با رای دیوان عدالت اداری

اخذ عوارض از کامیون های حامل محصولات کشاورزی در شمال خوزستان ممنوع شد

خورنا – رئیس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: دیوان عدالت اداری طی نامه ای مصوبه شورای اسلامی این شهر در خصوص اخذ عوارض از کامیون های حامل محصولات کشاورزی توسط شهرداری دزفول را باطل اعلام کرد.

با پیگیری نماینده وقت دزفول در سال ۱۳۷۳ و به دلیل نبود واحدهای صنعتی در دزفول و قطب کشاورزی بودن این شهرستان و همچنین به منظور کمک به شهرداری دزفول ، رییس جمهور وقت با اخذ عوارض یک درصد از تره بار در دزفول موافقت کرد.

بر اساس این موافقت شهرداری دزفول سالانه با برگزاری جلسه ای با اتحادیه های کشاورزی بر روی رقم این عوارض توافق می کرد.

اگر چه همواره این رقم کمتر از یک درصد بوده ولی کشاورزان به آن معترض بوده و تنها دلیل برای پرداخت عوارض کمک به شهرداری دزفول بوده است.

در اواخر سال ۱۳۹۳ کامیون های حامل محصولات کشاورزی که از دزفول عازم تهران و سایر استان های کشور بودند علاوه بر پرداخت عوارض به شهرداری دزفول، در اندیمشک نیز متوقف شده و مجبور به پرداخت عوارض مجدد می شوند.

خشکسالی و ضرر سنگین وارده به بخش کشاورزی و نیز تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده موجب شد تا کشاورزان از شهرداری های دزفول و اندیمشک به دیوان عدالت اداری، دادستانی و استانداری خوزستان شکایت کنند.

با گذشت ۲ سال از شکایت کشاورزان، رئیس شورای شهر دزفول عصر یکشنبه در جلسه علنی این شورا با اشاره به نامه دیوان عدالت اداری به این شورا گفت: بر اساس شکایت انجمن صنفی کشاورزان دزفول به دیوان عدالت اداری در خصوص اخذ عوارض شهرداری دزفول از کامیون های میدان میوه و تربار این شکایت مورد ارزیابی هیات عمومی دیوان عدالت اداری کشور قرار گرفت.

ایرج نادبی زاده افزود:بر اساس رای دیوان عدالت اداری مصوبه شورای شهر دزفول در خصوص اخذ عوارض از کامیون های میدان میوه و تربار این شهر توسط شهرداری دزفول باطل اعلام شد.

رئیس شورای شهر دزفول افزود: بر اساس نامه دیوان عدالت اداری می بایست کمتر از ۲ هفته این ابطال به واحدهای شهرداری ابلاغ و تصویری از این ابلاغیه به دیوان عدالت اداری ارسال شود.

سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرهای دزفول ، شوش و اندیمشک در شمال خوزستان تولید می شود که بخش زیادی از این محصولات از طریق میدان تره بار دزفول به وسیله کامیون به بازار سراسر کشور ارسال می شود.

انواع سبزی ، هویج ، کاهو ، کلم از جمله محصولات تولید منطقه شمال خوزستان بوده که در فصل زمستان به بازار سراسر کشور ارسال می شود.

مرجع / ایرنا