رطوبت ۸۵ درصدی هوا مانع سفر ابتکار به ماهشهر شد

خورنا – رطوبت ۸۵ درصدی هوای ماهشهر، مانع از سفر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به شهرستان ماهشهر شد.

به گزارش خورنا به نقل ازخبرنگار مهر،  معصومه ابتکار قرار بود امروز در سفری برنامه ریزی شده به شهرستان ماهشهر سفر کرده و چند طرح زیست محیطی را افتتاح کند ولی هواپیمای حامل وی و همراهانش به علت کاهش دید، مجبور به بازگشت به فرودگاه مهرآباد تهران شد.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در شرایط جوی حاکم به شهرستان ماهشهر به خبرنگار مهر گفت: میزان رطوبت نسبی در هوای شهرستان بندر ماهشهر ۸۵ درصد است که به دلیل ایجاد مه تششعی مانع از فعالیت فرودگاه ماهشهر شده است.

کوروش بهادری افزود: فرودگاه محلی ماهشهر چون فاقد سامانه ناوبری هواشناسی (cat۱) است با مشکل فرود هواپیما در مه مواجه می شود. البته کم کم با طلوع آفتاب این مه کاهش پیدا خواهد کرد و اوضاع بهتر می شود.

گزارش خبرنگار مهر، این روزها رطوبت بالا در هوای خوزستان و شرجی بیش از حد سبب شده زندگی عادی مردم مختل شود و اغلب مردم ترجیح می دهند در اتاق و زیر کولر بنشینند تا برای انجام کارهای غیر ضروری و حتی در مواردی ضروری به خارج از منزل بروند.

این هوا که توام با رطوبت بالاست به اصطلاح به آن شرجی یا خرما پزان گفته می شود و گفته می شود برای تبدیل شد محصول نخل به خارک و بعد از آن خرما همواره در استانهای جنوبی ایجاد می شود.

شرجی بودن یعنی پر از نم و دم شدن هوا به همراه دمای بالا، پدیده ای است جوی در خلیج فارس و کرانه های آن که معمولا از فروردین و اردیبهشت آغاز می‌شود و ۹ ماه طول می کشد.

واژه شرجی دگرگون شده واژه «شرقی» است و این واژه از گویش مردم عرب جنوب به فارسی وارد شده است. دلیل نامگذاری این پدیده به شرقی این است که در آن مناطق نسیم بامدادی که این نم را با خود دارد از شرق می وزد.

سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان خوزستان یک روزه بود و قرار است در این سفر وی در آئین حذف واحد کلرآلکالی پتروشیمی بندر امام، بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب صنعتی پتروشیمی تخت جمشید، کلنگ زنی واحد پساب صنعتی پتروشیمی بندرامام شرکت و با مدیران صنایع پتروشیمی دیدار کند …

برنامه کاری عصر سه شنبه معاون رئیس جمهور عصر نیز عقد قرارداد طرح جمع آوری گازهای همراه نفت، کلنگ زنی نخستین مدرسه طبیعت در گیت بوستان سازمان آب و برق خوزستان در اهواز است، ضمن آنکه با مجمع نمایندگان خوزستان، تشکل های مردم نهاد دیدار می کند و نشستی هم با مسئولان استان در زمینه ریزگردها خواهد داشت.