بیماران اوتیسم حمایت می شوند

خورنا – دکتر سیما جمشیدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیمشک در اولین گردهمایی آشنایی عمومی با بیماری اوتیسم در تالار خورشید اندیمشک افزود:بیماران اوتیسم افراد باهوشی هستند که نیاز به چتر حمایتی برای پیشرفت دارند .

وی اظهار کرد:با همدلی و تعامل با خانواده های این بیماران باید استعدادهای آنان در بخش های مختلف شکوفا شود .

وی تاکید کرد:افراد اوتیسم باید به جامعه برگردند و این مهم منوط به تلاش جمعی آحاد مردم جامعه و افزایش آگاهی عمومی نسبت به این بیماری است .

عاطفه میرناظری مدیر توانبخشی خورشید اندیمشک هم با تشریح جزییات این بیماری گفت:بسیاری از خانواده های بیماران اوتیسم شرایط زندگی عادی ندارند و به دلیل شرایط خاص بیمار، ناچار به پذیرش بسیاری از سختی ها هستند .

وی اظهار کرد:باید از خانواده های این افراد حمایت کرده و ما تلاش می کنیم با ارتباط سازنده با مسوولان شهرستان بستر افزایش روح امید و نشاط را در این خانواده ها فراهم کنیم .

دکتر سمیه راز متخصص مغز و اعصاب نیز در این همایش گفت:بیماری اوتیسم به دلیل اختلال در سیستم عصبی به عملکرد مغز آسیب می رساند ، این بیماری پیش از سه سالگی در کودکان ظاهر می شود. علایم و شدت این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع اوتیسم بر توانایی برقراری ارتباط با دیگران تاثیر می گذارد .

وی افزود:کودکانی که به این بیماری دچار می شوند از جامعه کناره گیری نمی کنند بلکه از ابتدا هرگز به طور کامل به جامعه وارد نمی شوند ولی می توان با استفاده از شناخت به موقع و روش درمانی مناسب، آن ها را وارد اجتماع کرد

وی اظهار کرد:کودکان اوتیسمی معمولا در تقابل های اجتماعی و رفتارهای هیجانی خود در مواجهه با اطرافیان دچار مشکل هستند به طوری که در پاسخ به دیگران عکس العمل های غیرمعمول از خود بروزمی دهند و قادر به برقرار کردن تماس چشمی مناسب نیستند .

ایشان در ادامه گفت:یکی از مشخصه های این بیماری تاخیر شدید در رشد زبان است که البته باید با علائم دیگر این بیماری همراه باشد یعنی هر کودکی که در رشد زبان تاخیر داشته باشد، بیمار اوتیسمی نیست و این کودکان به صورت معمول الگوهای رفتاری محدود و تکراری و کلیشه ای دارند و تغییر در محیط اطراف آن ها موجب آزارشان می شود .

در این همایش تعدادی از پزشکان، گفتاردرمان و کاردرمانگر در خصوص بیماری اوتیسم و راهکارهای برخورد شایسته و هدایت بیماران توضیحاتی ارائه کردند

اوتیسم یا ‘درخودماندگی’ نام نوعی اختلال رشدی است که در کودکان ایجاد می شود، هسته مرکزی اختلال اوتیسم، اختلال در برقراری ارتباط با دیگران است

بیش از ۴۰ بیمار اوتیسمی در مرکز درمان وتوانبخشی خورشید اندیمشک تحت آموزش هستند