مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز: افزایش روز افزون تقاضا برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی

فرشیدفرجی/خورنا:مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز گفت: افزایش روز افزون تقاضا برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی جدی برای کشاورزی این شهرستان است.

به گزارش خورنا سید محمدرضا حسنی  در گفت‌وگو با خبرنگار رامپرس در رامهرمز اظهار کرد: تغییر کاربری، به خصوص اراضی درجه‌ یک کشاورزی شهرستان را که دارای کیفیت آب‌وخاک مناسب هست به‌شدت تهدید می‌کند و این موضوع مایه نگرانی و چالش کشاورزی ما در آینده نه‌چندان دور در رامهرمز خواهد بود.

وی ادامه داد: هرگونه تغییر کاربری اعم از ساخت‌وساز، خاک‌برداری، خاک‌ریزی، شن‌ریزی که زمین کشاورزی و باغی را تغییر دهد از نظر قوانین وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز با اشاره به عوامل مؤثر در تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصریح کرد: غیراقتصادی و خرد بودن اراضی کشاورزی نیز از دیگر عوامل مهم در بروز و ظهور این پدیده است، زیرا اگر اراضی کشاورزی برای کشاورزان و روستاییان بهره اقتصادی مناسبی داشته باشد، به‌هیچ‌عنوان کشاورز حاضر به فروش آن به افراد متمول نخواهند بود.

وی افزود: جای تعجب است که افراد برخوردار با هزینه بسیار در تلاش‌اند که با تخریب اراضی زراعی و ساخت یک باغ ویلا، برای خود، آب‌وهوای رامهرمز را به مناطق شمال تبدیل کنند و این موضوعی است که پیامد آسیب‌های اجتماعی آن حتی می‌تواند نسبت به جنبه اقتصادی آن خسارت‌زاتر باشد.

حسنی تأکید کرد: با پایش و اعلام کتبی اداره امور اراضی شهرستان تاکنون در این زمینه تعداد ۹۱ فقره پرونده در مراجع ذی‌صلاح قضایی تشکیل‌شده و برای ۲۶ فقره از این تعداد پرونده حکم صادرشده و ۶۵ مورد از آن‌ها نیز تبرئه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز در پایان گفت: از روستائیان و همشهریان تقاضا داریم که در صورت مشاهده ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی، مراتب را از طریق سامانه ۱۳۱ به سازمان جهاد کشاورزی اطلاع دهند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *