جیوه از فرآیند واحد کلرالکالی پتروشیمی بندرامام (ره)حذف می شود

باقر گل فر-خورنا:

واحدکلر آلکالی پتروشیمی بندرامام که بر اساس طراحی اولیه با فرآیند جیوه در حال فعالیت است، مرداد ماه از مدار خارج می شود و تغییر فرآیند آن در دستور کار قرار می گیرد.

 دیوان بچاری، مدیر طرحهای توسعه ای پتروشیمی بندرامام اظهار کرد: اجرای طرح تغییر فرآیند واحد کلرآلکالی و حذف جیوه به سه فاز تقسیم شده است: در فاز نخست، سیستم ابزار دقیق و کنترل واحد که نیوماتیک بود به تازه ترین فناوری FCS-DCS مجهز شد و در ابتدای سال ٩۵ به بهره برداری رسید.

فاز دوم این طرح،  تامین لیسانس ، تامین الکترولایزرهای سیستم ممبراین و تهیه اسناد مهندسی پایه است.

به گفته وی، در این فاز با صاحب دانش واحد (شرکت دنورا که هم اکنون مالکیت آن به شرکت آلمانی تیسون گروپ واگذار شده است) برای انجام فعالیتهای ذکر شده توافق حاصل شد.

مدیر طرحهای توسعه ای پتروشیمی بندرامام گفت: هم اکنون مهندسی پایه تقریبا رو به پایان است و الکترولایزرها نیز که تجهیزات اصلی جایگزین با سل های جیوه است، تا سه ماه آینده بر اساس برنامه به مجتمع پتروشیمی بندرامام حمل خواهد شد، به طور کلی این فاز ۵۵ درصد پیشرفت کار داشته است.

انجام مهندسی تفصیلی و تامین دیگر اقلام مورد نیاز و ساختمان و نصب نیز فاز سوم این پروژه است، در این باره اسناد مناقصه فعالیت در این فاز در دست تهیه و تکمیل بوده و ظرف سه تا ۶ ماه آینده پیمانکار مربوطه انتخاب می شود.

واحد کلرآلکالی فردا (سه شنبه، پنجم مرداد ماه) طی مراسمی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تعطیل خواهد شد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *