استاندار خوزستان: ظرفیت های خوزستان برای حل معضل بیکاری مغفول مانده است

خورنا – استاندار خوزستان با بیان این که از ظرفیت های این استان برای حل معضل بیکاری جوانان به خوبی استفاده نشده است، گفت: معضل بیکاری در خوزستان دردآور است و در مقابل بیکاری جوانان احساس شرمندگی می کنم.

به گزارش خورنا، غلامرضا شریعتی چهارشنبه در چهارمین گردهمایی شهرداران استان خوزستان در تالار نیایش شوش، عزم همه دستگاه های اجرایی خوزستان برای رفع معضل بیکاری در این استان را خواستار شد و گفت: مهمترین مساله استان خوزستان ایجاد اشتغال، تولید و رفع موانع سرمایه گذاری است.

وی گفت: همه مسئولان در بالا بودن نرخ بیکاری استان خوزستان مقصر هستند و باید با تلاش مضاعف، وحدت و همدلی رفع معضل بیکاری را در اولویت خود قرار دهند.
استاندار خوزستان همچنین با برجسته خواندن نقش شهرداران در تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد: خوزستان ظرفیت های منحصر به فردی در حوزه تمدن، صنعت، عمرانی، گردشگری و کشاورزی دارد که باید این ظرفیت ها با جذب سرمایه گذار تبدیل به اشتغال، سرمایه و تولید شوند.
وی با تاکید بر توجه شهرداران استان به جذب گردشگران داخلی و خارجی ادامه داد: وجود رودهای پر آب در خوزستان یکی از ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال و جذب گردشگر محسوب می شود که مورد غفلت قرار گرفته به طوری که اگر این رودخانه های پر آب در هر جای دیگر بود با ساحل سازی و استفاده مناسب زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم می کرد.
وی توجه به کار کارشناسی، انضباط مالی و پایبندی به قانون از سوی شهرداران و اعضای شوراهای شهر را خواستار شد و گفت: باید آگاهی شهرداران و اعضای شوراهای شهر خوزستان نسبت به قانون افزایش یابد و همه خود را پایبند به اجرای قانون بدانند ضمن اینکه نداشتن انضباط مالی مهم ترین مشکل شهردارای های خوزستان است.
شریعتی از عمران شهری به عنوان اولویت اول شهرداران خوزستان نام برد و ادامه داد: اکتفای شهرداران به درآمدهای مالیاتی غیرقابل قبول است و آنها باید به دنبال ایجاد درآمد از راه های قانونی برای خدمات رسانی به مردم و انجام کارهای عمرانی باشند.
وی افزود: استان خوزستان به دلیل داشتن صنایع بزرگ و گردش مالی فراوان یکی از استان های برتر کشور در جذب سرمایه گذار است که باید سرمایه گذاران را به سمت حوزه های مورد نیاز شهرها با توجیه اقتصادی و طرح های سودده هدایت کرد.
وی برخورد فعالانه شهرداران خوزستان نسبت به امور شهری، رفاهی و عمرانی را خواستار شد و افزود: نه تنها وضعیت فعلی شهرهای استان در شان مردم خوزستان نیست بلکه اداره این شهرها نیز کارشناسانه نیست.
نماینده عالی دولت در خوزستان اظهارکرد: شهرداران و مدیران خوزستان باید برنامه محوری را در دستور کار خود قرار دهند چرا که مدیریت شهرداری بر اساس شخص محوری، توسعه پایدار شهری را در پی نخواهد داشت.

* کیفیت پایین خدمات برخی شهرداری های استان
شریعتی با انتقاد از کیفیت پایین خدمات برخی شهرداری های استان خاطرنشان کرد: مردم در قبال عوارضی که به شهرداری می پردازند انتظار دریافت با کیفیت ترین خدمات را دارند که باید نظارت جدی بر کیفیت طرح ها و خدمات در حال اجرای شهرداری ها صورت گیرد.
استاندار خوزستان به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: ممکن است افرادی برای خوشایند فرد یا جریانی، شهرداران را تحت فشار قرار دهند که در این زمینه استانداری خوزستانی حامی شهرداران بوده و اجازه تخلف و قانون شکنی را نمی دهد.
مدیر کل امور مالیاتی خوزستان نیز در این گردهمایی گفت: طبق قانون، تمام فعالیت های اقتصادی که در چارچوب عرضه کالا و یا ارائه خدمات باشد مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود که این قانون در عین سادگی بسیار پیچیده است.
محسن کاویانی توزیع عوارض مالیاتی را بر اساس جمعیت شهرستانی اعلام کرد و گفت: توزیع عوارض بر اساس نرخ جمعیت هر شهرستان محاسبه و به حساب شهرداری ها واریز می شود.
وی ادامه داد: در حالی اداره های مالیاتی خوزستان از کمبود نیروی انسانی رنج می برد، شهرداری ها با مازاد نیرو مواجه هستند که پیشنهاد می شود برای برطرف شدن مشکل دریافت مالیات بر ارزش افزوده، نیروهای مازاد شهرداری ها به کمک اداره های مالیاتی خوزستان بیایند.

* کاهش ۴۰۰ میلیارد ریالی مالیات خوزستان
کاویانی از کاهش ۴۰۰ میلیارد ریالی مالیات خوزستان در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ خبر داد و گفت: بخش اعظم این درآمد مالیاتی مربوط به اهواز، آبادان و ماهشهر است.
وی ادامه داد: اگر تحرک در اقتصاد استان ایجاد نشود و پولی به آن تزریق نشود، شرایط کار بسیار سخت شده و توان توزیع درآمدهای مالیاتی در خوزستان فراهم نخواهد شد.
مدیر کل امور مالیاتی خوزستان اظهارکرد: در سه ماهه نخست امسال یک هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی بین شهرستان های خوزستان توزیع شده که پیش بینی می شود میزان این درآمد در امسال نیز رقمی مشابه سال گذشته باشد که باید اقدام لازم برای ارتقا این درآمد با شناسایی منابع درآمدی در شهرستان انجام شود.
کاویانی افزود: شهرداران نباید به تنهایی بر درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده متکی باشند بلکه باید برای ایجاد درآمد و جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های عمرانی و خدماتی شهرها به فکر باشند.

*راه اندازی سامانه جامع آمار و فناوری اطلاعات
مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز در این گردهمایی از راه اندازی سامانه جامع آمار و فناوری اطلاعات در خوزستان خبر داد و گفت: با زیرساخت های ایجاد شده ۷۶ شهرداری این استان به این سامانه متصل شده است.
پیمان کاظمی نژاد افزود: بر اساس این طرح، مسئولان شهرستان و استان قادرند به روزترین آمار از طرح های اجرا شده و در حال اجرای خوزستان را مشاهده و برآوردهای لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: موفقیت این طرح در گرو وارد کردن اطلاعات به صورت ماهانه در این سامانه است.
رضا نجاتی فرماندار شوش نیز با برشمردن ظرفیت های این شهرستان گفت: شوش با توجه به ظرفیت های کشاورزی، تاریخی، مذهبی به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شده به طوری که پارسال میزبان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و ۵۰ هزار نفر گردشگر خارجی بوده است.
استان خوزستان با ۳۲ شهرستان دارای ۷۶ شهر است.