کتاب‌داران و اساتید از تجربیات کتابخوانی می‌گویند/ترویج کتابخوانی و رشد فرهنگ عمومی در شهرها

خورنا – رئیس کتاب خانه‌های عمومی اندیمشک گفت: نشست کتاب خوان تیرماه و گفتمان آسیب‌شناسی مطالعه در کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اندیمشک ، ظهر امروز نشست کتاب خوان تیرماه در کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک باحضور جمعی از اساتید دانشگاه، اعضای فعال و کتابداران این مجموعه برگزار و در این نشست ۷ نفر از حاضرین به معرفی و ارائه کتاب پرداختند.

مسلم میرزواند در حاشیه این مراسم و در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: این نشست با هدف توسعه فرهنگ کتاب خوانی و رشد و تعالی فرهنگ اسلامی و انقلابی در اندیمشک برگزار شده است.

رئیس کتاب خانه‌های عمومی اندیمشک عنوان کرد: در این نشست آثار و کتب مرتبط با این حوزه بررسی و فعالین حوزه کتاب و آموزش به بیان نظرات و دید گاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

آیین دوست یابی و تاثیر گذاری بر افراد نوشته دیل کارنگی/ با ارائه مریم خوش کنار (کتابدار)

آئین دوست‌یابی، کتابی در سبک «کمک به خود» نوشته دیل کارنگی بوده که این کتاب که یکی از نخستین و بهترین کتاب‌های «کمک به خود» است و به اعتبار نظرات محققان و صاحب نظران روان‌شناسی و علوم اجتماعی و حتی اعتراف مستقیم نویسنده، شاهکار «دیل کارنگی» به حساب می‌آید وکتابی است که با گذشت سال‌ها ازنگارش آن، بار‌ها و بار‌ها تجدید چاپ شده و همیشه نیز مشتاقان و مخاطبان بسیاری درسراسر جهان داشته است.

کتاب حاضر از چهار بخش اصلی با عناوین (تکنیک‌های اساسی در برخورد با مردم)، (۶ راه جلب محبت دیگران)، (چگونه تفکر دیگران را با خود موافق کنیم) و (چگونه یک رهبر باشید، بدون این‌که به دیگران توهین کرده باشید) تشکیل شده است.

کتاب نظریه‌های شخصیت نوشته دوآن شولتز/ با ارائه معصومه خادمی‌زاده (کتابدار)

نظریه های شخصیت تالیف دوان شولتز، یکی از خواندنی‌‌ترین و شیرین‌‌ترین کتاب‌‌های روان‌شناسی بوده که چند ویژگی این کتاب را، از بیشتر کتاب‌‌های شخصیت متمایز می‌کند.

نخست این که شولتز در آغاز هر فصل مربوط به هر نظریه شخصیت، زندگی‌نامه کوتاه، اما جالب و توأم با نکته‌سنجی‌‌های ویژه‌ای از صاحب آن نظریه نقل کرده است و دوم این که در کتاب حاضر نظریه‌‌هایی در شخصیت معرفی شده‌اند که کمتر کسی تاکنون گمان می‌برد که چنین نظریه‌هایی وجود داشته باشند.

سوم این که تنها به ارایه نظریه هر نظریه پرداز اکتفا نکرده، بلکه در پایان هر فصل زیر عنوان اظهار نظر نهایی هر نظریه را با دیدی انتقادی مورد ارزیابی قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن را به روشنی نشان داده است و بالاخره برای تکمیل تلاش خود در انتقال دانش در پایان هر فصل پرسش‌هایی را به عنوان خود آزما برای خواننده طرح کرده تا توجه او را به مطالب اساسی و اصلی هر فصل جلب کند.

در فصل نخست این کتاب نویسنده به مطالعه شخصیت پرداخته و می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از ویژگی‌های نسبتا پایدار و بی‌همتا تعریف کرد که ممکن است در موقعیت‌های مختلف تغییر کنند و در ادامه به روش‌های ارزیابی شخصیت و شروط هنجاریابی، پایایی و اعتبار اشاره می‌کند و سپس به بیان ۹ رویکرد مختلف در رابطه با شخصیت می‌پردازد.

مقامات بدیع الزمان همدانی اثر ابوالفضل احمدبن حسین همدانی/ با ارائه مصطفی خواره (کتابدار)

مولف این کتاب ابوالفضل احمدبن حسین همدانی ملقب به بدیع الزمان متولد سال ۳۵۸ هجری قمری در همدان ومتوفی به سال ۳۹۸قمری درسن ۴۰سالگی در هرات بوده و وی دارای سه کتاب شامل «مقامات بدیع الزمان»، «وسائل بدیع الزمان» و «دیوان اشعار عربی» است که مملو از هنرنمایی‌های شاعرانه و به کاربردن انواع صنایع لفظی و معنوی است.

کتاب مقامات بدیع الزمان شامل ۵۱ داستان مجزا اما مرتبط به هم است که این داستان‌ ها دارای یک راوی و یک قهرمان هستند و راوی داستان های مقامات، مردی به نام عیسی بن هشام قمی است که سفرهای زیادی را انجام می‌دهد و از طبعی ظریف و بیانی دلنشین برخوردار است و با احاطه خوبی که بر انواع ادب، شعر و لغت عربی دارد وقایع و رخداد‌ها را بیان می‌کند.

قهرمان داستان هم فردی بنام ابوالفتح اسکندری بوده که پیوسته از شهری به شهر دیگر کوچ می‌کند و در هر شهر اتفاق تازه‌ای را به وجود می‌آورد، اما هنوز مسئلهٔ مربوط به آن اتفاق حل نشده به طرز عجیبی غیب شده و داستان را ناتمام باقی می‌گذارد.

این کتاب چون شیوه جدید و جذابی را در فن داستان‌پردازی به وجود آورده، مورد توجه خیلی از نویسندگان عربی و فارسی قرار گرفته به طوری که پس از بدیع الزمان، بیش از هشتاد نفر به نوشتن مقامات گوناگون پرداخته‌اند.

کتاب فوبی نوشته دانلد گودوین /با ارائه سجاد میرزاوند (فعال فرهنگی و عضوکتابخانه)

در این کتاب چهار اصطلاح بررسی می‌شوند که بسیار شبیه به هم هستند: ترس، اضطراب، هراس و فوبی. هر یک دارای تعریفی خاص بوده و در این کتاب به خوبی بیان شده‌اند.

در این کتاب فوبی چنین تعریف شده است: ترس مبهم، مفرط و غیرمنطقی از یک شیء، فعالیت و یا موقعیت که میل جبرآمیزی را برای اجتناب از آن‌ها به وجود می‌آورد.

یکی از بخش‌ها، تشریح نقش دستگاه عصبی و سیستم هورمون‌های درون ریز در ایجاد هیجاناتی چون ترس است. اینکه چرا بعضی مبتلا به فوبی می‌شوند و بعضی نمی‌شوند؟ چرا افراد از چیزی خاص فوبی پیدا می‌کنند؟ چرا بعضی از فوبی‌ها شیوع بیشتری دارند؟ چرا بعضی از فوبی‌ها در سن خاصی پیدا می‌شوند؟ چرا زن‌ها بیشتر از مرد‌ها دچار فوبی می‌گردند؟

در این کتاب می‌توان پاسخ این سوالات را در فصل‌های نه گانه آن یافت، که ترتب منطقی بر یکدیگر دارند و ترس، فوبی، فوبی‌های ساده، فوبی‌های اجتماعی، آگروفوبیا، فوبی‌ها در دوران کودکی، فوبی‌ها در سایر اختلالات روانی مانند افسردگی و وسواس جبری، علت فوبی‌ها و درمان آن‌ها به ویژه دارو درمانی، از بخش‌های عمده این کتاب هستند.

خدمات ایرانیان به اسلام نوشته عبدالرفیع حقیقت/ با ارائه فرهاد رشنوپور (استاد دانشگاه)

کتاب خدمات ایرانیان به اسلام اثر عبدالرفیع حقیقت مورخ، محقق و شاعرمعاصر ایرانی می‌باشدکه توسط انتشارات کومش به چاپ رسیده و در این کتاب تلاش‌ ها و جایگاه مهم دانشمندان ایرانی و نقشی را که در شکوفایی تمدن اسلامی و ایرانی عهده دار شدند را برجسته و معرفی کرده است.

افزون بر آن، نگارنده به ایرانیانی اشاره می‌کند که در مقام وزارت و صدارت، خدمات شایانی به پیشرفت علوم انجام داده‌اند و عناوین برخی مطالب کتاب بدین قرار است: «جندی‌شاپور مرکز بزرگ انتقال علوم اسلام»، «نخستین جلوه همکاری ایرانیان با علویان»، «تاسیس و اداره دیوان محاسبات اسلامی به دست ایرانیان»، «برگردان دیوان‌های پارسی به تازی»، «وضع تاریخ هجری و قمری به همت دانشمندان ایرانی»، «هرمزان مشاور آگاه و دانشمند خلافت اسلامی»، «خون خواهی حسین بن علی (ع) به وسیله ایرانیان»، «منصب دبیری و وزارت ایرانیان در دوره امویان»، «نفوذ وزیران ایرانی در دربار خلافت عباسیان»، «سیبویه شیرازی» و «هنر معماری ساسانیان.»

کتاب کلت ۴۵ نوشته حسام الدین مطهری/ با ارائه مصطفی حیدری (عضو کتابخانه)

«کلت ۴۵» رمانی در حوزه ادبیات داستانی انقلاب به قلم حسام‌الدین مطهری بوده و موضوع آن اعضای سازمان مجاهدین خلق است که این کتاب را نشر آرما به چاپ رسانیده است.

این اثر داستان خانواده‌ای را در دهه ۱۳۵۰ دنبال می‌کند که وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شوند و این اتفاق روند زندگی آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که فعالیت‌ های سیاسی این خانواده به سازمان مجاهدین خلق گره می‌خورد و حوادث تا سال ۱۳۶۰ ادامه می‌یابد و مخاطب در این کتاب با محوریت و فعالیت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سال‌های قبل و بعد از انقلاب آشنا می‌شود.

داستان دو شخصیت اصلی دارد، اما ماجراهای رمان زندگی خانواده‌ای چهار نفری را دنبال می‌کند و داستان به صورت خلاصه از این قرار است: خواهر و برادری در کودکی به علت دستگیری پدر و مادر مجاهد شان از هم جدا می‌‎شوند و در دو مسیر مخالف هم پرورش می‌‎یابند.

یکی منافق می‌‎شود و دیگری کمیته‎ای و حزب‎اللهی و پس از فراز و فرودهایی این دو در یک درگیری مقابل هم قرار می‌‎گیرند و خواهر به دست برادرش کشته می‌‎شود و در انتها مادر که خود عضو برجسته‎ای از سازمان مجاهدین خلق است، به خونخواهی از دخترش و برای تحقق آرمان‎های سازمان، با کمک پسر کوچکش پسر بزرگ خود را می‌‎کشد که کُلت ۴۵ اسلحه مورد استفاده نیروهای ساواک و مجاهدین خلق (منافقین) و نمادی از قدرت است که روزی در دست تمامی این افراد جای داشت.

کتاب وقایع ظهور قائم نوشته مجید جهان نشرآیات/ با ارائه هانیه صادقی نسب (عضو)

در این کتاب سعی شده است به دور از اصطلاحات خاص و نزاعهای دینی مطالب را در قالبی نو، ساده و درخور فهم عموم ارائه کند و منظور از وقایع، اعم از آنهایی است که حدوث آن‌ها در عصر غیبت باشد و یا پیش از آن. این وقایع شامل وقایع عمومی و وقایع خصوصی است.

نویسنده در ادامه، به ضرورت و اهمیت آگاهی از علائم و وقایع ظهور می‌پردازد و خطر جدی وجود مدعیان دروغین مهدویت از علل اهمیت این آگاهی‌ها می‌باشد که فتنه‌ها و حوادث آخرالزمان از زبان پیامبران و ائمه اطهار، علائم حتمی و غیرحتمی (عمومی) ظهور به شکل اجمالی، ویژگیهای یاران ومنتظران امام عصر (عج)، انتظار ظهور در کتابهای ملل و مذاهب و غیره از مواردی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

کتاب چه کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد نوشته اسپنسر جانسون/ با ارائه فرزام بهمنش (عضو کتابخانه)

چه کسی پنیر مرا جابجا کرد داستانی است درباره تغییر انسان‌ها در محلی به نام هزار توی زندگی، که برای چهار شخصیت داستان اتفاق می‌افتد و آنکس که باهوش‌ تر است درهزار تو دنبال پنیر می‌گردد و با شامه قوی و تشخیص به موقع بوی پنیر سریع‌تر موفق به خروج از مارپیچ‌های تونل هزارتو می‌شود و پنیرنمادی است ازآنچه می‌خواهیم درزندگی خود داشته باشیم اعم از شغل، پول، رابطه دوستانه، احترام و…

هزارتو در این داستان نمادی بوده که انسان وقت خود را در آنجا صرف جستجوی آن چیزی که بدنبالش است می‌کند. زندگی ما آدم‌ها دائماً در آبهای متلاطم است و همواره با تغییرات مواجه می‌شویم باید بگونه‌ای به تغییر نگاه کرد تا در پیچ وخمهای زندگی درجا نزد.

درادامه این جلسه اساتید دانشگاه حاضر درجلسه به بررسی عوامل آسیب زا درحوزه مطالعه پرداختند که فرهاد رشنو پور استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک، به عواملی همچون عدم تمرکز و مطالعه در کنار وسایل صوتی تصویری، سایر عوامل محیطی از قبیل نور و دمای نامناسب، بی‌ وقفه توجهی به پیش نیاز‌ها و غیره را برجسته‌ترین عوامل آسیب زای مطالعه عنوان نمودند.

وی هم چنین به نقش دنیای مجازی در کاهش مراجعه به کتاب پرداختند و افزودند: صحت مطالب و اعتبار منابع مطالعاتی مسئله‌ای بوده که خواننده باید توجه بیشتری به آن داشته باشد و دنیای مجازی معمولا در این مورد بخصوص چالش آفرین بوده است.

عبدالحسین ملکی‌زاده استاد دانشگاه و ابوذر حیدری فعال فرهنگی نیز در این جلسه حضور داشتند و در حوزه مطالعه به بحث پرداختند.

گزارش از محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/