تقابل و تعامل در شورای شهر خرمشهر

خورنا - هرچه به زمان ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات دوره پنجم شورهای شهر و روستا نزدیکتر میشویم ، محافل و بحث های پیرامون جناح بندی و صف آرایی رقبای احتمالی شرکت کننده در انتخابات گرم تر و پر رونق تر میشود.

خورنا –  هرچه به زمان ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات دوره پنجم شورهای شهر و روستا نزدیکتر میشویم ، محافل و بحث های پیرامون جناح بندی و صف آرایی رقبای احتمالی شرکت کننده در انتخابات گرم تر و پر رونق تر میشود.بازار گعده های چند ساعته ، پذیرش یا  رد گزینه های پیشنهادی ، پیش بینی نتایج انتخابات و رد و بدل امتیازات و وعده های انتخاباتی داغتر میشود.هر حزب و گروهی سعی دارد  بهترین و موفق ترین لیست را ببند. مهره های بیشتر در شطرنج شورا به معنای برد سریعتر حتمی تر مطالبات است.

این روند اما در خرمشهر و خصوصا در دوره ی پیش رو شاید حساسیت بیشتری داشته باشد . نه از آن جهت که شورای شهر دوره ی قبل دستخوش اهمال کاری عده ای و تشتت آرای اعضای آن به پیشنهاد و نظر  فرماندار و استاندار منحل گشت و شهر تا مدتی بدون شورای شهر اداره شد، که از این بابت ، که تمام عوامل دخالت و اختلال در کار شورای شهر قبلی که درنهایت شورا را از پا در آورده و باعث انحلال آن شدند کمافی السابق باقی هستند و هیچ ضمانتی نیست که این اتفاق تکرار نشود.تمام مراکز ثقلی که گویا فراموش کرده اند باید تمام قدرت و شدت خود را برای آبادانی شهر و خدمت به مردم بکار گیرند ، و در عوض درگیرِ بازیهای جناحی  و اِعمالِ نظرات خود و تامین منافع اعضای خود هستند.

بر هیچ کس پوشیده نیست بازوهای قدرت در خرمشهر بیشتر از آن اند که براحتی بتوانند در این قلمرو کوچک همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند و دودش به چشم مردم نرود. بازوهایی که مدتهاست تقابل را به جای تعامل سرلوحه ی کار خود کرده اند. طوری که گویا حضور در لیست ذی نفوذان وصاحب منصبان از شروط اولیه ی ورود به شوراست و استقلال رای و نظر فارغ از هرگونه جناح بندی و فقط با هدف خدمت به مردم تبدیل به موضوعی امکان ناپذیر و محال و بعضا ساده انگارانه گشته. ضمن حفظ احترام همه ی اعضای محترم شورا ،صحیح یا غلط  ولی خیلی دور از واقعیت نیست اگر بگوییم از دید شهروندان ، شورا بیشتر به میدان رقابت جناح ها تبدیل شده بود تا بستر خدمت به مردم و پیشرفت و آبادانی شهر.

الغرض ، با گذشت مدتی از زمان انحلال شورا  ، اکنون  فعالان این حوزه باید بخوبی درک کرده باشند  چهره ی شورا و نقش آن در اداره ی شهر به اندازه ی کافی نزد مردم مخدوش گشته و آسیب دیده و موضع مردم نسبت به آن بسیار منفعلانه شده است ، و این عامل علاوه بر کاستن از قدرت شورا، مقبولیت و مشروعیت آن را هم تحت شعاع قرار میدهد.روندی که طی دوره های گزشته کاملا نزولی بوده و در دوره ی قبل شاید به اوج خود رسیده باشد.حال هر کدام از ما باید از خود بپرسیم آیا وقت پایان این همه پراکندگی و مخالفت و تقابل نرسیده؟ آیا وقت آن نیست که شورایی داشته باشیم که تعامل و همدلی را سرلوحه ی کار خویش قرار دهد؟ چندانتخابات دیگر و چند انحلال دیگر باید صورت بگیر تا ما متوجه این اشتباهات و غرض ورزی های عمیق شویم؟ تا چه زمانی مردم و جامعه باید چوب بی تدبیری و منفعت طلبی عده ای قلیل را بخورند؟ شایستگان و نوابغ جامعه کجایند؟ چرا مجالی برای حضور و استفاده از علم و تجربیات آنها در شورا داده نمیشود؟ چشم انداز این تصمیم گیری های غلط ، دخالت های نابجا و اثبات قدرت،  برای خرمشهر چگونه خواهد بود؟

بیایید به مصداق حدیث نبویِ { کلکم راع و کلکم مسٶل عن رعیته } همه نسبت به شهرمان احساس مسولیت کنیم، مصالح شهر و مردم  را اولی تر از منافع خویش قرار دهیم و فراموش نکنیم تا زمانی که این در روی همین پاشنه بچرخد ، آش همین آش است و کاسه همین کاسه.

 

بقلم عباس مدحجی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *