهد برخی کارشکنی ها از سوی چند نفر از اهالی منطقه در ایجاد جاده جدید هستیم که لازم است هر چه زودتر مسئولین جلو این موارد را بگیرند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: چندی پیش با اهالی این منطقه توافقاتی جهت ساخت جاده دسترسی انجام شده اما شاهد برخی درگیری ها بودیم که موجب تاخیر در ساخت جاده شده است.
وی عاملین این مخالفت ها را ۲ الی ۳ نفر بیان کرد و گفت: طبق قانون ماده ۱۹ معادن هر شخصی یا سازمانی بخواهد از ساخت و فعالیت معدن جلوگیری کند نیروی انتظامی حق دخالت و برخورد دارد.
IMG-20160803-WA0007
چاره ای جز تعطیلی کارخانه ها نداریم
علی عکرش نژاد عضو هئیت مدیره اتحادیه سنگ شکن داران رامهرمز نیز در گفتگو با شوشان گفت: ظرفیت معادن و کارخانجات سنگ شکن در رامهرمز موجب اشتغال زایی بسیاری شده و این منطقه به قطب تولید شن و ماسه در استان تبدیل شده است.
وی و گفت: نبود جاده دسترسی و جلوگیری اهالی روستای جوبجی از ارسال مواد اولیه به کارخانه موجب شده تولیدات کارخانجات سنگ شکن با مشکل روبرو شود به در آستانه تعطیلی قرار بگیرد. در همین راستا چندین جلسه با اهالی مردم روستا و مسولین مختلف گرفته شده اما باز از تردد کامیون ها جهت انتقال مواد اولیه از سوی عده ای جلوگیری می شود.
وی تاکید کرد: با وجود آنکه در کارخانه های این منطقه اشتغال فراوانی ایجاد شده اما با مشکلات پیش آمده راهی جز تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارگران نداریم.
تا به حال مشکل جاده دسترسی حل نشده است
همچنین صدریان عضو اتحادیه سنگ شکن داران رامهرمز و رامشیر ضمن نگرانی از وضعیت بوجود آمده با اشاره به مشکلات ایجاد شده بر سر راه تولید کارخانه های سنگ شکن در این منطقه گفت: متاسفانه با وجود پیگیری ها و جلسات متعدد اما تا به حال مشکل جاده دسترسی حل نشده و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک بحران است.
منبع: شوشان